Igehirdetési sorozat Pünkösd
nagyhetére
Ige és Lélek
1 Nap Az ige keletkezése Text.
Jel. 22,18-19
Az elmúlt évtizedekben nagyon sokszor beszéltünk a pünkösdi nagyheteken a
Lélek munkájáról. De mi tudjuk, hogy a Lélek egy eszközt használ a munkája
végzésében és ez nem más, mint az ige.
Az ige és a Lélek elválaszthatatlanok egymástól. Mivel az igéről az
igéről eddig kevés szó esett, ezért most ezen az áldott nagyhéten erről
szeretnék beszélni.
Ha egy könyvet kezünkbe
veszünk, akkor az első kérdésünk, hogy miért is íródott ez a könyv. Milyen
könyv ez? Milyen céllal íródott, ki írta, hogyan keletkezett? Vannak egyedi,
különleges könyvek. Olyanok, amikből már csak pár példány van. Ezek értéke
óriási. Ezeket legtöbbször híres könyvtárakban őrzik, vagy múzeumokban állítják
ki őket.
Ilyen könyv a Biblia is, de csak bizonyos szempontok
alapján. Hány féle Biblia van a világon sok nyelven elterjedve. A Biblia ilyen
szempontból nem egy különleges könyv, az ára se magas, nagyon olcsón lehet
vásárolni egy példányt, sokszor ingyen is osztogatják. A Biblia mégis egy
egyedülálló könyv, amit semmilyen más könyvvel nem lehet összehasonlítani.
Azért mert az Isten igéje. Ebből maga Isten szól hozzánk, Ő szólít meg minket.
Erre persze azt mondják sokan: de hát a Bibliát is
emberek írták, mégpedig mindennapi emberek, akik bár egy egészen más kultúrában
és időben éltek, mégis pont olyan egyszerű, fapados emberek voltak, mint mi.
Miért mondhatjuk akkor, hogy amit leírtak, az Isten igéje, abban Isten jelenti
ki magát? Azt is mondják, hogy ez nem Isten kijelentése, hanem emberek
elbeszélései, gondolatai Istenről. Ezért is fontos, hogy ezekről a kérdésekről
beszélgessünk.
Az első kérdés, amire megpróbálunk választ adni: hogyan
keletkezett a Szentírás? Isten először az első emberpárhoz, Ádámhoz és Évához
beszélt a teremtés után. Nekik elmondta, hogy Ő teremtette őket, hogy vele
legyenek közösségben, utána pedig, hogy miről ehetnek és miről nem.
De Isten nem szűnik meg beszélni a bűneset után sem.
Megkérdezte Ádámot: hol vagy? S mert Ádám a bűnben volt, már ott a Paradicsomban
megígérte a Szabadítót, azt aki a kígyó fejére fog taposni. Tudjuk azt, hogy a
Biblia először szájhagyományként terjedt, de később már le is írták ezeket és a
tekercseken őrizték a zsinagógákban.
Tudjuk azt, hogy a Biblia nem egyszerre íródott, hanem
részletekben és különböző időkben. A Szentírás első részeit Mózes írta le, hisz
ő értett az íráshoz, az egyiptomi udvarban ezt is megtanulta. De utána nagyon
sokan írták a Szentírást. Voltak ú.n. íródeákok, például Jeremiás íródeákja ,
írnoka Báruk volt. Amikor már több könyv is megíratott, ezeket összegyűjtötték,
egy „kötetbe” szerkesztették.
Az Ószövetség három fő részből áll: Mózes könyvei, ez
volt a Tóra, aztán a költői könyvek, és a prófétai könyvek. Ezek a könyvek
évszázadokon át keletkeztek, mintegy 2500 év alatt.
Az Újszövetség keletkezése sokkal rövidebb időtartam
alatt történt. Az első század második felében íródtak mind. Tudjuk, hogy a
Biblia összeállítása egy döntés, zsinati döntések által történt. Az Ószövetség
kanonizálása ( kanonizálási folyamatnak nevezzük azt, ahogyan megvizsgálták és
eldöntötték, hogy a rendelkezésre álló iratok közül melyek kerüljenek be a
Kánonba , vagyis a Bibliába). Az Ószövetség kanonizálása már a Kr.e. negyedik
században megtörtént. Az Újszövetség kanonizálása a Római zsinaton, 386 –ban
történt.
Kik voltak a Szentírás írói? Pont olyan egyszerű,
mindennapi emberek voltak, mint amilyenek mi magunk is vagyunk. De őket a
Szentlélek használta, hogy Isten tévedhetetlen igéjét írják le. Az írók
személyisége nyílván rányomta pecsétjét az irataikra. Benne vannak érzéseik, az
értelmüket is használták a könyveik megírásakor. Isten felhasználta az ő
sajátos jellemüket, kegyelmi ajándékaikat, személyes jellemvonásaikat. A
Szentírás szerzői között sok szempontból lényeges különbségek is vannak. Mózes
más volt, mint Jeremiás, Pál más volt, mint Lukács.
Ámós barompásztor volt, ez érződik stílusán. Ésaiás
udvari pap volt, neki sokkal emelkedettebb a stílusa. Volt költői tehetsége is
és énekeket is tudott írni, mint például az Úr szőlőjéről, az Úr szenvedő
szolgájáról.
Van, aki durván beszél, Samária asszonyait „Básán
teheneinek” nevezi. Ő hallotta az oroszlán ordítását, ezért mondja: ha az
oroszlán üvölt, ki ne rettegne, ha az Úr szólt, ki ne prófétálna?
De ez a különbség az Újszövetség könyveire is jellemző.
Máté, a korábbi Lévi vámszedő volt. Ő tisztviselő volt, listákkal dolgozott.
Ezért ő nagyon sok nemzetségi táblázatot közöl, hivatkozik az ószövetségi
iratokra, hogy azok miként teljesedtek be. Ő gyakran használja a kifejezést:
hogy beteljesedjék az Írás. Lukács orvos volt, sokat tanult, őt nagyon érdekli
az események pontos leírása. Ezért nála találjuk meg Jézus születésének
legrészletesebb leírását.
János sokkal inkább teológiai oldalról közelíti meg a
dolgokat, őt nem annyira maguk az események érdeklik, hanem a mögöttük levő
teológiai igazságok. Az a csodálatos, hogy bár nagyon különböznek, mégis
egyetlen egységes könyvet írtak, ami nem mond ellent egymásnak. Ők azt írták
le, amit Isten mondott nekik.
Mi a Bibliát nem írjuk, hanem ajándékba kapjuk. Mi a
Szentírás 66 könyvét a Szentlélek ajándékaként vesszük a kezünkbe. Ezek után
valaki feltehetné a kérdést? Miért egy bezárt, lezárt könyv a Biblia? Istennek
nincsenek új kijelentései? Ha valamilyen ásatás során megtalálnák például Pál
apostol Listrabeliekhez írt levelét. (Ilyenről nem tudunk, de Pál nekik is
írhatott levelet.) akkor az bekerülne a Bibliába? De azt is kérdezhetné valaki:
miért kell csak a Bibliát a hit dolgaiban mértékadóként elfogadni? Hisz nagyon
jól tudjuk, hogy a római katolikus egyház az ú.n. tradiciót, vagy más néven
egyházi hagyományt is ugyanolyan tekintélyként fogadja el, mint mi a Bibliát.
Nem arrogancia, beképzeltség azt kijelenteni, hogy mi csak a Bibliát fogadjuk
el hitünk mértékének?
Nyílván, ehhez is hit kell. Mi hisszük azt, hogy Isten a
Bibliában adta meg számunkra az üdvösség megismeréséhez való kijelentést. Mi
elolvassuk a tradiciót, az ú.n. apokrifus könyveket is (az apokrifus könyvek a
Bibliával egy időben keletkezett könyvek, egy részük benne van a katolikus
Bibliában is) , de mégis hisszük, hogy a Biblia számunkra Isten tökéletes
kijelentése, amihez úgy ahogy a textusunkban olvastuk, nem szabad hozzá tenni
és nem szabad elvenni belőle. Jézus a megkísértésekor a Sátánnak is azt mondja:
meg van írva. Mi ezt hisszük és ebben boldogok vagyunk.
2
Nap Ki írta a Szentírást? Ki a Biblia szerzője?
Text.2
Pét.1,19
Amikor egy könyvet a kezünkbe veszünk, sok minden
megragadhatja a figyelmünket. Megragadhat a könyv címe, a könyv borítója, de
azért a legfontosabb a szerző. Főleg, ha őt ismerjük, akár más könyveiből, akár
személyesen. Egy ismeretlen szerző nem érdekel annyira bennünket. De ha a
szerzőt, akár könyveiből, akár személyesen ismerjük, akkor megvásároljuk az
újabb könyvét is.
Nos, ha a Szentírás szerzőjére kérdezünk rá, akkor erre
nem könnyű válaszolni, ennek a könyvnek különös szerzője van. Mert még annak
ellenére is, hogy a Szentírást emberek írták, Isten embereket használt fel,
mégsem mondhatjuk, hogy a Szentírás szerzője Mózes vagy Pál apostol, illetve a
Bibliai többi írója.
A Szentírás a mi hitünk szerint a Szentlélek írta. Ennek
a könyvnek mennyei szerzője van. A Szentírás szerzője a Szentlélek. Ez már
eleve egy óriási tekintélyt kölcsönöz ennek a könyvnek. Mert a többi könyvekkel
úgy vagyunk, hogy bármennyire is szeretjük őket, bármennyire is tiszteljük a
szerzőket, mégiscsak tudjuk, hogy ők is, pont mint mi, csak gyarló emberek
voltak.
De a Szentírásban magával Istennel van dolgunk, a
Szentlélekkel találkozunk, aki isteni tekintéllyel mondja el, hogy ez így van
és nem másként. Más könyvet, bárki is írta kritizálhatunk, de ki merné a
Szentírást kritizálni, ki merne neki ellent mondani?
Persze, azt hogy a Szentírást a Szentlélek írta szintén
kétségbe lehet vonni és sokan kétségbe is vonják ezt, és a benne írtakat nem
tudják, nem akarják elfogadni. Nagyon sokan nem fogadják el a
teremtés-történetet, Jézus szűztől való fogantatását, feltámadását,
mennybemenetelét. Nem fogadják el azt, hogy van menny és pokol, hogy van
üdvösség és kárhozat, hogy vannak, akik megtartatnak és vannak, akik elvesznek.
Vajon tényleg a Szentlélek írta a Bibliát? Vajon tényleg igaz?
Nyílván, hogy ezt hinni is kell, hogy a Szentírásból maga
Isten szól hozzánk, hogy a Szentlélek adta az emberek szívébe, gondolataiba,
hogy mit írjanak le. Ők nem a maguk gondolatait írták le, még akkor sem, ha
személyiségük pecsétje rajta van az írásaikon. Péter apostol azt mondja, hogy
Isten szent emberei a Szentlélektől indíttatva szóltak. Az apostol ezt
tudhatta, hisz ő Jézussal volt a megdicsőülés hegyén is, amikor Mózes és Illés
megjelent. Ekkor szó is hallatszott: ez az én szeretett Fiam, Őt
hallgassátok! Ezt a mennyből Hozzá
intézett szózatot hallottuk, mert vele együtt voltunk a hegyen, mondja el
később. A Szentlélek valósággal kényszerítette őket az írásra, ők nem tehettek
mást, mint hogy leírták, amit a Szentlélek nekik mondott.
Sokszor nyilván vannak nehézségeink is a Biblia
olvasásakor. Sokszor úgy tűnik, hogy a Biblia ellentmond önmagának, s nem
tudjuk, hogy bizonyos dolgokat hogyan értsünk és értelmezzünk. Csak egy példát
szeretnék elmondani erre. Az 1 Sám.17,2 és a 2 Sám.21,19. Hogyan ölte meg Dávid
Góliátot? A második ige szerint nem Dávid ölte meg Góliátot, hanem a betlehemi
Jaare_- Oregim fia. Itt az lehetséges, hogy hiányzik egy szó, éspedig hogy
Dávid ölte meg Góliátot és testvére Elhánán Laknát, a Góliát testvérét. Azért
mi azt elismerjük, hogy szavak maradhattak aki a Szentírásból is, de ez még nem
jelent ellentmondást.
A Bibliára azt a szót is használjuk, hogy azt az Isten
Szentlelke ihlette, inspirálta. A görög szövegben erre egy különös szó van
:”theüpneüsztosz”. Ezt szó szerint úgy lehetne fordítani: Isten belelehelte,
belefújta. Vagyis a Biblia könyveinek írói is tudatában voltak annak, hogy őket
Isten ihlette és azt le kellett írják. Az igében tehát Isten maga szólal meg, Ő
maga szólít meg minket. Tudjuk azt, hogy Isten utolsó szava, végleges szava mag
az Úr Jézus Krisztus. Már más szó nem lesz, Ő az utolsó szó, ige, kijelentés.
Persze, erre is lehet azt mondani, hogy egy híres
regényt, zeneművet is inspirált, ihletett emberek írtak és nem maguktól írták
le azt, amit leírtak. Nagyon sokszor ezek az emberek hitték, hogy azt, amit ők
alkottak, az Istent dicsőíti. Nyílván, hogy mi hisszük, hogy például Bachot is
a Szentlélek inspirálta, amikor nagyszerű kantátáit, zeneműveit megírta. Ő
minden műve alá odaírta: SDG. Én is
mindig úgy ülök le prédikációt írni, hogy hiszem, Isten inspirál abban, amit
leírok. Azon túl, hogy én becsületesen felkészülök, kommentárokat,
prédikációkat is hozzáolvasok, beleteszem legjobb hitem és tudásom, ennek
ellenére hiszem, hogy Isten Szentlelke vezérli kezemet az írásban. Erre engem
Isten Szentlelke tett képessé.
És mégis, bármilyen szép zeneművet is komponáltak,
bármilyen szép prédikációt is írtak, ez mégiscsak emberi munka. De amit a
Szentírás szerzői leírtak, az teljes, ahhoz nem kell hozzá tenni és nem kell
elvenni belőle. Az Isten igéje tehát
más, mi azt hisszük és valljuk, hogy ebben adta Isten számunkra a szükséges
kijelentést és ehhez valóban nem kell se hozzátenni, se elvenni belőle. Az
Írással kapcsolatban szoktunk nem csak inspirációról, hanem illuminációról , vagyis megvilágosodásról is
beszélni. Az inspiráció, az ihletettség azt jelenti, hogy bár a Szentírás
szerzői hétköznapi, egyszerű emberek voltak, mégis Isten Lelke által írták le
azt, amit leírtak.
De például az igehirdetés előtti imádságban szoktuk kérni
a Szentlélek általi megvilágosítást, hogy a Szentlélek vezessen minket az ige
magyarázatában és megértésében. Erre a leírt szentírási szöveg megértésében és
magyarázásában van szükségünk, hogy jól értsük az igét, hogy ne értsük félre és
ne magyarázzuk félre, hogy jól megértsük, hogy mit akar ez az ige mondani, hogy
jól megértsük az üzenetét.
De vigyázzunk, hogy ezt a kettőt, az ihletést és a
megvilágosítást ne mossuk egybe. Az első a Szentírás íróira, a második pedig a
Szentírás magyarázóira vonatkozik. Nyílván, hogy mind a kettő nagyon fontos, de
az első a fontosabb. Az írók nem tévedtek, a magyarázók tévedhetnek. Ha azt
mondjuk, hogy a Szentírás írói is tévedhettek, akkor vége az ige tekintélyének,
mert akkor már nincs súlya a szavaknak.
De nyílván, azt is kell kérni, valahányszor
igehirdetőként, magyarázóként vagy csak egyszerű olvasóként nyúlunk a
Szentíráshoz, hogy a Szentlélek világosítson meg minket, világosítsa meg
értelmünket.
3
Nap Az igazság. Text.2Tim.2,15
Micsoda az igazság?- tette fel Pilátus a kérdést Jézusnak. Jézus
erre azt válaszolja, hogy Ő azért jött, hogy az igazságról bizonyságot tegyen.
Igen ám, de ebben az a bökkenő, hogy olyan sokan állítják azt magukról, hogy ők
a tiszta igazságot mondják. Honnan lehet hát tudni, hogy valaki az igazságot
mondja?
Pilátus kérdését mindnyájan megértjük. Hisz mi egy olyan
korban élünk, amikor mindenki mindenben kételkedik, ha valaki azt állítja, hogy
ő az igazságot mondja, azt arrogánsnak, beképzeltnek tartják. Mit képzelsz
magadról? Azt hiszed, hogy te birtokolod az igazságot? – kérdezik az ilyen
embertől. S mi van a többi vallással, akik szintén azt állítják, hogy ők
mondják meg az igazat. Ma az emberek nagy része nem csak a Bibliát kérdőjelezi
meg, hanem Isten létét is és így érthető a cinikus kérdés: micsoda az igazság?
Az is nagy veszély, hogy a keresztyén egyház átveszi a
filozófia gondolatait és Isten igéjét annak a segítségével próbálja magyarázni.
Pedig Luther azt mondja az énekében: „Isten szava megáll mindenha”. De sokan a filozófusokra figyelnek és Isten
igéjét emberi gondolatoktól teszik függővé. Azt mondják, hogy Isten szava csak
akkor lesz igévé számunkra, ha mi elfogadjuk azt. Ilyen esetben az ember kerül
az ige fölé, az igének már nincs tekintélye számára.
Mi tehát az igazság? Ki tud erre a kérdésre válaszolni?
Hát ki tudna jobban, mint maga Isten. És ő az igazságot igéjében jelentette ki.
Pál arra figyelmezteti Timóteust, hogy ő minden emberi beszéd közepette tartsa
magát Isten igéjéhez. Azt mondja, hogy vigyázzon arra, hogy helyesen hasogassa
az igazság beszédét( 2 Tim.2,15).
A Biblia nagyon sokat beszél az igazságról, hogy mi is az
igazság és ezt nekünk is fontos tudni. Az igazság nem egyszerűen a hazugság
ellentéte, nem arról van szó csupán, hogy az igazság Istene szemben áll a
hazugság atyjával. Az „igazság „ szó a héber nyelvben, amiből a mi „ámen”
szavunk is származik. Az „ámen” pedig megbízhatóságot jelent elsősorban. Arra
rá lehet állni, mint egy kősziklára. A világban semmi sem állandó, de Isten
beszéde megmarad örökké. Aki ráépíti életét az Isten szavára, az igére, az
előbb-utóbb rájön arra, és boldogan tapasztalja, hogy életét a kősziklára
építette, ami nem rendül meg. Jöhet az eső és az árvíz, nem fog összedőlni.
Ezért boldog ember az, aki a megbízható isteni szóra, az igére építette fel
életét, ami maga az igazság.
A reformáció , a hitvallások nagyon határozottan
ragaszkodtak ahhoz az igazsághoz, ami a Szentírásban van megírva. Tudjuk azt
is, hogy a reformáció azért is indult el, mert a középkori egyház a Biblia
mellé odatette az ú.n. „egyházi hagyományt”, ami sokszor ellentmond a Biblia
tanításának és így egy tévútra vezeti az embert.
Persze, ma már a reformáció tanítását is kétségbe vonják,
azt mondván, hogy azok már túlhaladottak. Vannak olyanok is, akik azt mondják,
hogy a kételkedés jobb mint a bizonyosság. Ők azzal érvelnek, hogy ez az
őszinte, ez az emberi. Ők azt mondják, hogy beképzelt ember az, aki annyira
biztos a dolgában, jobb ha kérdéseket teszünk fel, ma a kételkedés divat lett,
mindenki mindenben kételkedik, a kételkedést vallási rangra emelik.
Lehet-e hát teljes bizonyosságra jutni, s ha igen, mi
ennek a titka? A Biblia azt mondja, hogy mindet a Szentlélek vezet bizonyosságra.
Mi hisszük, hogy a Szentlélek nem csak inspirálta, ihlette a Szentírás
szerzőit, hanem ő munkálja azt a hitet is, amivel mi hiszünk az igében. Ő vezet
minket hitre, hogy elhiggyük, hogy Isten igéje az igazság.
De hogyan kell ezt elképzelni? Hallunk egy mennyei
hangot, ami meggyőz bennünket az ige igazsága felől? Nem, a Szentlélek másképp
dolgozik, ő nem dolgozik ige nélkül, az ige megkerülésével. A Szentlélek
munkája az, hogy miközben olvassuk, hallgatjuk az igét, érezzük, hogy ez az ige
személyesen hozzánk szól, minket szólít meg s érezzük, hogy ez az ige tényleg
az igazság. Szívvel kezdünk el hinni és ez minden kételkedést kiűz az
életünkből és minden kételkedést le tudunk győzni. Így nem csak megszeretjük
Isten igéjét, de meg is hajlunk előtte és engedelmeskedünk is neki.
Persze, a kételkedés nem egy csapásra tűnik el belőlünk.
Sokszor felüti bennünk a fejét, nem akarunk kételkedni, és mégis újra és újra
kételkedünk. Ilyenkor imádkozni kell, mert csak a Szentlélek tudja a
kételkedést teljességgel kiűzni belőlünk, hogy tényleg elhiggyük, hogy Isten
igéje az igazság.
A Szentlélek nem csak igehirdetést használja fel abban,
hogy mi bizonyosságra jussunk, hanem például a szülői, nagyszülői nevelést is.
Pál írja, hogy Timóteusban ugyanaz a hit volt, ami már anyjában és nagyanyjában
is lakozott. De a Szentlélek felhasználja a tanítást is, például a Káté
tanítását és tanulását.
A kételkedés a hitetlenségből jön és hitetlenségre vezet.
A kételkedés rettenetes bűn és a bűnt mi el karjuk kerülni. Mi nem kételkedni
akarunk, hanem hinni, biztosan és boldogan hinni, hogy amit Isten az Ő igéjében
kijelentett, az mind igaz, az Ő ígéretei is mind igazak és be fognak a mi
életünkben teljesedni. Ezért kérjük mi is a tanítványokkal együtt: Uram,
növeljed a mi hitünket.
4
Nap A cél text. 2Tim.3,16-17
Mi a Bibliát nem „csak úgy” ahogy népiesen mondanánk, nem
potyára kaptuk. Istennek ezzel egy határozott célja volt. Ezt a célt jó nekünk
szem előtt tartani, hogy mit is akar vele Isten elvégezni a mi életünkben a Szentlélek
által. Mert olyan könnyű ezt a célt eltéveszteni, elhanyagolni. Mert lehet úgy
is foglalkozni a Bibliával, hogy végül semmi hasznunk nem lesz belőle. Pál a 2
Tim.3,16-ban elmondja, hogy mi9lyen céllal adta nekünk Isten az Írást.
Nagyon fontos, hogy a hitéletben lássuk azt, hogy vannak
fontos és mellékes kérdések. A fődolog maga Jézus Krisztus. Tulajdonképpen Ő
áll a Biblia középpontjában. Nyílván, ezt úgy is lehet fogalmazni, hogy a
Biblia Istenről, a Szentháromság Istenről szól, hisz Isten három személyben
jelenik meg.
A Biblia nem elsősorban az értelmünket célozza meg,
jóllehet a Szentírás megértésében nagyon fontos szerepe van az értelemnek.
Mégis a Bibliát elsősorban nem az értelemmel lehet megközelíteni. Ha csak az
értelem oldaláról közelítjük meg, a hitünk nagyon hideg és száraz lesz. A
Szentírást elsősorban a szívünkkel kell megközelítenünk, a Biblia nem csak a
fejünkben, hanem a szívünkben kell legyen.
Aki a Bibliát csak értelmével közelíti meg, az mindig
bizonyítani akar, mégpedig a maga igazát akarja bizonyítani. Nagyon jól látható
ez egyes felekezetekben. A Biblia nem is csupán egy érdekes könyv, jóllehet a
Bibliában nagyon sok érdekes dolog van, rengeteg információt szolgáltat a régi
időkről, amit más könyvekben nem is lehet megtalálni. Például az Ap.csel. 27-28
fejezetek az egyik legrészletesebben leírt hajózási történet abból a korból,
hogy mit is tettek a hajósok a menekülés érdekében. Nagyon sok érdekes
információ van növényekről, állatokról, építkezésről, szokásokról.
A Biblia nem is egy hittankönyv, hogy konferenciákon,
szimpóziumokon vitatkozzunk annak igazságain. Sok olyan ember van, a mi
gyülekezeteinkben, akik nagyon szívesen vitatkoznak egy-egy bibliai kérdésről,
csak épp hinni és engedelmeskedni, megtérni nem akarnak.
De a Biblia nem is egy érzelmes könyv, ami jól
megmozgatja az érzéseinket, amikor beleéljük magunkat a Bibliai szereplők
helyébe és helyzetébe, hogy milyen lehetett Dániel helyzete az oroszlánok
vermében és milyen érzések kavarogtak Dávidban, amikor saját fia támadt ellene.
Az is rendkívül megható, hogy megpróbáljuk beleélni magunkat mindabba a kínba
és szenvedésbe, amit Jézus a kereszten értünk elhordozott.
Persze, nekünk is vannak érzéseink. A Bibliát nem
szenvtelenül olvassuk, de mégsem elég az, hogy ez csak érzelmeinket mozgatja
meg, de akarati döntés , egy-egy bűn megbánása nem következik be nyomában.
Hányszor hullatnak emberek könnyeket a prédikáció alatt ,de hazamenve mégis ott
folytatják az életüket, ahol épp abbahagyták. Édesapámra emlékezem, ő nagyon örült,
hogy egy férfi sírt a prédikációja közben. Örömmel újságolta ezt el
édesanyámnak. Mire édesanyám azt mondta: Józsi bácsiból csak a pálinka sírt,
amit istentisztelet előtt megivott.
Végül: a Biblia célja nem a mi kíváncsiságunk
kielégítése, hogy mi mindent megtudjunk és minden kérdésre választ találjunk.
Kálvin társaságában arról beszélgettek egyszer, hogy milyen is lesz a mennyben.
Mire Kálvin azt mondta: ne azon filozófáljatok, hogy milyen lesz a mennyben,
hanem járjatok azon az úton, ami a mennybe vezet.
János apostol evangéliuma végén válaszol arra a kérdésre,
hogy miért is adta nekünk Isten az Ő igéjét. Azt mondja, hogy ha mindent
leírtak volna, amit Jézus tett, mondott, a világ sem fogadhatná be a könyveket,
de amik megírattak, azért írattak meg, hogy higgyünk. Ez az ige elsődleges
célja, hogy mi higgyünk és bízzunk benne.
Mert a Szentlélek a hitet bennünk az ige által teremti
meg. És nem akármilyen hitet, hanem az üdvözítő hitet. Mert az igében Isten
minket keres, mégpedig megtartásra keres. Azért keres, hogy higgyünk és életünk
legyen az Ő nevében. Isten azért adta a kezünkbe a Bibliát, mert az igében maga
Isten jön hozzánk. Az igére nyilván nem csak addig van szükségünk, amíg hitre
jutunk, hanem utána is, mégpedig azért, hogy növekedjünk és erősödjünk a
hitben.
De az igének van egy ú.n. normatív szerepe is. Nekünk
szükségünk van az igére, hogy lássuk, hogy mit is kell nekünk cselekednünk,
hogy mihez tartsuk magunkat. Nekünk az ige szerint kell élni, minden
cselekedetünket ahhoz kell igazítanunk. Minket nem a korszellem, az emberek
véleménye, nem a média, az internet vezérel, hanem Isten igéje. Mi Isten
igéjéből tudjuk meg, hogy mi a jó és mi a rossz, hogy mit kell cselekedni vagy
mit nem kell cselekedni. Isten a rendnek és a fegyelemnek az Istene.
Képzeljük el, hogy mi történne, ha egy nap bejelentenék,
hogy ma semmilyen közlekedési szabályhoz nem kell tartanunk magunkat. Hát a
temetkezési vállalatoknak pár nap múlva nagyon busás jövedelme lenne. A
közlekedési szabályok az élet védelmében vannak, de azok a szabályok is, amiket
Isten ad az Ő igéjében.
Ez nem jelent azt, hogy nem lehetnek jó szokások,
hagyományok, amikhez tartjuk magunkat, amik nincsenek megírva a Bibliában. Csak
egy példa: a keresztyén ember szép szokása a napi igeolvasás. Erre nem találunk
kifejezett parancsot a Bibliában, de ez egy nagyon jó szokás, amihez jó tartani
magunkat. Mert bár ez nincs kifejezetten megparancsolva, de mi nem
növekedhetünk a hitben naponkénti bibliaolvasás nélkül. Az ige olvasása,
hallgatása által mindig erősödik a hitünk. Az ige int is, figyelmeztet, adott
esetben meg is ítél minket, helyreigazítja az életünket. Ezért olvassuk naponta
Isten igéjét.
5
Nap A bibliaolvasás Text. Ján. 5,39
Az nem is kérdés, gondolom, hogy mindnyájunknak van
Bibliája. Talán nem is csak egy, hanem több is, esetleg több fordításban vagy
több nyelven is. Tudjuk azt, hogy ez nem mindig volt így. A kommunizmus ideje
alatt sokan örültek, ha bár egy Újszövetséggel rendelkeztek. Most is vannak
olyan országok, ahol keresztyén-üldözés van, ahol nagyon boldogok, ha esetleg
egy evangélium a kezükbe kerülhet. Nagyon sok olyan család van, ahol a Biblia
csak a könyvtár egyik darabja, vagy épp dísze. De nem olvassák, nincs
mindennapi használatban. Van sok olyan család, ahol esetleg vasárnap vagy ünnepnapokon
olvassák csak a Bibliát.
Ezért nagyon időszerű kérdés: olvassuk-e a Bibliát és ha
igen, hogyan tesszük ezt? Először is tudatosítsuk magunkban, hogy mekkora
ajándék, ha a Bibliát a saját nyelvünkön tudjuk olvasni. Azért is hálát
adhatunk, hogy több fordítás is rendelkezésünkre áll, amit mind jó használni.
A megszokott Károli fordítás mellett most már elérhető a
revideált Károli és az Új fordítás is. Aki más nyelveken is beszél, az olvassa
a bibliát ezeken a nyelveken is. Minél több fordítást használunk, annál
gazdagabb lesz a bibliaolvasásunk.
Ha keresztyén családban nőttünk fel, akkor megszokhattuk
a Biblia közös olvasását. A mi családunkban ez mindig este történet, amikor
együtt volt a család. Emellett természetesen nagyon áldott dolog a személyes
foglalkozás a Bibliával. A Bibliát naponta kell olvasni. Aki nem olvassa
naponként, annak a hite sorvadni kezd.
Most már nagyon áldott eszköz áll rendelkezésünkre, a
Református Bibliaolvasó Kalauz, mely 3 év alatt végigveszi az egész Bibliát.
Minden napra van Ó és Újszövetségi rész is, és egy rövid magyarázat is segít a
rész megértésében. Emellett nagy segítséget jelenthetnek az ú.n. áhítatos
könyvek, amik most már igen szép számmal állnak rendelkezésünkre. Naponta
olvassunk el legalább egy áhítatot is, de lehet többet is.
Fontos az is, hogy a Bibliát imádkozva olvassuk. Sámuel
szép imádsága örök érvényű: szólj Uram, mert hallja a te szolgád. A Szentírás
nem egy könnyű olvasmány, ezért óriási szükségünk van a Szentlélek
megvilágosító munkájára, hogy értsük is meg, amit olvasunk. Nagyon ki szeretném
hangsúlyozni, hogy a Szentírás alapigazságának, az üdvösség útjának
megértéséhez nem kell teológia. Ezzel nem akarom lekicsinyelni a teológiai
tudást, mert vannak olyan igék, amiket csak komoly háttérismerettel lehet
magyarázni. Például a Jelenések könyve olvasásakor elengedhetetlen, hogy
ismerjük a császárkultuszt.
Ezért fontos az igeolvasás mellett az igehirdetés, amit
az arra kiképzett, teológiai tudással rendelkező lelkipásztorok végeznek, akik
jó esetben elolvassák az eredeti szöveget és kommentárokat, igemagyarázatokat,
más igehirdetők prédikációit is tanulmányozzák. Amennyiben egy igét nem értünk,
nyugodtan kérdezzük meg lelkipásztorunkat. Lehet, hogy ő sem tud azonnal
választ adni, de könyvtárában utána néz és megkeresi a helyes választ.
Nagyon fontos, hogy mély tisztelettel közeledjünk az
igéhez. Aki nem tiszteli, hanem kritizálja az igét, az semmit se fog nyerni
annak olvasásakor. Az is fontos, hogy szeressük az igét, mert az annak az
Istennek a szava, aki minket úgy szeretett, hogy Egyszülött Fiát adta értünk.
Nagyon fontos, hogy időt szakítsunk a Bibliával való
foglalkozásra. Modern életünk egyik legnagyobb nyomorúsága a rohanás, hogy
semmire sincs igazán időnk, mindent csak úgy „kutyafuttában” intézünk. Persze,
azt is nagyon jól tudjuk, hogy arra van időnk, amire időt szakítunk. Aki
szereti a labdarúgást, az szakít időt a meccsek megnézésére, akinek van egy
hobbija, annak arra mindig van ideje. Így lesz ez a bibliaolvasással is, időt
kell szakítsunk rá. Fontos, hogy Isten előtt elcsendesedjünk, kikapcsoljunk
minden zavaró tényezőt, hogy Isten szavára, igéjére figyelhessünk. Ha a
hétköznapokon nincs is időnk, szenteljük meg az Úr napját, az legyen tényleg
Istené, azon foglalkozzunk sokkal többet az igével, bibliaolvasással. Ilyenkor
mélyüljünk el az igében.
Ez a nap különösen is alkalom arra, hogy a Biblián kívül
más segédeszközöket igénybe vegyünk. Említettem már az áhítatos könyveket, de
most már hála Istennek rengeteg más könyv is rendelkezésünkre áll. Nagyon sok
olyan könyv van, ami egy – egy témát dolgoz fel, amiben jó elmélyedni, de
vannak olyanok is, amelyek egy bibliai személyről szólnak. Ma már óriási
segítség az internet, rengeteg igehirdetést, előadást hallgathatunk naponta,
illetve teológiai kérdésekben is tájékozódhatunk. Éljünk ezzel az áldott
lehetőséggel is. Így elérhetők olyan kincsek, amik régen nem álltak
rendelkezésre.
Mindenkit buzdítok egy teológiai, bibliai könyvtár
kialakítására. Én Hollandiában láttam, hogy az egyszerű egyháztagoknak is
legalább 4-5 méternyi teológiai könyvtára van: áhítatos könyvek,
kátémagyarázatok, prédikációs kötetek, meglepett magas szintű teológiai
képzettségük, tájékozottságuk egyházi és lelki kérdésekben.
Nagyon tanulságos lehet számunkra azon könyvek
tanulmányozása, amik az egyház történetéről, a híres keresztyének életéről szólnak. Nekem óriási
élmény volt ifjúkoromban a Quo vadis vagy a Köntösömre sorsot vetettek című
könyvek elolvasása. De nagyon tanulságos lehet a reformátorok életéről olvasni
vagy megismerni például a gályarab lelkipásztorok helytállását, szenvedését
vagy atyáink szenvedését , akik megjárták a kommunista börtönök poklát. Ezek a
történeti könyvek a bizonyságok fellegei, amik körül vesznek, mind-mind áldott
segítség lehet hitünk erősödésében.
6
nap Amikor az ige megszólal Text. Mt.5,13-16
A mai napon beszéljünk arról, hogy mi különbség van Isten
szava és a mi emberi szavaink között. Nagy a veszély, hogy mi túl sokat
beszélünk és nem engedjük az igét szóhoz jutni. Mi rengeteget beszélünk,
rengeteg információ áraszt el minket, de emiatt is a hallásunk nagyon
felületes, sok minden az egyik fülünkön be, a másikon ki. Egy ilyen világban
nagyon nehéz Isten igéjére figyelni és azt komolyan venni. Az ige is elmegy
különösebb hatás nélkül a fülünk mellett. Megdöbbentett, hogy már többször is
rákérdeztem emberekre, akik azelőtt egy-két nappal temetésen vettek részt, hogy
mi volt az ige. De fogalmuk sem volt róla. Egyszerűen elfelejtették vagy meg
sem hallgatták azt.
Az igére nagyon oda kell figyelni, azt meg kell jegyezni
és annak engedelmeskedni kell. Ezt más szavakkal úgy fejezzük ki, hogy az ige
szerint kell élni. Mert minket nagyon fenyeget az a veszély, ami ős-szüleinket
is megejtette, hogy mi nem Isten szavára, hanem a Sátánra figyelünk és neki
engedelmeskedünk. Mert a bűn nem a cselekedettel kezdődik, hanem azzal, hogy
nem az Úrra, hanem a Sátánra figyelünk. Pedig nekünk Istenre kell figyelni és
neki kell engedelmeskedni. A megtérés tulajdonképpen nem is más, mint engedni,
hogy Isten igéje belénk hatoljon, bennünk hitet és hitből való engedelmességet
munkáljon.
Jézus azokat mondta boldogoknak, akik hallgatják és
megtartják Isten beszédét. Ez a bensőnkben, a szívünkben történik, aztán
meglátszik külső életünkben is. Mi elkezdjük tartani magunkat az igéhez, az ige
emberei leszünk. Pál apostol a levelei végén mindig intéseket fogalmaz meg azok
számára, akik az ige szerint akarnak élni. Megmutatja azoknak, hogy mit is
jelent a valós életben az igéhez tartani magunkat.
Jakab apostol is felszólít arra, hogy az igének megtartói
, cselekvői legyünk és ne csak hallgatói. Tehát nem elég meghallgatni az igét,
azt meg is kell cselekedni. Levelében nagyon sok utalás van arra, hogy ez mit
jelent. Hogy csak egy példát mondjunk, a hívő ember nem lehet személyválogató.
De hol hangzik fel az ige? Hát egy dolog biztos: a
gyülekezet összejövetelein. Nem véletlenül beszélünk az ige szolgálatáról, az
ige szolgáiról, ma ez nem is olyan egyszerű, mert az emberek nem szeretik azt,
ha megmondunk nekik valamit. Nekik ne mondja meg senki, ők már felnőttek, majd
ők eldöntik, hogy mi a jó és mi a rossz. Nyílván, hogy itt óriási az
igehirdetők felelőssége, hogy ők valóban Isten igéjét hirdessék, ne emberi
véleményeket fogalmazzanak meg. A hallgatók meg kell érezzék, hogy ez valóban
nem emberi szó, hanem Isten szava hozzájuk, hogy az igehirdetőn keresztül maga
Isten szólít meg.
Arra is nagyon kell vigyázni, hogy a teljes Szentírás
üzenete szólaljon meg, jusson szóhoz. Ne csak azokról az igékről beszéljünk,
amik nekünk „fekszenek”, amikről úgy gondoljuk, hogy senkit sem sértenek,
merjünk a Szentírás kemény igéiről is prédikálni. Mi azokat az igéket is el
kell fogadjuk, amik nekünk nem annyira tetszenek. Nagyon fontos, hogy a
Szentírás nagy igazságai napirendre kerüljenek, hogy mi a bűn, mi a kegyelem,
kicsoda Isten, kicsoda az ember, mi a megváltás, mi a megszentelődés. De azt is
látnunk kell, hogy mi az Isten munkája és mi a mi felelősségünk. Világosan kell
látnunk, hogy mi a megtérés, hogy mi az újjászületés. Tisztán kell látnunk azt,
amit a Káté így fogalmaz meg: nyomorúság, megváltás és hálaadás. Nagyon jól
kell lássuk a Szentháromság személyeinek a munkáját az életünkben. Tanítást
kell kapnunk a végső dolgokról, az örök életről, a feltámadás kérdéséről is.
Mi nem szabad az igét megtartanunk a magunk számára. Mert
az igére nem csak a gyülekezetnek, nem csak ami kis zárt közösségünknek, hanem
a világnak is szüksége van az igére. Isten igéje a világ világossága, nem csak
a hívőké, mert Isten nem csak a hívőket szereti, hanem ezt a világot is, és meg
akarja menteni, meg akarja váltani azt. Mert ez a világ mégis csak Isten
világa. Enyém a föld és annak teljessége, mondja a 24-ik zsoltár. Isten nem
mondott le erről a világról. Jézus a Hegyi Beszédben azt mondja, hogy ti
vagytok a földnek sója és ti vagytok a világ világossága és úgy fényljék a ti
világosságotok az emberek előtt, hogy lássák a tii jó cselekedeteiteket és
dicsőítsék a ti mennyei Atyátokat.
Mi büszkék vagyunk arra, hogy demokráciában élünk, ami
népuralmat jelent, tehát ahol a nép dönti el, hogy mit akar tenni, hogy mi
számára jó. De Isten teokráciát akar, ez Isten uralmát jelenti s ezt Ő igéje
által valósítja meg. Mi el kell mondjuk a világnak, hogy Isten parancsolatai ma
is érvényesek, ezeket ma is meg kell tartani. Mi nem az emberek véleményét
tartjuk irányt adónak, hanem Isten szavát.
Nekünk az igét mindig mondanunk kell. Péter és János egy
adott ponton azt a parancsot kapják a főpapoktól és az írástudóktól, hogy ne
szóljanak többé a Jézus nevében. De ők ennek nem engedelmeskedhetnek, mert
inkább Istennek kell engedelmeskedni, mintsem embereknek. Mi nem hallgathatunk
a Jézus nevéről, mert nem adatott más név, ami által megtartatunk, csak az Ő
neve. Az apostolok nem voltak hajlandók hallgatni erről a névről, hanem bátran
bizonyságot tettek róla, még akkor is, ha ezzel az életüket sodorták veszélybe.
Az egyház története során nagyon sokszor a bátor
bizonyságtétel a vértanúhalált jelentette. De ők ekkor sem hallgattak és ezért
oroszlánok elé, máglyára vagy börtönbe kellett menniük.
Nagyon sok ember van, aki nem olvassa Isten igéjét, de
látja a keresztyének életét, és ahogy valaki találóan mondta: a keresztyének
élete az ötödik evangélium. Tegyünk mi is bátran bizonyságot róla.
Lőrincz
István
(Ezen igehirdetési sorozatot J van Amstel Door Woord en
Geest című könyve alapján írtam)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése