Igehirdetési sorozat Újkenyér
nagyhetére
A sareptai özvegy története
1Kir.17,8-24
1Nap Az özvegy Text. 1Kir.17,8-11
Ezen az áldott nagyhéten a
sareptai özvegyasszony történetével fogunk foglalkozni. Tudjuk azt, hogy ez
Izrael életének egy nagyon nehéz korszakában játszódik. Illés bejelentette Aháb
királynak, hogy három évig nem lesz eső Izraelben a király és a nép bűne miatt.
Először Illés Kérit patakjánál tartózkodik, amikor Isten őt hollók által
táplálja, de amikor a patak is kiszárad, akkor az Úr őt Sareptába küldi egy
özvegyasszonyhoz, hogy az gondoskodjon róla. Ebben az időben testi és lelki
éhség is van Izraelben. A környező népek bálványkultuszaiból államvallás lesz.
Ez egy óriási mélypontot jelent Izrael életében. Illés egymagában száll szembe
a korszelemmel. Ő is éhezik, patakból iszik, a hollók elejtett eledelét eszi.
Amikor megérkezik Sareptába az özvegyasszonyhoz, kiderül hogy neki csak egy
kis lisztje van a véka alján és egy kis olaja a korsóban, ami távolról sem elég
ahhoz, hogy három személynek elég legyen, hisz az özvegynek még egy fia is van,
akiről gondoskodnia kell. Ez az utolsó tartalék, ami még házában van. S nincs
remény arra, hogy utánpótlás érkezzék valahonnan. Az ország átok alatt van,
amit Illés mondott ki. Aháb király bűne miatt, s az egész ország szenved
emiatt.
Milyen nagy figyelmeztetés! Egy ember élete jelenthet áldást vagy átkot egy
egész nép, egy egész ország számára. De ez nem csak a királyokra érvényes,
hanem reánk is. De honnan kapunk mi áldást? Hát a mi mennyei Királyunktól, az
Úr Jézus Krisztustól. Ő magára vette a bűnünk miatt kimondott átkot, hogy
nekünk adhassa az áldást. Dávid így vall a 23-ik zsoltárban:” Az Úr az én
pásztorom, nem szűkölködöm.”
Jézus azt mondja, hogy ő azért jött, hogy életünk legyen és bővölködjünk.
Minden az Isten áldása, az anyagi javaink, a mindennapi kenyér, a termés is,
amit az Úr ebben az esztendőben is megadott, de még sokkal inkább a bűnbocsánat
és az örök élet, amelyek Isten legnagyobb ajándékai a mi számunkra. Mi nem
felejtjük el, hogy nem az egészség a legnagyobb ajándék, hanem az, hogy
Krisztus áldozatáért Isten megkegyelmezett nekünk.
De térjünk vissza a történethez. Csak egy kis liszt a vékában és egy kis
olaj a korsóban, ennyi az egész., amiből az özvegy és fia kellene egyen és azután
meghaljon. Az asszony mondja is Illésnek, hogy ha ez elfogyott, akkor meg
fogunk halni, nyilván azt gondolja, hogy éhen fognak halni fiával együtt.
Sehol sem olvasunk arról, hogy lenne még reménység az életben maradásra, a
túlélésre. Arról sem olvasunk, hogy ezt kérte volna az özvegy Istentől. Sőt még
arról sem olvasunk, hogy a prófétát kérte volna az asszony arra, hogy
valamilyen megoldást találjon ebben a reménytelen helyzetben, hogy tanácsot
adjon, mitévő is lehessen.
Semmiből se látszik, hogy lenne valamilyen reménysége, vagy hite. Ő csak
kétségbeejtő körülményeit látja, az éhséget, az átkot, ami az országra
nehezedik. S azt is, hogy az olaj és a liszt nagyon kevés. És nem reméli azt,
hogy ebben a helyzetben bárki is segítséget tudna hozni. Ő már csak annyit lát,
hogy azt a keveset, ami még van „ megesszük és meghalunk.”
De itt is, mint a Szentírásban nagyon sok esetben az történik, hogy Isten
közbeavatkozik. Úgy avatkozik közbe, hogy azt senki sem kéri, a bajba jutottak
nem is érdemlik és nem is várják.
Ez már elég üzenet is mára, hogy ezen mi is elgondolkozzunk. Az első
gondolat, ami minket megragadhat az, hogy Illés kész volt az Úr szavára elindulni.
Érezte, hogy Sareptában is van missziói küldetése. Beteljesedett életében Jézus
szava: „aki meg akarja tartani életét, elveszti azt.” Ami az övé, azt kész
odaadni másnak is. És mi az övé? Az élő hit abban az Istenben, aki a lehetetlen
helyzeteknek is Ura. Mi abban az Istenben hiszünk, aki ma is ugyanaz, aki 2500
évvel ezelőtt volt, akinek a kegyelme olyan nagy, hogy le tudja győzni a mi
hitetlenségünket is. Aki mindent előre lát, hisz Illés még a Kérit patakjánál
volt, de Isten már látta Sareptát, az özvegyet, a fiát, a csodát, ami meg fog
történni.
A körülmények semmi okot sem adnak a reménységre, maga az özvegy sem ad
semmi okot a reménykedésre. De Isten fölötte áll a körülményeknek, fölötte áll
a reménytelenségnek. Elhangzik ez a csodálatos mondat: „az Úr beszéde szerint”.
Nem az asszony reménysége szerint, mert az nem volt. Nem a hite szerint, mert
az sem létezett. Nem aszerint, amit ő tudott volna adni az Úrnak, hogy őt
megjutalmazza, hanem az Úr szava szerint, az ő kegyelme, az ő ígérete szerint.
Egyedül azért, mert ő ezt így akarta, így adta, így ígérte.
Lehetnek a mi életünkben is ilyen sötét, kétségbeejtő helyzetek, de nála
mindig van reménység, mindig van világosság.
2 Nap Csoda Sareptában Text.1Kir.17,
12-14
Amikor a Bibliában a csodákról olvasunk, mindig feltesszük a kérdést: vajon
a mi életünkben történnek csodák, vagy várható-e az, hogy ezután
történjenek? Vajon ez a csoda csak egy
véletlen, egy egyedi eset, ami történelmileg érdekes, olyan mint egy múzeumi
tárgy, amit jól és biztonságosan őriznek, vagy pedig ez az én életemben is
megtörténhet? Várhatok-e én is ilyen
csodára? Vajon az az Isten, aki ezt ennek az özvegynek az életében
megcselekedte, megcselekszi ugyanazt az én életemben is?
A csodáknál tehetünk egy dolgot, én ezt körülhatárolásnak hívnám. Mert az
sem helyes, ha ezt a csodát egy múzeumba rejtjük, vagy kitesszük a vitrinbe. De
azt sem mondhatjuk, hogy ez a csoda minden embernek az életében meg fog
történni. Mert így ez sem igaz. Valahogy ezt körül kell határolni.
Mert először is, nem történt meg mindenütt ez a csoda az országban. Pedig
az éhség mindenütt jelen volt, abban nem volt különbség, nem volt kivétel az
ország különböző vidékei, városai és falvai között. Illés sem küldetett minden
házhoz, csak ide Sareptába, ahogy Jézus mondja ezt később.
A második dolog, hogy az a viszonylagos jólét az özvegy házában csak sok
napon át tartott, de nem az éhség egész ideje alatt. Az éhség később múlt el,
mint a liszt és olaj megszaporításának a csodája. Az özvegy és a fia még egy
ideig el kellett viseljék az éhséget. Valahogy úgy mint Lázár is, Mária és
Márta testvére , miután az Úr feltámasztotta, újra meg kellett haljon.
De mégis történt egy óriási dolog az özvegynek és az ő fiának az életében:
megismerték az élő Istent. Elkezdődött valami új dolog az életükben. Isten a mi
életünkben is tesz csodákat és jeleket. A csodák és a jelek csak egy bizonyos
ideig tartanak, legtöbbször csak perceket, órákat vagy legfeljebb napokat, de
az Istennel való közösség ezek után is megmarad.
A harmadik dolog hogy ez a csoda a nyomorúságban, a szükségben történik. A
világosság mindig a sötétségben fénylik. De itt az a különös, hogy a sötétséget
is az Úr küldi, hisz az éhség büntetés az Aháb bűnére. És az a csodálatos, hogy
Isten még az ő büntetését is arra használja fel, hogy azokban kijelentse magát.
Jézusnak a főpapi imájában van egy különleges mondat: én megdicsőítettelek
téged. Ezt más szóval így lehetne kifejezni: megláttattam veletek a láthatatlan
Istent. De miben láttatta meg Jézus Istent? Nagy ünnepi pillanatokban, a
templomban? Nem, hanem a betegekben, nyomorékokban, bűnösökben, ez volt az ő
életének a csodája, hogy a leghétköznapibb pillanatokban tudna megmutatni
Istent az embereknek.
Ne ijedjünk meg, ha épp egy nyomorúságos idő van az életünkben, amikor
minden olyan reménytelennek tűnik. Mert Isten számára nincs lehetetlen eset,
reménytelen helyzet. Lehet, hogy mi úgy gondoljuk, hogy nincs más hátra, mint
meghalni, ahogy ez az özvegy is gondolta.
Isten épp ezekben a pillanatokban tud cselekedni. Ez az ő pillanata. Ha az
első században volt reménytelen eset, akkor az a tárzuszi Saulus volt. Senki
sem hitte volna, hogy Isten ezt a dühtől lihegő embert meg tudja változtatni.
Senki se gondolta volna, hogy belőle lesz a legnagyobb apostol.
Mi gyakran kimondjuk emberekre: kutyából nem lesz szalonna. De Istennél ez
nem így van. Nála az utolsókból elsők lehetnek, a bűnösökből szentek, a
csúfolódókból Istent dicsőítők, az ellenségből barát.
De hát nem így volt ez már az ősatyánknál, Ádámnál is? Isten
kimondta:”amely napon vétkezel, meg fogsz halni”. De Ádám nem halt meg, kapott
esélyt az életre. Mi mindig csak az emberekre, a körülményekre nézünk, de nem
nézünk Istenre, aki felette van a körülményeknek, az eseményeknek, aki át tud
formálni emberi életeket, sorsokat.
Ádám nem halt meg, a sareptai özvegy és a fia sem halt meg, de miért nem? De
erre már nem ez a történet adja meg a választ, hanem az Újszövetség. Azért nem,
mert eljött Isten Fia, aki a bűnt, a halált magára vette, aki az Isten nevét
abban dicsőítette meg, hogy a halálra ítélteket felmentette, életet adott
nekik.
Ennek az özvegyasszonynak a kezében semmi más nem volt, csak a halál. De az
Isten kezében ott volt az élet. Ő is ott volt az Isten kezében és az ő kezéből
senki , még az éhség, még a halál sem tud minket kiszakítani.
3 Nap A hit útján Text.1
Kir.17,15-16
Láttuk tegnap, hogy ebben a történetben vannak határok.. Láttuk az egyik
határt, hogy nem minden házban történt ilyen csoda, azt is láttuk, hogy ez a
csoda nem tartott az éhség egész ideje alatt, ennek is egy meghatározott ideje
volt. Végül számba vettük azt, hogy ez a csoda a bajban, a nyomorúságban, a
szükségben történik.
De van itt még más is, ami fontos üzenetet tartalmaz a mi számunkra. És ez
az, hogy ez a csoda nem emberi kérésre,,
kívánságra következik be, hanem Isten akaratából. Ennek a csodának a forrása az
ő szeretetén, jó tetszésén és akaratán múlott. Mert mi sokszor nem jót kérünk,
amikor Istentől csodát várunk, vagy épp kikényszeríteni akarunk. Gondoljunk itt
csak a bal kéz felől megfeszített gonosztevőre. Ő is kért úgymond Jézustól, és
ez így hangzott: „ha Isten Fia vagy, szabadítsd meg magadat és minket is. Ez
látszólag egy imádság volt, de tulajdonképpen zsarolni akarta Jézust. Jézus ezt
az imát nem hallgathatta meg, mert akkor a lator számára nem lehetett volna
megváltás. Amit pedig felőle is remélhetünk, hisz amikor a jobb kéz felőli
gonosztevő őt megfeddette s elmondta hogy ők méltán szenvednek, akkor a bal kéz
felőli lator elhallgatott. Nem válaszolt többé. Egy nagy igehirdető azt mondja,
hogy ez lehetett a megkeményedés hallgatása, de lehetett a magába szállás, a
megtérés hallgatása is. Amikor Jézus a jobb kéz felőlinek a Paradicsomot
ígérte, nem fordult a bal kéz felőli felé, és nem mondta neki: te pedig most mész egyenesen a pokolba.
Krisztus erre a kérésre nem válaszolt, nem teljesítette, mert ő fenntartja
azt a jogot, hogy ő akkor adjon, amikor ő akar és annak adjon, akinek ő akar.
Ezt nekünk sokszor nehéz elfogadni. Mi sokszor imádkozunk valamiért, de az Úr
nem adja meg. Mi ilyenkor lázadozunk, de erre nincs jogunk, mert az adás, a
kéréseink teljesítése az ő akaratától függ.
Egy nagyon fontos dolog ebben a történetben, de a mi életünkben is, hogy ez
a csoda is nem úgy automatikusan, magától lett, hanem hit által. Itt van egy
hitből való engedelmesség. Az engedelmesség már Illéssel kezdődik a Kérit
patakjánál. Illés ott tartózkodott, oda is Isten parancsának engedelmeskedve
ment, miután Áháb bűne miatt Isten büntetéseképpen három évi szárazságot
jelentett be a próféta. Illés is kegyetlenül szenved az éhség miatt, pedig ő
ebben ártatlan. Ő mint próféta szenved, királya és népe bűneiért, ebben ő Jézus
Krisztus előképe lesz. Ő magára vette a bűn miatti átkot.
Illés Kérit patakjánál a hollók által tápláltatott. De nem csak Illés volt
engedelmes, hanem a hollók is engedelmesek voltak, ők azt tették, amit nekik az
Úr parancsolt. Ha a hollók nem engedelmeskednek az Úrnak, akkor ez a csoda sem
következhetett volna be. Hisz akkor Illés éhen pusztult volna Kérit patakjánál.
De ott van végül az özvegyasszony
engedelmessége is. Tőle egy nagyon nehéz dolgot kér a próféta: előbb
neki süssön pogácsát s csak azután fiának s magának. Pedig csak annyi volt,
hogy ő és a fia egyenek. Az utolsó falatot kellett odaadnia, mindent oda
kellett adnia.
A mi számunkra nagy kihívás, hogy oda tudjuk-e adni magunkat Istennek? Mert
a mi legnagyobb nyomorúságunk, hogy mi csak valamit adunk időnkből, pénzünkből,
erőnkből, de nem adjuk oda önmagunkat. Ezért olyan nehéz a mi egyházunkban az
adakozás. Ezért olyan nehéz odaadni az 1%-ot, mert híveink nagy része önmagát
még nem adta oda Istennek. Az tud adakozni, aki előbb önmagát odaadta élő,
szent és Istennek tetsző áldozatul.
Ez az asszony még Jézus előtt élt, nem ismerhette az Ő áldozatát, mégis oda
tudta adni mindenét, mint majd újszövetségi társa, aki a perselybe mindenét
bele tudta dobni. Ott az eredeti szövegben a „biosz”, vagyis az „élet” szó
szerepel.
Ez az asszony tudott hitből engedelmeskedni, mert Isten csodái a mi
engedelmességünk útján érkeznek el hozzánk. Ezt az utat is legteljesebben Jézus
Krisztus járta be. Ő engedelmes volt halálig, mégpedig a keresztfának haláláig.
Legyünk mi is ilyenek, tudjunk hitben járni és hitben engedelmeskedni.
Mert az asszony engedelmessége áldás lett fia és a próféta számára is. És
ez a csoda minden ember áldására lesz, aki csak olvassa, hogy a mi hitünk is
sokasodjon, mint az olaj és a liszt. Mert olaj és liszt nélkül meghal a test,
de hit nélkül meghal a lélek. Aki nem hiszen , az elkárhozik.
4 Nap Egy más ember hite által
Text.1Kir.17,17-19
Különös dolog ebben a történetben, hogy aki a csodában részesül, azt mindig
egy másik hitbeli engedelmességének köszönheti.
Nagyon hangsúlyos ez a történetnek abban a részletében, amikor a próféta
feltámasztja az özvegyasszonynak a fiát. Ő a feltámadását édesanyja hitben való
engedelmességének köszönheti. Egy adott ponton az asszony fia súlyos beteg
lesz. Annyira, hogy a lélegzete is elállott, vagyis gyakorlatilag ez azt jelenti,
hogy meghalt. Különös az, hogy Isten a legdrágábbat veszi el, az egyedüli
támaszt , az asszony létének egyetlen értelmét, a gyermekét. De ez sem lehetett
véletlenül. Mert ennek az asszonynak volt egy olyan álnoksága, amire épp ez a
szomorú eset kellett emlékeztesse. Lehet, hogy ez a gyermek egy bűnös kapcsolatból
született, vagy valamilyen más bűn kapcsolódott hozzá? Ezt az asszonyt ez a
kemény próba kellett térdre kényszerítse, bűnismeretre elvezesse.
Isten minket is nagyon sokszor csak egy nagyon nehéz próba által tud
önmagához hajlítani, megtérésre vezetni. Jó esetben úgy kellene legyen, hogy
Isten áldása, jósága vezessenek minket megtérésre, de a való életben ez
legtöbbször nem így van. Isten nagyon sok embert egy kemény próba által tud
csak térdre kényszeríteni, tud minket bűnbánatra és megtérésre vezetni. Amikor
jön egy ilyen próba, akkor lázadozunk. De később meglátjuk, hogy Isten jót
akart és végzett el az életünkben.
Illés azt mondja az asszonynak: add ide a te fiadat. Az asszony megtehette
volna, hogy nem adja oda, hogy azt mondja: hát neked ilyen Istened van, aki
elvette egyetlen gyermekemet? Most legalább a holtteste lehessen az enyém. Hadd
hogy békében temessem el őt. De az asszony nem ezt teszi, hanem újból
engedelmeskedik és ennek az engedelmességnek lesz a gyümölcse, hogy az asszony
életben kapja vissza fiát.
Milyen balga is az ember! Azt hiszi, hogy ha Istennek adja az életét, akkor
elveszti azt. Hány fiatal gondolja úgy, hogy ha Istennek, ha Jézusnak szánja
oda az életét, akkor nem lesz benne öröm, akkor egy szürke, szomorú, bús élete
lesz. Pedig ez nem így van. Igazán Isten tud minket boldoggá tenni. A Sátán
egyik legnagyobb hazugsága az, hogy mi Isten nélkül is boldogok tudunk lenni.
Itt a különböző emberek hite olyan szépen kapcsolódik egymáshoz. Az asszony
megteszi azt, amit Illés mond neki, elmegy és Illés szava szerint cselekszik.
De az ő engedelmességét megelőzi az Illés engedelmessége. Mert ha Illés nem
engedelmeskedik, és nem megy el a Kérit patakjához s utána nem megy el Sareptába,
akkor az asszonynak se lett volna alkalma, esélye az engedelmességre. Az
asszonnyal történt csodák az Illés engedelmessége által valósulnak meg.
De még különösebb az, hogy az Illés engedelmességét is megelőzi valami és
ez a hollók engedelmessége. Az Úr azt mondja, hogy ő parancsolt a hollóknak,
hogy gondoskodjanak róla, és a hollók engedelmeskedtek a parancsnak, meg teszik
azt, amit az Úr nekik mondott. És azáltal, hogy a hollók engedelmeskedtek,
Illés naponta kétszer kap kenyeret és húst, sok napon át.
Nagyon figyelemre méltó az, hogy mind a három csodánál az alap, a csoda oka
nem annál van, akivel a csoda történik, hanem rajta kívül , azon az emberen
kívül, aki a csodát átéli, aki a csodának részese lesz. A csoda mindig egy más
valakinek a hitből való engedelmességéből származik s ide még állatok is
tartoznak, a hollók.
Ez előre mutat Jézus Krisztusra. Mert minden jel és csoda végső soron benne
teljesedett be. Itt is meg kell látnunk, hogy mi az ő engedelmességéből élünk,
amely engedelmesség a keresztfának haláláig elment értünk. Mi az ő
engedelmességéből részesülünk, ami szoros kapcsolatban van a mi szükségünkkel,
a mi nyomorúságunkkal. Mert mi is szükségben vagyunk, persze ez nálunk nem
testi értelemben vett éhség, hanem egy lelki nyomorúság. Az ő engedelmessége,
az ő igazsága, az ő érdeme előzi meg a mi megváltásunkat, ahogy a hollók „hite”
is megelőzi az Illését, az Illésé az asszonyét, és az asszonyé a fiáét. Pál ezt
így fogalmazza meg a Római levélben: mert eszerint egy ember engedetlensége
által sokan bűnösökké lettek, úgy egynek engedelmessége által sokan igazakká
lesznek. (Róm.5,19). Ő jött el hozzánk, a mi nyomorúságunkba, hogy segítsen
rajtunk, hogy megváltson minket. Mert ő azért jött, hogy nekünk életünk legyen
és bővölködjünk. (Ján.10,10)
5 Nap Minden üdvösség forrása
1Kir. 17,20-23
Van ebben a történetben valami, és mindabban, ami e körül történik, ami
hegyként magaslik ki, ami fénylik és világosságot áraszt. Ami kimagaslik Illés
hitből való engedelmességéből, ami fölé emelkedik a hollók engedelmessége fölé
és végül az özvegyasszony hite fölé is, aki pedig megteszi azt, amit Illésen
keresztül parancsol neki az Úr. Toronyként magasodik ki ebből a történetből:
Isten kegyelme. Az ő kegyelme már akkor ott volt, mielőtt a hollókat
bekapcsolta volna Isten ennek a történésnek a folyamatába. Isten kegyelme ott
volt az özvegyasszonnyal mielőtt Illés tudta volna, hogy neki Sareptába kell
menni.
Ezt nevezzük mi megelőző kegyelemnek. Ennek egy szép példája a
gyermekkeresztség. Ezért ragaszkodunk mi ahhoz, hogy már pici csecsemőként
megkereszteljük gyermekeinket, mert ebben felragyog Isten megelőző kegyelme,
szeretete. Hisz a kisgyermek még semmit sem tud tenni, még nem is tud Istenről,
nem lehet szó hitből való engedelmességről sem nála, de Isten kegyelme már ott
van, ott munkálkodik.
Isten kegyelmével árasztja el gyermekeinket, árasztott el bennünket is, már
piciny korunkban és ennek jele a keresztség. A reformáció egyházaiban így mi is
azért ragaszkodunk ahhoz, hogy már piciny korukban megkereszteljük
gyermekeinket, mert ebben Isten megelőző kegyelme jut kifejezésre.
Mert milyen nagyszerűen tesz bizonyságot ez a történet is erről a
kegyelemről. És ez milyen vigasztaló a mi számunkra. Mert mielőtt Illés a Kérit
patakjához ment volna, Isten már parancsolt a hollóknak, hogy táplálják őt,
hogy gondoskodjanak róla. De Illés még nem volt ott. Csak a következő versben
olvassuk, hogy Illés odament és egy ideig ott lakozott a Kérit patakjánál.
Mi azt gondolnánk, hogy az étellel való ellátás csodáját a hollóknak
köszönheti Illés, de ez nem így van. Hisz ezt megelőzte már Isten kegyelmének
csodája, hogy ő ezeket a madarakat választotta ki gondoskodása eszközéül. Hogy
ő nem csak kiválasztotta ezeket a madarakat, hanem szolgálatba is állította
őket és ez áldás lett Illés életében.
Nem véletlen az, hogy a mi református hitünk középpontjában ott áll a
kegyelmi kiválasztás tana. Hogy Isten minket már a világ alapjának felvettetése
előtt kiválasztott az üdvösségre, kiválasztott arra, hogy neki szolgáljunk, az
ő dicsőségére éljünk.
És Isten kegyelme megelőzte az özvegyasszonyt is, hisz még mielőtt ő
engedelmeskedne Illésnek Isten már kiválasztotta őt arra feladatra, hogy ő
legyen a próféta megtartatásának az eszköze. Hisz azt mondja Illésnek, hogy
menjen el Sareptába, mert ő parancsolt egy özvegyasszonynak, hogy viseljen
gondot róla. És a kegyelem által megerősítve alkalmas eszköz lesz az Úr
kezében, hogy a próféta élete, de a fia élete is megmaradjon, hogy Isten dicsősége
ebben is felragyogjon.
Ez egy csodálatos erőt és vigasztalást jelent a mi életünk számára. Ez egy
erős hivatás és küldetéstudatot kölcsönöz nekünk. Hogy mi nem csak úgy
véletlenül vagyunk a világban, életünk eseményei sem csak úgy véletlenül
történnek, hanem Istennek egy csodálatos terve és célja van a mi életünkkel. Mi
önmagunkban semmik és senkik vagyunk, de azáltal, hogy Isten minket
megszólított, elhívott, hogy minket egy küldetéssel ajándékozott meg, mi egy
kiváltságos helyzetben vagyunk. A kiválasztottság és az elhívottság tudata egy
hihetetlen méltóságot kölcsönöz nekünk.
Sokan, akiknek erről bizonyságot teszünk, beképzelt és gőgös embereknek
tartanak minket, azt gondolják, hogy mi ezért jobbnak tartjuk magunkat. Pedig
ez nem így van, mi nem vagyunk jobbak, de van egy nagy plusz az életünkben és
ez nem más, mint Isten kegyelme. Mi Pál apostollal együtt valljuk: Isten
kegyelme által vagyok az, aki vagyok. Mi azt is hisszük, szintén Pál szavai
alapján, hogy Isten nem csak kiválasztott és elhívott minket, hanem mindazokat
a jó cselekedeteket is elkészítette, amelyekben kell járnunk.
Mi csak hallgatnunk kell Isten szavára, hogy ő ezeket is megmutassa nekünk.
Hisszük, hogy az az Isten, aki Illést ilyen csodálatosan vezette, minket is
vezetni fog.
6 Nap Hármas irgalmasság
Text.1Kir.17,24
Végére érkeztünk ennek a sorozatnak, amiben Illés életének egy különleges
szakaszát vettük számba, amikor Isten őt az éhség idején Sareptába vezette egy
özvegyasszonyhoz, aki kellett gondoskodjon róla.
A tegnap Isten kegyelmét láttuk felragyogni ebben a történetben, de nem
csak Isten kegyelme ragyog itt fel, hanem
az ő irgalma és könyörülete is. Több irgalmasság is felragyog, de csak
hármat fogunk megemlíteni, hárommal fogunk a mai estén foglalkozni. A zsoltáros
Isten gondolatáról mondja, hogy mily nagy azoknak száma, de ez még sokkal
inkább érvényes Isten irgalmasságára is.
Az első irgalmasság az, hogy Illésnek nem kell keresnie a helyeket, ahova
Áháb haragja és a pusztító éhség elől menekülnie kell. Bizonyára Illés nagyon
félt ettől. Hisz az Úr csak annyit mondott, hogy menjen Sareptába, mert ő ott
parancsolt egy özvegyasszonynak, hogy gondoskodjon róla. De nem adott egy
pontos címet nem mondta meg , hogy milyen utca és hányas házszám alá kell
menjen. Valószínűleg, hogy nem ő volt Sareptában az egyetlen özvegyasszony,
hanem rajta kívül még nagyon sokan voltak. Hogy fogja ő megtalálni a sok közül
azt, akit az Úr neki rendelt? Illés nem kapott erre részletes útbaigazítást.
De Isten irgalmassága ebben is megmutatkozik, hogy Isten egyszerűen elébe
hozza ezt az asszonyt, mielőtt a városba érne, már a város kapuja előtt
találkozik vele. Hányszor átéljük mi is ezt a csodát, hányszor van szükségünk
valakire vagy valamire és mi nem tudjuk, hogy ki vagy mi lesz az és Isten azt
egyszerűen elénk hozza. Elénk hoz egy embert, aki segít rajtunk, elénk hoz
valamit, amire szükségünk van. Ez Isten vezetése az életünkben. És ezért mi nem
kell aggódjunk ilyen helyzetekben, mert hisszük azt, hogy Isten a maga idejében
elénk fogja hozni azt, akire vagy amire szükségünk van.
A változások után sok gyülekezet vágott bele nagy építkezésekbe, úgy hogy a
pénznek csak töredéke volt meg és nem is tudták, hogy honnan lesz meg a hiányzó
összeg. De az Isten kirendelt egy testvérgyülekezetet, kirendelte a pénzt,
amire szükség volt.
A második irgalmasság nagyon különös, hisz Illés úgy gondolta, hogy az
özvegyasszony fog
majd gondoskodni róla , hisz az Úr
ezt így ígérte meg. De kiderült, hogy ez épp fordítva történik, hisz neki kell
gondoskodni az asszonyról és fiáról. Még akkor is igaz, ha az özvegyasszony is
aktív részese lett ennek a
gondoskodásnak. A szerepek felcserélődnek, mert képzeljük csak el, hogy milyen
meglepetés lehetett Illésnek azt hallani, hogy róla, aki egy férfi és ráadásul
még próféta is, egy asszony fog gondoskodni és ez az asszony ráadásul még
özvegy is. Az, hogy a hollók gondoskodtak még elfogadható gondolat volt
számára, de hogy egy asszony, ez már tényleg hihetetlen.
Illés számára kétségtelenül ez az út a megalázkodás útja volt. De nem így
van ez a mi tápláltatásunkkal is? A hívő ember tudja, hogy minden kegyelem,
hogy a kenyér nem az ő verítékének az eredménye, hanem Isten kegyelme. Mert mit
mond a Káté: Isten áldása nélkül sem a mi gondoskodásunk, sem munkánk nálunk
nem gyarapodnak. Az igaz, hogy mi keményen meg kell dolgoznunk a kenyérért, a
megélhetésért, de ki adja az esőt, a termő időt, az erőt a munka végzéséhez?
Hát: Isten és az ő irgalma.
Illés elfogadja a megaláztatás útját és ezen megtapasztalja, hogy így lesz
ő áldás, így lesz ő több, mint egy özvegyasszonyra utalt ember, így lesz ő
próféta. Hogy végső soron nem az özvegyasszony fog gondoskodni róla, hanem ő
fog az özvegyasszonyról és fiáról gondoskodni.
A harmadik dolog amiben Isten irgalmassága megmutatkozik az, hogy meghal az
asszony fia. Erről az Úr előre semmit se mondott Illésnek. Ez egy váratlan,
előre be nem jelentett esemény, helyzet volt Illés számára. Ő hirtelen nagy
nyomorúságba került. Hisz az asszony őt vádolja, hogy ő azért jött, hogy őt
bűnére emlékeztesse.
De Illés itt is megtapasztalja Isten irgalmát, hisz imádkozik és a fiú
feltámad. És még sokkal több történik. Az asszony felismeri, hogy Illés valóban
Isten embere. Mert nagy reformátorunk szerint életünk fő célja az, hogy
felragyog benne az Isten dicsősége.
Mi azért kapunk kenyeret, hogy testünk éljen, életben maradjon .De azért
élünk, hogy ebben a halandó testben felragyogjon Isten dicsősége, hogy ebben a
halandó testben Jézus Krisztus és a Szentlélek lakozzon. Illésben kétségtelenül
felragyogott Isten kegyelme. Ragyogjon fel a mi életünkben is.
(Ezen igehirdetési sorozatot J.J.Poort
Bij dagen en bij nachten című áhítatos könyve gondolatainak
felhasználásával írtam.)
Lőrincz István ny.lp.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése