Barangolások
bibliai tájakon: Kolossé I.
Pünkösd a gyülekezet
születésének a napja. Bár az Ószövetség idején is volt Istennek népe, de helyi
gyülekezetek, a Jézus követésében járó gyülekezetek a Szentlélek kitöltetése után
születnek. Az első században egymás után alakulnak meg Pál és más emberek
missziói munkája nyomán ezek a csodálatos közösségek. Most Kolosséról mondjunk
el néhány dolgot.Ez a város Ázsia tartományban volt, a Lykos folyó partján
mintegy 200 km-re Efézustól. Efézussal ezt a várost egy nagy kereskedelmi út
kötötte össza, amely több nagyvárost is érintve, egészen Perzsiáig haladt.
Kolossé Kisázsia egyik leghíresebb és leggazdagabb városa volt. A völgy, amiben
a város feküdt nagyon termékeny volt, híres volt itt a szövőipar, főleg az itt
előállított fekete gyapjúból készült termékek voltak messzi vidékeken is
keresettek. Ezen a vidéken gyakoriak voltak a földrengések. A legszörnyűbb
földrengés Néró császár idejében érte a várost, Kr.u.60 körül, ami nem csak
Kolossét, hanem Laodiceát és Hierapolist is romokba döntötte. Ezt a nagy
csapást ez a város soha nem tudta már kiheverni és egyre inkább eltűnt a
történelemből.
Érdekes, hogy Pál missziói
útjai során soha nem kereste fel ezt a várost. A gyülekezetet Pál egyik
munkatársa Epafrás alapította, akit minden valószínűség szerint Pál térített
keresztyén hitre Efézusban. Amikor Pál Rómában volt fogságban, akkor szintén
Epafrás az, aki híreket hoz neki erről a gyülekezetről. Arról is beszámolt,
hogy ezt a gyülekezetet tévtanítók is veszélyeztették. A Filemon levél szerint
Epafrás önként osztozott Pál római fogságában, hisz Pál őt fogolytársának
nevezi. A Kolossébeliekhez írt levelet Tikhikus viszi el, akire Pál az
Efézusbeliekhez írott levelet is bízta. Különös az, hogy jóllehet Pál nem
ismerte személyesen a Kolosséban élő gyülekezetet, mégis levelet írt nekik
Rómából. A levél megírására a tévtanítók megjelenése szolgáltatott okot, akik
zsidó eredetűek voltak, hisz a szombatnak és más étkezési szabálynak a
megtartására próbálják rávenni ezt a gyülekezetet. Kolosséban egy többezres
zsidó közösség is élt, ami ezeknek a tévtanítóknak a munkáját szintén
elősegítette. Ezek a tévtanítók azt hírdették, hogy a zsidó szombat, az
étkezési szabályok megtartása, a körülmetélkedés, a tisztálkodási előírások
megtartása egy jobb és minőségibb keresztyén élethez vezet. Ezeken kívül
gnosztikus tévtanítók is jöttek, akik arról beszéltek, a Krisztus követését egy
magasabb ismeret is tökéletesíti. Ezek sürgették az önmegtartóztatást,
önsanyargatást. Ezek a tévtanítók a Krisztusban való megváltás helyett egyfajta
önmegváltást hirdettek, illetve azt is, hogy a Krisztus váltsághalálát még
különféle dolgokkal ki kell egészíteni, vagyis a Krisztus engesztelő halála nem
elégséges az üdvösségre. Nem mondták ők azt, hogy szakítani kell Krisztussal,
hanem azt próbálták hirdetni, hogy e
mellett kell hinni különféle mennyei elemekben, angyalokat is isteni
tiszteletben kell részesíteni.
Nagyon fontos látnunk,
hogy mi a Pál apostol válasza ezen tévtanítók felé, akik az apostolok által
hirdetett üdvösséget ki akarták egészíteni, akik egy magasabb ismeret
elsajátítását az üdvösség szempontjából elengedhetetlennek tartottak? Ő azt mondja, hogy Krisztus egy csodálatos
személy, akiben minden megtalálható, ami üdvösségünkhöz szükséges. Ő felette
áll minden más teremtménynek, még az angyaloknak és mennyei elemeknek is. Az
Istennek teljessége Jézusban lakik. Ő a mi egyetlen és tökéletes Megváltónk,
semmilyen más közbenjáróra nincs szükségünk. Ő a Feje a gyülekezetnek, aki a
test. Aki Krisztust megismerte és vele él, annak nincs más különös ismeretre
vagy filozófiára szüksége, hisz a bölcsességnek és ismeretnek minden kincse Ő
benne van elrejtve. Aki ezt egyre jobban megismeri, az egyre jobban előrehalad
a megszentelődés útján is. Az egész levél mintegy azt helyezi szívünkre:
nézzünk erre a hatalmas és csodálatos
Krisztusra, ha Ő felragyog előttünk, akkor nekünk már senki másra nincs
szükségünk.
Ez a város, és a benne
lakó gyülekezet erre figyelmeztessen minket is. Mert a keresztyén egyház, a
gyülekezet történetét végigkíséri mind a mai napig a tévtanítás és a
tévtanítók. Ezek az idők folyamán váltakoznak, de a tévtanítás lényege ma is
ez: Krisztus és az Ő halála nem elég, még valami másra is szükség van. Egyesek
jönnek és azt mondják, hogy nem elég a gyermekkeresztség, mert a felnőtt korban
történő, hitrejutás utáni keresztség az igazi. Mások meg újra azt mondják: meg
kell tartani a szombatot és tartózkodni kell bizonyos eledelektől. Ismét mások
a Lélek keresztségét tartják a legfontosabbnka, és az ezt követő nyelveken
szólást. Vannak, akik egy szervezethez való tartozást kiáltják ki üdvözítőnek,
s aki nem tartozik oda az el fog kárhozni. Ezek a tévtanítások nagyon sok
embert megzavarhatnak és csapdába ejthetnek ma is. Nagyon vigyázzunk ezekre. A
Kolossébeli gyülekezet példája legyen komoly figyelmeztetés a mi számunkra.
Maradjunk mi meg az egyszerű evangéliumnál, mert ez nekünk elég, hisz nekünk
egyedül Jézus Krisztusra és az Általa szerzett váltságra van szükségünk. Ettől
mi soha ne tántorodjunk el!
Olvasandó igék: Kol.
1,2.7.14, 2,11.16.21, 3,5.14, 4,10.12
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése