Barangolások
bibliai tájakon:Korinthus 1
Korinthus városa, ahova
Pál, mint Krisztus követe Krisztus után 50 -ben megérkezett, már nem a régi
szép idők városa volt. A régi várost Kr.e 146-ban, amikor a rómaiak Görögországot meghódították,
teljesen lerombolták és egy kerek évszázadon át romokban hevert. Kr.u. 44-ben
Julius Cezar adott parancsot az újjáépítésére. Így egy új város jött létre, ami
azonban nagyon gyors fejlődésnek indult, és embereik tízezreit vonzotta ide
minden országból. Korinthus fekvésénél fogva kiváló lehetőséget jelentett a
hajózás és kereskedelem számára. Görögország többi részével egy keskeny földsáv
kötötte össze, ennek mindkét oldalán terült el a kikötő. Az északi kikötő a
korinthusi öbölben volt és a Nyugat felől érkező hajókat fogadta. A déli
kikötő, Kenkrea a Kisázsia, Palesztína és Egyiptom irányából érkező hajók
számára volt ideális kikitőhely. Így lett Korinthus a Földközi-tenger világának
legjelentősebb kereskedelmi csomópontja, ami összekötötte Keletet és Nyugatot.
Nem csoda hát, hogy a város tüneményes gyorsasággal fejlődött. Mivel nem volt
törzsgyökeres lakossága, hisz mindenki bevándorló volt, az erkölcsi kötelékek
is nagyon lazák voltak, ebben az időben közmondásossá vált a „korinthusi módon
élni”, ami egyszerűen egy nagyon szabados, erkölcstelen, kicsapongó
életfolytatást jelentett. A városban volt egy gazdag réteg, ami főleg
kereskedőkből, hajótulajdonosokból állott, de emelett rengeteg volt a rabszolga
és szegény, hányódó ember. Korinthusban óriási szakadék tátongott a szegények
és gazdagok között. Itt állott Afroditénak, a szerelem istennőjének temploma
is, a templom körül többezer papnő lakott rózsákkal diszített házacskákban,
akik testükkel áldoztak az oda látogatóknak. Ez akkor és ott a világ
legtermészetesebb dolga volt. Vallási szempontból ez a város is ugyanazt a
képet nyújtotta, mint a birodalom többi helysége. Megvolt itt a régi,
hagyományos istenek kultusza. Ez persze nem elégítette ki az emberek lelki
éhségét, ezért nagyon sokan a filozófiai iskolákhoz fordultak, nagyon sokan
pedig az ú.n. misztérium-vallásoknál keresték a megoldást. Itt a beavatottaknak
titokzatos lelkigyakorlatokat s a halál feletti győzelmet ígérték. De egyre
népszerűbbé lettek a Keletről főleg Egyiptomból érkezett vallások is.
Korinthusban szép számú
zsidóság is volt, akiknek saját zsinagógájuk volt és ott zajlott a vallási
életük. Ők megpróbáltak missziót is folytatni, így elég sok prozelita, vagyis
pogányokból lett zsidó is élt itt. Nem hiányzott az antiszemitizmus sem, ami
majd Pál apostol perében nyilvánvalóvá válik. Pál apostol Athénból érkezett
Korinthusba, nem tudjuk, hogy hajóval vagy pedig a földsávon keresztül gyalog
érkezett ide. Egy nagy út állt mögötte, amire egy különös éjjeli látomás
indította el, hisz eredetileg nem ez volt az úticélja. De Isten Lelke így
vezette és ő engedelmes volt. Makedóniában
Filippiben és Thesszalonikában már sikerült is gyülekezeteket alapítani.
De ezekből a városokból nagyon hamar távoznia kellett. Athénban nem sok
eredménye volt az iegehirdetésnek és a filozófusokkal való vitatkozásnak, csak
néhányan lettek keresztyénné. Itt nem is tudott gyülekezetet alapítani. De Pál
nem csüggedt el és igyekezett újra egy nagy városba eljutni, hogy ott
gyülekezetet alapítson, s így az evangélium a környező kisebb településekre is
eljuthasson. Ezért úgy gondolta, hogy Athénból a közeli Korinthusba fog menni.
Szívében nyilván ott volt a gyötrő kérdés: van-e valami esélye a missziónk egy
ilyen hírhedt, erkölcstelen városban? Meg fogják-e egyáltalán hallgatni? Mivel
ő Urától azt a parancsot kapta, hogy hirdesse az evangéliumot a többit pedig
bízza rá, elindult e „bűnfészek” felé, s íme most is csoda történt, hisz itt
egy nagy és élő gyülekezet született. Erről az Apostolok cselekedeteiről írott
könyv 18-ik fejezete számol be. Először egyedül érkezik, s s egy kedves
házaspárnál, Akvillánál és Prisicillánál talál munkát és szállást egyaránt.
Őket Rómából űzték el, s minden valószínűség szerint ott lettek keresztyénekké.
Munkáját itt is a zsinagógában kezdte el, itt csatlakozott a munkához Silás és
Timótheus. Mivel a zsidóság elutasította az evangéliumot, s ki kellett vonulni
a zsinagógából, Pál egy saját helyiséget bérel, ami nem volt messze a
zsinagógától. De az ottani munka se volt hiábavaló, hisz Kriszpus a zsinagóga
vezetője is megtért és még sokan mások is a zsidók közül.
De a gyülekezet zömében
mégis pogányokból lett keresztyénekből állott. Ebben voltak rabszolgák, de
szabadok is, s ez nem kis gondot okozott
a gyülekezetben, hisz a nagy szociális különbségek ide is begyűrűztek. Egyesek
éheztek, mások meg bővölködtek. Másfél évi munkálkodás után, ami idő alatt a
gyülekezet szépen gyarapodott, a zsidóság megpróbálja Pált a római hatóság
által eltávolítani a városból. De Gallió helytartó megakadályozza ezt a próbálkozást.
Ő a híres filozófusnak, Senecának volt a testvére. Így Pál még egy ideig a
városban maradhatott és munkálkodhatott, de aztán elérkezettnek látta az időt,
hogy újabb városokban is hirdesse az igét és Efézuson keresztül hazatért
Antiókhiába.
Nem sok idő múlva, ezt
pontosan nem lehet tudni, Apollós érkezett a városba, aki egy igen nagy szónoki
és értelmi tehetséggel megáldott ember volt, s ő folytatta áldásosan azt a
munkát, amit Pál elkezdett.Az ő szolgálata a gyülekezet erősödését és hitben való
elmélyülését szolgálta és annyira áldásos volt, hogy a gyülekezet hívta, hogy
még jöjjön el hozzájuk.
De bármennyire is színes
és gazdag lelki élettel is rendelkezett ez a gyülekezet, a bajok, feszültségek,
kísértések is szép számmal jelen voltak ebben a gyülekezetben. Mi azt
gondolnánk, hogy ezeket tévtanítók okozták, mint sok más gyülekezetben. De
ilyenekkel Korinthusban nem találkozunk.Ide nem jöttek törvényeskedő atyafiak,
mint Kolosséba, akik az emberi teljesítményt magasztalták volna. Itt a jelszó az
volt: minden szabad nékem. Fontos az, hogy meg vagyunk váltva, hisszük azt,
hogy Krisztus meghalt értünk, van üdvösségünk, de az, hogy a mindennapi
életünk, konkrét cselekedeteink hogyan néznek ki, az már egyáltalán nem fontos.
Miért ne elégíthetném ki testem különféle szükségleteit, hisz az csak annyi,
mintha ennék és innék? Miért ne vehetnék részt pogány templomokban a
bálványáldozati lakomákon, hisz én tudom, hogy azok a bálványistenek nem is
léteznek tulajdonképpen? Miért ne
keresném igazamat keresztyén felebarátommal szemben pogány bíróság előtt? Ezek
és ehhez hasonló kérdések merültek fel bennük, s ezekre rossz válaszokat
kerestek maguknak.
Pál ezért ragad tollat és
ír levelet ezeknek a keresztyéneknek. Mi nagyon hálásak kell lennünk azért,
hogy ezek a Korinthus városába írt levelek megmaradtak, hisz azt is tudjuk,
hogy Pál négy levelet is írt nekik, de kettő ezek közül elveszett. Ez a levél
olyan kérdésekkel foglalkozik, amelyek ha más formában is, de a mi mai modern
életünkben is felvetődnek. Hisz a keresztyénséget ma is fenyegetik ezek a
veszélyek: a szabadosság, erkölcsi lazaság, világiasság. Vannak olyan kérdések
is persze, amik ma már másképp tevődnek fel és más jelentést hordoznak
magukban. De sokkal több az olyan kérdés, amelyek ma is aktualitást hordoznak,
és amelyek segítségünkre vannak. Meg lehet tanulni ebből a levélből, hogy
keresztyén életünk apró és jelentéktelennek tűnő mozzanatai is nagyon fontosak
és az üdvösség szempontjából és döntőek lehetnek Krisztust követő életünk
különböző területein.
Olvasandó igék:
Ap.csel.16,6-10, 18,1-18, 1Kor.1,26,
6,12, 16,12, 2Kor.2,1-5
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése