Barangolások
bibliai tájakon: Kolossé 2
Láttuk már, hogy a Kolossé
városában élő gyülekezetet nem Pál alapította, ő maga soha sem járt itt, de
hallott a gyülekezetről, s amikor tévtanítók érkeztek ide, megzavarták a
gyülekezet életét, akkor Pál elérkezettnek látta az időt arra, hogy tollat
ragadjon és levelet írjon ennek a gyülekezetnek. Így született meg ez a kedves
és tanulságos levél, aminek most néhány fontos igéjéről szeretnénk elmélkedni,
lélekben s hitünkben gyarapodni.
Pál ebben a levélben egy
nagyon beszédes képpel beszél arról, hogy a Krisztussal való találkozás és a
benne való hit milyen gyökeres változást hoz az ember életében. Akkora a
különbség a Krisztus nélküli és a Vele való élet között, mint a nappal és
éjszaka között. Amikor még nem ismerték Krisztust, a sötétéségben éltek.
Mindenféle gonosz hatalmak uralták az életüket. Asztrológia és fekete mágia
segítségével próbáltak a vélt istenségekkel kapcsolatba kerülni. De eközben az
életük tele volt bűnnel és tisztátalansággal. Boldogtalanok voltak maguk is és
másokat is azzá tettek istentelen életfolytatásukkal. De most minden
megváltozott. Most a sötétéség országából a világosság birodalmába jutottak.
Krisztus megszabadította őket a sötétéség hatalmából s most már ők a kegyelem
uralma alatt élnek. Krisztus megbocsátotta bűneiket és Ő lett az életük
tartalma és célja. Eddig bizonytalanságban és állandó rettegésben éltek, most
biztosak lehetnek afelől, hogy miután Krisztus megszabadította őket a sötétéség
hatalmából, ezentúl az Ő dicsőségére élhetnek itt a földön, a földi élet után
pedig örök életük lesz.
A kérdés az, hogy mi ezt el tudjuk-e magunkról
ugyanilyen bizonyossággal mondani? Persze, az is igaz, hogy nem vagyunk
tökéletes és bűntelen emberek, de az is bizonyos, hogy már nem a bűn, nem
gonosz kívánságaink uralkodnak felettünk, mert Krisztus lett a mi Urunk és
Királyunk. S az is igaz, hogy ha ez így van, akkor ezt mások is meg fogják
látni az életünkben. A keresztyén ember mindig többre is kell vágyjon. Hálát
kell adjon, hogy Krisztus már megváltotta, de a megszentelődésben még sokat
haladhatunk előre. Imádkozzunk azért, hogy Isten az Ő Szentlelke által egyre
erőteljesebben munkálkodjon bennünk. A sötétség arra igyekszik, hogy betörjön
életünkbe, de Krisztus világossága ezt legyőzi s újra ragyoghat az életünk.
Pál apostol az ő
leveleiben- így itt is- gyakran hasonlítja a keresztyén életet a járáshoz. A keresztyén ember arról ismerhető fel, hogy
ő Krisztussal és Krisztusban jár. Ez azt jelenti, hogy minden lépését, egész
életútját Krisztus határozza meg, aki szüntelen jelen van az életében. Ez nem
azt jelenti, hogy minden lépésünk szorosan le van szabályozva különböző
törvények által, s mi kínosan kell vigyázzunk, hogy a legkisebb dologban is ne
vétsünk ezek ellen. Ez a tévtanítók felfogása volt, a törvényeskedő embereké.
Krisztus szabadságra hívott el minket és nem egy szabályoktól megkötözött
életre. Persze arra is kell vigyázni, hogy a Krisztusban való szabadsággal ne
éljünk vissza, s abból ne legyen bűnös szabadosság. A törvényeskedés és a
szabadosság szélsőségei között csak az a megoldás, ha szüntelenűl Krisztusra, a
Szentlélek vezetésére figyelünk, vagyis Vele járunk. Ez szüntelen függőséget
jelent, s azt, hogy állandóan kérdezzük:Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem? A
keresztyén hívő ember azonban megtapasztalja, hogy az Úr mindenben vezet és
utat mutat, s mi szabadon, boldogan követjük Őt.
A keresztyén ember
életében egy különös kettősség van. Ő egyrészt itt a földön él, de már a menny
polgára. Ura ott ül az Atya jobbján, de a gyermeke még itt lenn marad a földön.
Ez is veszélyeket, buktatókat rejt magában. Az is veszély, ha a keresztyén így
gondolkodik: mivel én a menny polgára vagyok, ez a föld már nem lehet fontos a
számomra, hisz nekem már mindenem a mennyei Krisztus kell legyen. Éppúgy
veszély az is, ha csak a földet látom, csak azokkal foglalkozom, amik itt
vannak, mintha nem is lenne Uram a mennyben. A helyesen gondolkodó keresztyén
ember tudja, hogy ő itt a földön él, de erőforrása, írányítása onnan felülről
jön. Luther ezt úgy fejezte ki, hogy a kerezstyén ember lába a földön jár, de
feje és szíve már a mennyben van. Ezért mi nem hanyagoljuk el ezt a földet, nem
vetjük meg azt, hisz Isten ide teremtett minket és ezért felelősséggel
tartozunk, de ezt úgy tesszük, hogy egy szempillantásra sem feledkezünk meg
arról, hogy a menny felé tartunk, mert igazi hazánk ott van.
Aki Jézus uralma alatt
áll, az már nem tehet és nem mondhat akármit. Az ilyen ember mindent a Jézus
nevében szól vagy cselekszik, s ez azt jelenti, hogy az Ő tekintélye alatt. S
ennek láthatóvá kell válnia a keresztyén ember mindennapi életében. Ahogyan a
gyülekezeten kívül és belül viselkedünk, ahogyan meg tudunk bocsátani és el
tudjuk hordozni egymást, ahogyan alázatban tudunk járni, ahogyan vigasztaljuk
és bátorítjuk egymást, mert ezt mi mind a Jézus nevében, az Ő dicsőségéért
tesszük. Aki Jézus uralma alatt él, azt mindenek előtt arról lehet felismerni,
hogy harcol a bűn ellen, hogy ó-emberét egyre inkább megöldökli és új-emberét
egyre inkább megeleveníti. Igyekezzünk mi is minden napon és mindent az Úr
Jézus nevében tenni.
A keresztyén életünk egyik
legfontosabb területe a család. Mert a Krisztusban megújított élet mindig
otthon kezdődik. Ott ahol férj és feleség, szülők és gyermekek élnek szoros
közösségben egymással. A házastársak szeressék egymást, engedelmeskedjenek
egymásnak, a gyermekek pedig tiszteljék szüleiket, hisz Isten őket rendelte arra,
hogy őket az élet dolgaira megtanítsák, hogy őket felneveljék. Ez nem könnyű
dolog, hisz itt látszik meg a legjobban minden emberi gyarlóságunk, itt nem
tudjuk gyengeségeinket elrejteni. De ha az Úr az úr a háznál, akkor ott a
családi élet is más lesz.
A levél végén Pál egy
értékes utasitást ad arra nézve, hogy miként kell viselkednünk az úgynevezett
kivülállókkal szemben, tehát olyanokkal szemben, akik nem úgy gondolkodnak,
mint mi, akik Jézust még nem ismerik el Uruknak és Megváltójuknak. Mi a keresztyén
ember missziója feladata ebben az irányban? Ők még kívül állanak a hiten, az
Isten országán. Lehet, hogy meg vannak keresztelve, még templomba is eljönnek
néha, de látszik az életükön, hogy Krisztus uralma még nem valósult meg abban.
Ha igazi a keresztyénségünk, akkor vágyakozunk arra, hogy az ilyen embereket is
meg tudjuk nyerni a Krisztusnak és az Ő szolgálatának. De a nagy kérdés az,
hogy mit is tegyünk konkrétan az ilyen emberekkel szemben? Pál nagyon bölcs tanácsokat ad nekünk erre
nézve. A kivülállók felé nagyon fontos a magatartás, a cselekdeteink. Hisz ők
azért figyelik a mi életünket. Figyelnek arra, hogy hogyan bánunk a
vagyonunkkal, testünkkel, családunkkal. Kell lássák azt, hogy mi nem úszunk
együtt az árral, hogy mi felvállajuk másságunkat, akkor is, ha a nagy többségnek ez nem tetszik. Kell
lássák, hogy mi határozott igeneket és nemeket mondunk ki az életben, hogy
vannak olyan értékeink, amikhez ragaszkodunk, akár az életünk áárán is.
A második dolog, amit Pál
tanácsol az ilyen emberekkel szemben, hogy a jó alkalmatosságot áron is
megváltsuk, vagyis jól használjuk ki. Mit jelentsen ez? Hát azt, hogy vegyük
észre azokat az alkalmakat, amikor az ilyen emberekkel hitünkről beszélhetünk,
a bennünk levő reménységről bizonyságot tehetünk. Ezért felelősek vagyunk, s
Urunk számon is fogja ezt kérni tőlünk. Ahogy szép hitvalló énekünk mondja:
„egy lélekért se érjen vádja téged, hogy temiattad nem látta meg Őt.” (419 é)
Olvasandó igék: Kol.1,12,-13, 2,6,
3,1.17.20.21, 4,5
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése