Az áldásról
általában
Az „áldás szóval lépten-nyomon, szinte naponta
találkozunk. Köszönéskor, főleg, amikor elválunk egymástól, azt szoktuk
mondani: áldjon meg az Isten. Egy-egy tervre, gondolatra, amivel egyetértünk,
és jónak látjuk, azt mondjuk: áldásomat adom rá. De használjuk ezt a kifejezést
a kismamákra, amikor gyermeket várnak: áldott állapotban van. Egy egy
gyógyszerre, találmányra is szoktuk mondani, hogy nagy áldás volt az emberiség
számára. Egy-egy emberre is szoktuk mondani, hogy áldott, jó ember.
De negatív értelemben is
használjuk, amikor azt mondjuk, hogy a vasárnapi munkán nincs áldás. Vagy, hogy
Isten ebben az évben nem áldotta meg a határt, mert valami miatt gyenge volt a
termés. Látjuk tehát, hogy lépten –nyomon használjuk a kifejezést, csak azt már
kevésbé tudjuk, hogy mit is értünk alatta. Talán zavarba is jönnénk, amikor
valakinek áldást kívánunk s az visszakérdezne: nos, mit is értessz te ez alatt?
Lehet, hogy nagyon zavarba jönnénk, s elpirulva mondanánk: hát csak úgy
mondtam, mert így szokás. Ezért tartottam fontosnak, hogy foglalkozzunk picit
az áldással és hogy mit is jelent ez az életünkben, illetve, hogy miként
élhetünk vele.
Mert, hogy az áldásra
szükségünk van, ahhoz nem fér kétség. A Heildelbergi Káté a 125-ik kérdésénél,
a negyedik kérésnél: a mi mindennapi kenyerünket add meg nékünk ma, foglalkozik
ezzel és ezt mondja:: a te áldásod nélkül sem ami gondoskodásunk és munkánk,
sem adományaid nálunk nem gyarapodnak. A Káté tehát azt fogalmazza meg, a mi
egész életünk, mindaz, amit teszünk az Isten áldásától függ.
Az Áldás az
Ószövetségben
Ahhoz, hogy ezt megértsük, tudnunk kell, hogy mit
is jelentett áldani vagy átkozni a keleti világban. Ezt elsősorban szavak által
tették. Ezek az áldás vagy átokformulák ünnepélyes keretben hangzottak el,
liturgikus keretében. A keleti ember azt gondolta, hogy ő ki van szolgáltatva
mindenféle lelki hatalmaknak és erőknek, s ezért ezeket igyekezett befolyásolni.
Azt is tudnunk kell, hogy régen a szvaknak sokkal nagyobb súlya volt, mint
manapság. Gondolhatunk itt a DABAR héber szóra, ami egyszerrre jelent szót és
cselekedetet. A DABAR-ban erő van. Ez érvényes az áldás és átokformulákra
egyaránt. Az áldásnak és az átoknak egyaránt mágikus erőt tulajdonítottak.
Hitték, hogy ezek a szavak visszavonhatatlanok s el fogják mindenképp végezni
gyógyító vagy pusztító munkájukat.
Az Ószövetség idején
nagyon fontos volt a személy is, aki az áldást vagy átkot kimondta.Minél
híresebb, tekintélyesebb volt a személy, aki az áldást vagy átkot kimondta, annál
nagyobb volt a várható hatás is. Nagyon tanulságos ilyen szempontból a Bálám és
Bálák esete. Bálák pogány király fél Izrael népétől és ezért Bálámhoz fordul,
aki híres-nevezetes ember az áldás és átok dolgában. Ha sikerül őt rávenni,
hogy átkot mondjon Izrael népére, akkor ez sokkal hathatósabb lesz, mint a kard
és lándzsa. Bálám ebben az esetben busás jövedelemre is számíthat. De Bálám nem
átkot, hanem áldást mond Izraelre s ettől Bálák nagyon nyugtalan lesz. Bálám
azért nem mondhat átkot, mert Isten áldást akar adni Izraelnek. Már csak ez az
egy történet is mutatja,, amit különben az egész Ószövetség is hirdet, hogy
áldás és átok teljességgel Istentől függ. Isten személy és ezért van akarata és
mindent akarata szerint cselekszik.
Az Ószövetség azt is
mutatja, hogy Isten az áldást a szövetség keretében adja. Ezt világosan mutatja
az Ábrahám története. Isten őt kihívja pogány környezetéből., ugyanakkor
megígéri neki hogy meg fogja áldani és nagy néppé fogja tenni. De az áldással
nem Ábrahám történetében találkozunk először, hanem a teremtés történetében,
ahol az áldás a szaporodásban és az élet fennmaradásában mutatkozik meg.
Különös az, hogy Isten nem csak az embert áldja meg, hanem még az állatokat is.
Az ember áldásban nyilván több van, hisz abban ott van a felelősség is, az
egész földért és azért, ami a földön történik. A BÖRÁKÁ héber szóban is az van,
hogy gyógyító erők áradnak ebbe a világba, mert Isten azt akarja. Az Ószövetség
klasszikus áldásformulája az ároni áldás. Ebben látjuk az áldás különböző
munkáit, ha úgy tetszik következményeit. Az első ilyen a megőriztetés. Az
áldott élet, az Isten megőrző hatalma, oltalma alatti élet. Az orcának
ragyogása világosságot, vagyis örömöt jelent. Ebben a világosságban az is
kiderűl, hogy mi bűnösök vagyunk s mint ilyenek rá vagyunk utalva a kegyelemre.
De Isten könyörül népén és ez békességet hoz az ember szívébe. A békesség
egész-séget, teljességet, harmóniát jelent Istennek, önmagunkkal, a
felebarátunkkal és a környezetünkkel.
Az ószövetségi ember az
Isten áldását az élet minden területén megtapasztalja: a mező termésében,
állatai sokasodásában, családja növekedésében, az ellenségtől való
megőriztetésben, illetve annak legyőzésében. A Példb. Könyve a bölcsességet is
áldásnak tekinti. Nagyon fontos, hogy a szövetség kereteiben kapott áldás az
embertől engedelmességet követel. Ha a nép nem engedelmeskedik, akkor az átok
teljesedik be rajta .Érdemes elolvasni az 1Móz.28-at. Mielőtt a nép bevonulna
és elfoglalná ai Ígéret földjét, Isten a nép elé adja az áldást és az átkot. Ha
a nép engedelmeskedik áldások egész sorában részesül, de ha nem, akkor az átkok
egész sora teljesedik be rajta. Érdekes különben, hogy a Biblia első könyveuiben
rengeteg áldás és átok hangzik el. Először Isten áldást mond a teremtett
világra, a bűneset után azonban megátkozza a kígyót és a földet, de az embert
nem átkozza meg még ekkor sem és ez nagyon fontos. Az áldás élvezője mindig az
ember, de dolgok is lehetnek áldottak: a kenyér és a víz, a nyugalom napja, de
végső soron mindezek az emberért vannak, az ember szolgálatában állnak.
Az áldás mindig egy
személynek, illetve egy népnek adatik, de onnan tovább kell terjednie más
emberekre és más népekre. Nem magunkért kapunk áldást, hanem mindig másokért
is. A családfőnek adott áldásban részesül az egész család. A királyban
megáldatik az egész nép.
Az ember aktív, cselekvő
szerepet kap, illetve vállal az áldás továbbadásában Az ószövetségben gyakran
találkozunk áldó emberekkel, kik ők, milyen alkalmakkor áldanak és mit tesznek
pontosan, amikor áldást adnak? Ilyen értelemben az áldás egyfajta köszöntés,
üdvözlés. Ahogy mi „jó reggelt, vagy napot vagy estét” köszönünk, úgy
köszöntötték Keleten egymást az emberek Isten áldásával. Így mondták a „Sálóm”
ot is Izraelben.
Az áldás lehet a hála vagy
a tisztelet kifejezése is Jób 31,20-ban a szegény megáldja jóltevőjét, Joáb
példáúl megáldja Dávidot, amikor az elfogadja kérést. (2Sám.14,27) A szolgák
áldják Dávidot, amikor az Salamont jelöli ki utódjáúl. Az Isten felé mondott
áldás sokszor átmegy imádásba, ennek szép példája a 103-ik zsoltár: áldjad én
lelkem az Urat.
Az Ószövetségben az
áldásnak megvoltak az alkalmai. Az áldás példáúl akkor hangzott el, ha valaki
búcsúzott az élettől. Ezt Izsákról és Jákóbról jegyzi fel az Írás, Ábrahámról
nem. Megható az a mód, ahogy a halálra készülő Jákób fiait magához hívatja és
mindegyiktől egy sajátos, egyénre szabott áldással búcsúzik. Ez nem mindig
pozitiv, hisz Simeon és Lévi haragját megátkozza. Monumentális és teljességgel
pozitív viszont a Mózes népétől való bucsúja. Az Ószövetségben akkor is áldást
mondanak, ha valaki hosszabb időre eltávozik hazulról. Így áldja meg Izsák
Jákóbot Lábánt és leányait, amikor azok Jákóbbal útra kelnek. Az 1Móz.24,60
szerint Rebekát megáldják anyja és testvérei, itt is bucsúról van szó.
Kérdés az is, hogy kinek
volt joga álást mondani? Nem könnyű erre válaszolni. Mindenek előtt a papok
voltak azok, akik áldást mondhattak, 5Móz.25,5 szerint Isten a Lévi fiait
választotta ki arra, hogy neki szolgáljanak és az Ő nevében áldást mondjanak.
Eleinte még olyan karizmatikus vezetők, mint Dávid és Salamon mondhattak
áldást, később azonban azt látjuk, hogy bűnként rójják fel a királynak, hogy a
papok munkájába avatkozik.(2Krón.26,16) A zsinagógában az áldást csak a pap
mondhatta ki. Ha nem volt pap, akkor egy előljáró is mondhatott áldást, de csak
imádság formájában.
Az áldásmondásnak volt egy
jellemző mozdulata is, az istentiszteleten az áldást mondó pap felemelte a
kezét (3Móz.9,22) A későbbi zsidóságban erre pontos előírások voltak kidolgozva
Bizonyos esetekben a kézrátételt alkalmazták (1Móz.48,13-20) De a kézrátételt
nem csak az áldásnál alkalmazták, hanem az áldozatok bemutatásánál is. Mielőtt
az állatot levágták volna, az illető izraelita az állat fejére kellett tegye a
kezét és meg kellett vallja felette a bűneit. Ugyanezt teszi Áron a nagy
engesztelési napon, amikor az egyik kos fejére tévén a kezét, megvallja a nép
bűneit, ebből lett a bűnbak kifejezésünk. A kézrátétel ebbe az esetben átadást,
átvitelt jelent. De ha halványan is, már ott van a helyettesítés gondolata is.
Különbséget kell tenni az
Ózövetségben az áldás és a felszentelés között. Példáúl a szent sátrat olajjal
felszentelik A templomot is Salamon
felszenteli. A felszentelésnél a legfontosabb gondolat: az Isten számára való
elkülönítés. Ez azt jelentette, hogy az elkülönített dolgokkal nem lehetett
mindennapi dolgokat végezni, a szent edényekben nem lehetett gulyást főzni, s a
szent sátorban nem lehetett születésnapi bulit tartani. Az áldás inkább az
Isten jelenlétét, a szentelés pedig Isten fenségét és dicsőségét hangsúlyozza..
Összefoglalva az mondhatjuk, hogy az áldás
teljességgel Istentől függ, aki egy élő személy, aki azt teszi, ami neki
tetszik. Az áldás tartalma az Istennel és az Istenben való békesség megtalálása,
ami kihat az egész életre. Az Istennel való közösség a szövetségben valósul
meg, Isten ebben az embertől engedelmességet kér, különben az áldás átokra
fordul. Mindenki áldhat, de a pap által mondott áldásnak különös súlya van.
Áldás az
Újszövetségben
Előljáróban elmondhatjuk, hogy az újszövetségben
elmondott áldást meghatározza az ószövetségi áldás, és az a mód is, ahogyan ezt
a zsidóságban végezték. Az áldás görög szava az :EÜLOGEÓ. A görög világban ez egyszerűen annyit
jelentett, mint szépen szólni, szépet mondani.
Az Újszövetségben újra és
újra előjön a gondolat, hogy Isten gyermekei áldják Urukat az Ő jótéteményeiért
Az áldás ebben az esetben magasztalás, dicsőítés. Ezt főleg az asztali imáknál
látjuk, amikhez Jézus is tartotta magát. Márk 6,41-ben és más helyeken is
látjuk, hogy Jézus megáldja a sokaságnak kiosztandó eledelt. Ő egy szokásos
hálaladó imát mondott el. Feltűnő, hogy ilyenkor az égre emeli szemeit, ami annak
a jele, hogy a segítséget az Úrtól várja, aki elvégezheti a megsokasítás
csodáját. Egy régi zsidó mondás így hangzik: tilos az embernek hálaadás,
áldásmondás nélkül élvezni az Isten ajándékait. Aki ezt teszi az lop, meglopja
az Isten dicsőségét. 1Tim.4,4 is erre utal, amit hálaadással és imádséggal
tudunk elvenni, az mind jó. A páskavacsoránál is áldást mondtak, itt nagyon
mély gondolatok jöttek elő, hisz nem csak az Egyiptomból való szabadulásért
adtak hálát, hanem a bárány vérében nyert bűnbocsánatért is.
Az Újszövetség is
kihangsúlyozza, hogy az áldás az élet minden területén megtalálható.
Pl.Zsid.6,7, a föld ami termést hoz, áldást nyer Istentől. De a döntő különbség
az Ó és Újszövetség között, hogy itt a lelki áldások vannak az első helyen,
Isten nem csak az asztalon levő anyagi javak mellett lehet áldani és
magasztalni. Zakariás áldja az Urat, mert visszakapta a beszéd lehetőségét,
Simeon áldja az Urat, mert karjaiban tarthatja a kis Jézust. Szinte minden
apostoli levél az Úr nevének áldásával és magasztalásával kezdődik, mindazokért
a lelki áldásokért, amit az Úr a gyülekezeteknek adott. .A Jelenések könyve
szépen mutatja, hogy Isten áldása és magasztalása az örökéletünknek is fontos
része lesz.
Jézus
Krisztus, mint áldás
Az áldásban az Úr Jézus
Krisztus személye központi helyet foglal el. Az egész Újszövetség az Ő
jöveteléről tesz bizonyságot, s arról, hogy Ő igéje és Lelke által miként
munkálkodik a gyülekezetben. Jellemző ilyen szempontból az efézusi levél
kezdete. Az Ef.1,3-15 tulajdonképpen egy monumentális magasztaló ének, amiben
Pál magasztalja az Istent, aki megáldott minket Krisztusban minden lelki
áldással.. Ez az áldás magába foglalja Isten kiválasztó szeretetét, az Isten
bűnbocsátó kegyelmét, és megújító erejét, amelyekkel alkalmassá tesz minket
arra, hoyg az Ő dicsőségére éljünk. Az áldás itt is Isten kegyelmes jelenlétét
jelenti Krisztusban, hisz az Ő neve Immánuél, velünk az Isten.
A Krisztusban kapott áldás
azt is jelent, hogy Ő magára vette a törvény átkát, ami minket kárhoztat és
elítél. A kereszten Ő érettünk és helyettünk átokká lett. Ha mi hiszünk benne
megszabadulunk az átoktól és áldásában részesülünk. Az Újszövetség alapvető
tanítása, hogy az Isten mindenek felett való, tulajdonképpeni áldása, maga az
Úr Jézus Krisztus. Benne és Általa pedig mi is mind áldottak vagyunk.
Krisztusból mindig aktív
és aktivizáló áldás árad. Nyilvánvaló ez pl. abból a jelenetből, amikor Jézus
megáldja a gyermekeket. Az Ószövetségben szokás volt, hogy a nagy engesztelési
nap előestéjén a gyermekeket egy híres írástudóhoz vitték, hogy az intse őket s
imádkozzon azért, hogy a gyerek majd egész életében a Tóra parancsolatai
szerint tudjon élni. Ilyenkor a szülők egész nap bőjtöltek, sőt még a gyermekek
is bizonyos szintig. Különös az, hogy Jézusról csak itt olvassuk, hogy áldott
volna, tehát csak gyermekeket áldott meg, nagy kérdés, hogy a boldogmondások
mennyire tekinthetők áldásmondásnak.
Lukács,
amikor leírja Jézus mennybemenetelét, akkor azt olvassuk, hogy kezét felemelte
és áldva távozott el ebből a világból.Ez azt jelentette a tanítványok számára,
hogy most Jézus nevében, az Ő erejével indulhatnak küldetésük teljesítésére.
Aki részesül a Jézustól kapott áldsban, az nagyon boldog ember.
Az ember
szerepe az áldás továbbadásában
Kérdés az Újszövetség
szerint, hogy az emberek játszhatnak-e egy közvetítő szerepet a Jézus
Krisztusban való áldás továbbadásában? A válasz igen, de csak akkor, ha élő
kapcsolatban vannak Istennel és Jézus Krisztussal a Szentlélek által. Áldani
nyilván csak Jézus nevében, Jézus által lehet. Érdekes, hogy az apostolokról
nem igen olvassuk, hogy megáldottak volna embereket, gyülekezeteket. De ahogyan
a gyülekezeteket köszöntik, az már egyfajta áldás. Az apostolok köszöntve
áldanak és áldva köszöntenek. És ez nem csak a 12 kiváltsága, hanem a 70
tanítvány is ezt teheti. De kifejezetten sehol sem olvassuk, hogy az apostolok
megáldottak volna embereket vagy gyülekezeteket, inkább csak az, hogy
köszöntötték őket.
De az egyértelmű az
Újszövetség tanítása szerint, hogy minden egyes hívő arra van alhíva, hogy
áldássá legyen. A gyülekezeteknek hirdetett, adott áldás úgy lesz továbbadva,
hogy az egyes tagok áldássá lesznek a közvetlen és tágabb környezetükben. Jézus
a Hegyi Beszédben fel is hívja tanítványait, hogy ők ne átkozzanak, hanem
áldjanak, még azokat is, akik bántják őket. Az apostolok beszélnek arról, hogy
a keresztyén ember Krisztus követeként áldást mondhat.( Róm.12,14, 1Pét.3,9) Amit anyagiakban adunk egy embernek
vagy gyülekezetnek szintén áldás lehet.(2Kor.9,5) A legszebb, amit ilyen értelemben
elmondhatunk, hogy a gyülekezet a legnagyobb áldás a világ számára.
Külső jelként az
Újszövetségben is találkozunk a kézrátétellel, Jézus így áldotta meg a gyermekeket,
a kézrátétel az áldásadás specifikus mozdulata, de ezzel gyógyítottak, s Isten Szentlelkét
is így közvetítették az apostolok. (Mk.5,13, Apcsel.9,12, , 8,17,
9,17, 19,6)
A kézrátételt a tisztségre való elhíváskor és az erre való felhatalmazáskor
is alkalmazták. Elvileg a kézrátételt minden hívő gyakorolhatja, a gyakorlatban
mindig csak azok tették, akik a gyülekezetben valamilyen tisztséget, vezető
szerepet töltöttek be., az apostolok, (Apcsel 6,6, 8,17,
19,6, 2Tim.1,6) próféták és
tanítók (Apcsel.13,1-3) és a presbiterek (1Tim.4,14) Azért kivétel is van, hisz
Ananiás is a frissen megtért Pálra helyezi a kezeit..
Összefoglalásként
elmondhatjuk, hogy az Újszövetség nem fordít különösebb figyelmet az áldásra,
illetve a megáldásra. Az áldás teljesen Jézus Krisztuson alapszik, Benne áldott
meg mindket az Isten mindennel, amire szükségünk van. Az újszövetségi áldás
inkább magasztalás, Isten dicsőítése, de az emberek s a gyülekezet is lehet
áldássá, ami nem más, mint a Jézus Krisztusban való áldás továbbadása.
Áldás a
történelemben
A
zsidó hagyományban az áldásmondás nagyon fontos helyet foglal el, a
rabbinisztikus irodalomban rengeteg „BÖRÁKHÁT” vagyis áldásformulát találunk.
Ebben mindenek előtt Istent áldják, mert illik, hogy Isten sokféle áldásaira a
mi áldásmondásunkkal válaszoljunk. A zsidóságban rengeteg alkalommal mondtak
áldást, főleg az étkezéseknél, a legszebb asztali imádságok a páskabárány
elfogyasztásakor hangzottak el. Nem magát az ételt kellett megáldani, hanem
Istent áldani az Ő ajándékaiért. Az áldásban ott van az ember odaszentelése is.
Az Isten áldása arra kötelez, hogy odaszánt életet éljünk.
A 3-4-ik századtól kezdve
az áldásmondások főleg a keresztséggel és az úrvacsorával, vagyis a
sákramentumokkal vannak kapcsolatban.. A középkortól kezdve egyre inkább az
lett a fontos, hogy ki mondja az áldást. A tárgyak, ereklyék is kezdtek nagy
jelentőséggel bírni. Egy ilyen tárgynak az érintése garantálta a megőriztetést,
vagy annak a szentnek a közbenjárását, akinek csontját érintették. Kell
látnunk, hogy a középkori ember egy állandó veszélyeztetettségben élt, léte
bizonytalan volt. Tetileg –lelkileg rengeteg támadásnak volt kitéve. Úgy
érezte, hogy sötét hatlmak veszik körül, amik rá akarnak törni és meg akarják
testét-lelkét ölni. Az áldsra azért volt szükség, hogy ezek a hatalmak távol
maradjanak. Egy ilyen megoltalmazó jel lett a kereszt. Ha valamire a kereszt
jelét tették, az biztonságban volt, főleg ha a pap tette valamire a keresztet.
A szöveget nem is értették, hisz az latin volt, de a lényeg a tárgy mágikus
hatása volt. Ilyen volt pl. a szenteltvíz. Ebben a nagy veszély az volt, hogy a
hangsúly már nem az Istennel való élő kapcsolatra tevődött, hanem egy tárgytól
várták a megőriztetést, boldogságot , sőt üdvösséget is. Ez már tiszta
babonaság.
Egy egészen szörnyűséges
dolog volt a fegyverek megáldása. Ezt a keresztes lovagok világában kezdték el
gyakorolni. A gondolat az volt, hogy a fegyvereket egy jó cél érdekében
használják, megvédeni Isten országát, a Szentföldet, keresztyén országokat. De
az ilyen így módon megáldott fegyvereket nagyon sokszor szörnyűségesnél-
szörnyűségesebb vérfürdőkre használták fel.
Az áldás
szerepe a reformációban.
Mint sok más visszaélésre, a reformáció
kritikát gyakorolt az áldással való visszaélésre is. Luther egyenesen az ördög
találmányának nevezte tárgyak megáldását. Egyetlen kivétel a templom, s a
templomi tárgyak megáldása volt. Biztos nem ment volna el zászló, iskola, szobor,
emlékplakett, sírkő stb. megáldására. Ismeretes híres 1544-ben elmondott
prédikációja, amelyben azt mondja hogy az ige a szenteltvíz s az imádság a
tömjén. A Gal.3,9 magyarázatában bővebben kitér az áldásra. Az áldás Luther
számára az evangélium hirdetése, Krisztus megvallása a nép előtt. Az evangélium
áldásait hit által nyerjük meg és lesz az valósággá a bűnösök szívében és
életében.
Áldás az istentiszteleten
Az áldás az
istentiszteletben is helyet kapott. Láttuk azt, hogy a pap az Ószövetségben az
Úr nevében áldást mondott a népre. Ez folytatódott a zsinagógai
istentiszteleten is. Az első század istentiszteletének lefolyása felől igen sok
a bizonytalanság. Az biztois, hogy az igehirdetés egyre fontosabb szerepet
kapott. Valószínű, hogy az első tíz században még nem volt szokás az
istentisztelet végén áldást mondani., ezzel csak a 12-ik sz. végén találkozunk.
Ezzel a hagyománnyal a reformáció nem szakított, sőt megerősítette. Így a
protestáns istentiszteletnek állandó része lett az istentisztelet végén
elmondott áldás.
Mi történik
az áldásban?
De feltevődik a kérdés: mit is teszünk
tulajdonképpen, amikor áldást mondunk? A kérdés az, hogy meg lehet-e ezt
egyáltalán fogalmazni.? Tudunk-e egy pontos definiciót adni? Úgy gondolom,
hogy: nem! Hisz az áldás is a hit világához tartozik és mint ilyen bizonyos
mértékig titok.
Ami biztos, hogy a mi
gyakorlatunkban az áldás szavakkal történik. Szavak nélkül is lehetne áldani,
de ezt nem gyakoroljuk. Az áldást mindig az a helyzet határozza meg, amiben elhangzik.
Az áldás fontos szerepet játszik az emberi kapcsolatokban, hisz az egyik ember
áldja meg a másikat. A kérdés az, hogy ilyenkor egynrangú-e a két fél, vagy
egyik felette áll a másiknak? Pl. lelki tekintélyben, vagy a tisztség
szempontjából? Az áldás nem vízszintes cselekmény, hanem függőleges. Az
áldásban 3 személy cselekszik: Isten, az áldó és a megáldott ember. Mindenek
felett ott van Isten, aki az áldást adja, alatta van, aki az áldást továbbadja
és végül legalul, akienk az áldást továbbadják. Az áldó személy ott áll Isten
és a megáldott személy között. Ez volt a római egyház felfogása, amit a
reformáció elvetett. Isten és az ember között sem a lelkész, sem az egyház nem
lehet közvetítő.
Amikor az áldásról
beszélünk különbséget kell tegyünk az általános és a sajátos kegyelem között. A
teremtéskor Isten megáldotta az embert és állatot egyaránt. Ez az életerőre,
szaporodásra, termékenységre vonatkozott. Utána jön a bűneset és az átok. Az
özönvíz után megint áldás hangzik el. Utána az áldás koncentrálódik egy
emberrre(Ábrahám), egy népre (Izrael) és végül Jézus Krisztusra és az Ő
egyházára. Az általános áldás azt jelenti, hogy azok is részesülnek áldásban,
akik nem hisznek Jézus Krisztusban. Felhozza napját mind az igazakra, mind a
hamisakra, esőt ád mind a jóknak, mind a gonoszoknak.(Mt.5,45) De ők ellenére a harag fiai maradnak, akik
haladnak az örök kárhozat felé. De akik hisznek Isten sajátos áldásában
részesülnak, ami maga az üdvösség. A sajátos áldás azt jelenti, hogy Isten
népével akar lakozni és békességet akar adni neki. Isten másképp van jelen a
világban s megint másképp a gyülekezetben. A gyülekezetben igéje és Szentlelke
által van jelen. Az Isten népe tudhatja, hogy ő egy áldott nép. Egy keresztyén
pár a házasság megkötése után bizonyos lehet abban, hogy ők attól a pillanattól
Isten áldásval élhetnek együtt. Az istentisztelet végén megáldott nép tudhatja,
hogy ő Isten áldásával megy ki a világba, hogy Isten áldást viszi ki magával a
világba.
Áldás és
imádság
Feltevődoik a kérdés, hogy
mi a kapcsolat és mi a különbség az áldás és imádság között. A kapcsolat az,
hogy mindkettő a másik ember érdekében történik.. A különbség az, hogy az áldásnál
jelen kell legyen a másik ember, míg az imádságnál ez nem szükséges. Egy másik
különbség, hogy az imádságnál mindig konkrét dolgokról van szó. Nem csak
általánosságban kegyelmet, Isten jelenlétét kérjük a másik számára, hanem pl.
bölcsességet egy nehéz döntéshez, gyógyulást a betegségben, megtérést a
hitetlenségben. Az imádságnál van egyfajta bizonytalanság, pl. egy betegnél nem
tudjuk, hogy gyógyulásért kell-e imádkozni, vagy a szenvedés
megrövidítéséért.Ez az áldásnál nem áll fenn.
Áldás és
tisztség
Láttuk, hogy az
Ószövetségben az áldást a paok közvetítették. Az Újszövetségben kevés utalás
van az áldás és a tisztség kapcsolatára. A kézrátételen kívül, amit a
gyülekezet vezetői gyakoroltak, nem sok nyoma van az áldásnak.
Ahogy viszont haladunk előre
a századokban, egyre fontosabbá válik a személy, aki áld. Az áldás súlyát a
tisztség, a státus határozza meg. Az biztos, hogy az áldás fontos a gyülekezet
számára. Ha gyenge is a prédikáció, sokan azt mondják: legalább egy áldást
kaptam. Párok, akik már igencsak elszakadtak az egyháztól mégis fontosnak
tartják az egyházi áldást. Az emberek általában szeretnek olyan emberrel
találkozni, aki számukra egy más világot képvisel, gondoljunk csak arra, hogy
mit jelent az embereknek egy-egy sztár, híres ember érintése, kézfogása.
A tisztség fontos a
Bibliában, hisz Isten emberi közvetítéssel végzi az ő munkáját, embereket
használ fel. Az Ószövetségben 3 tisztség volt: a prófétai tiszt, amin keresztül
az ige, Isten szava érkezett, a királyi tiszt, amin keresztül a tekintély, a
vezetés érkezett és a papi tiszt, amin keresztül a bocsánat, engesztelsé, áldás
érkezett. Ezt a hármas tisztséget a reformátori teológia is megtartotta. A hívő
embernek prófétai, királyi és pai tiszte van. Mint próféta bizonyságot tesz
Istenről, mint pap Istennek szenteli magát s mint király uralkodik a teremtett
világ felett.
Az Újszövetség ezeknek a
tisztségeknek a beteljesedését is Jézus Krisztusban látja, Ő a mi igazi
Prófétánk, egyetlenegy Főpapunk és örökkévaló Királyunk. Az Újszövetségben nem beszélhetünk
a tisztségek teljes kialakulásáról, de 5 tisztséget látunk már kialakulni.:
pásztor, tanító, próféta, evangélista, diakónus. Az erre való felhatalmazás
kézrátétellel történt, az apostolok a Jézustól kapott megbizatást tovább adták
a következő nemzedéknek.
Az áldás a keresztyén
ember papi szolgálatához tartozik, de az Újszövetségben nincs külön elhivatás
az áldás végzésére. Az áldás minden hívő feladata, nem csak egyeseké. A
reformáció a tisztséget úgy fogta fel, mint Krisztus képviseletét a
gyülekezetben. Aki áld, tudnia kell azt, hogy ő Krisztust képviseli. A
tisztségviselők áldást nem szabad túlbecsülni, mintha az több lenne bármelyik
másik hívő áldásánál.
Az áldás
megvalósulása
Az áldásnál nem kell
mindig arra gondolni, hogy most én tudatában vagyok, hogy áldás leszek.Nem
arról van szó, hogy minden pillanatban stresszelem magam, hogy én most áldássá
kell legyek. Nekünk egy dolog a fontos: hogy Krisztussal legyünk közösségben,
hogy tőle függjünk. Ha így vagyunk, bármit is teszünk és bárhol is vagyunk
áldássá leszünk mások számára. Pál azt írja a filippibelieknek, hogy ha ők
tisztán és feddhetetlenül élnek, akkor csillagként fognak fényleni. Akkor az
emberek egyszerűen látni fogják rólunk, hogy mit jelent Isten áldott
gyermekének lenni.Szörnyű lehet ott élni, ahol nincs egyház, ahol nincsenek
Istennek gyermekei. A keresztyén ember akkor is áldás mások számára, ha azok
nem veszik semmibe az ő hitét, sőt kigúnyolják azt, az egyház áldás azok
számára is, akik kiléptek belőle.
Van persze olyan is,
amikor tudatosan próbálunk áldás lenni a másik ember számára. Itt is
különbséget kell tenni a szavak és cselekedetek között. Mi példáúl tudatosan
mondhatunk áldó szavakat az embereknek. De tudatosan tehetünk áldott
cselekedeteket is. Mi káromkodás szidalmazás helyett mondhatunk gyógyító
szavakat. Tehetünk áldó cselekedeteket Ilyen mindenféle anyagi ajándék, amit
másoknak adunk. Egy bajban szükségben levő embert megsegíteni egy áldó
cselekedet. De áldó cselekedet az is, ha időt, erőt szánunk valakire, ha
segítünk neki lapátolni, ha házat vagy kerítést épít.
Áldás az
istentiszteleten és a lelkigondozásban
Mi áldó köszöntéssel
kezdjük el az istentiszteletet és áldással fejezzük be azt. Az áldás mintegy
összefoglalja az egész istentiszteletet, és azt átadja nekünk, hogy vigyük
magunkkal. Az istentisztelet olyan, mint egy oázis a pusztában, ahol
megpihenünk, új erőt merítünk, de tovább kell menni, s mi tovább is tudunk
menni az áldással a pusztaságon át a mennyei Kánaán felé. Az áldás tartalma: én
veletek vagyok, nem hagylak el titeket.
Az istentiszteleten
használt leggyakoribb áldások az ároni és az apostoli áldás, de a Szentírás az
áldások gazdag választékát adja elénk, nyugodtan éljünk vele. Sokszor
mondhatunk olyan áldást, ami nagyon talál az igehirdetéshez, az üzenethez, amit
elmondtunk. Áldást mondunk a kereszteléskor, a konfirmandusokra, ez az egyetlen
áldás a mi egyházunkban, amit térden állva fogadunk.
Az egyik legszebb áldás a
házaspárok megáldása. Az áldás mintegy erőt ad a házassági fogadalom
megtartására.
A lelkigondozásban mondott
áldás a legtöbbször családlátogatások alkalmával történhet., amikor a
lelkipásztor s esetleg a presbiter vagy körzetfelelős meglátogatja a gyülekezet
tagjait. Ilyenkor sk kerülhet áldásra, de ezt azért ne kapkodjuk el. Csak akkor
mondjunk áldást, ha a család vagy annak egyik tagja ezt kifejezetten kéri.
Áldást adhatunk, mondhatunk olyan esetekben, amikor a szóbeli kommunikáció nem
lehetséges, haldoklóknál, súlyos értelmi fogyatékosoknal, ilyenkor rájuk tehetjük
kezünket és megáldhatjuk őket.
Végszóként: Minden áldás
mögött ott van a Szentháromság Isten, aki megáldja ezt a világot, de
különösképpen az ő világban levő és küzdő népét. Jézus áldva élt, áldva
távozott el ebből a világból, itthagyta áldását és ezt mi most továbbadhatjuk
másoknak. Azt kivánom, hogy mi is áldásként, áldva és áldottként éljünk ebben a
világban s áldást hagyva távozzunk majd el innen ebből a világból.
Tudom, hogy ez az előadás
is nagyon töredékes, talán sok kérdésre nem tudtam választ adni, de ha ebben a
kérdésben csak egy picit is világosabban látunk s csak egy picit is
áldottabbbak leszünk, akkor ezért is Istené legyen minden dicsőség.
Marosvásárhelyen, 2016 forró nayarán
Előadásom megírásához Drs.J. Westland: Een hand
boven je hoofd című könyvét használtam fel
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése