2015. január 26., hétfő

Barangolások bibliai tájakon: Mennyei Jeruzsálem

            Egy hosszú út végéhez érkeztünk Isten kegyelméből, amire három évvel ezelőtt indultunk el. Közel ötven bibliai helységnél álltunk meg, és próbáltuk megérteni, hogy mi is történt ott a bibliai időkben, de legfőbb célunk az volt, hogy e helyek és az azokban történt dolgok üzenetét megértsük, hogy ezáltal is erősödjön hitünk, növekedjünk az ismeretben és az Isten dicsőségét szolgáló életben.
            Most egy különös végállomáshoz érkeztünk el, a mennyei Jeruzsálemhez. Ezt a várost János apostol látta meg, amikor Domitianus császár Pátmósz szigetére száműzte. A császár célja az volt, hogy János szigetelődjön el a gyülekezetektől, hogy ne tudja azokat erősíteni és vigasztalni. De itt is igaz lett az, amit a József története így fogalmaz meg: az emberek rosszat gondolnak, de azt Isten azt jóra gondolta fordítani. János valóban távol került a gyülekezetektől, de ez olyan áldásokat hozott a mindenkori gyülekezetek és a mindenkori keresztyének számára, aminek értéke felbecsülhetetlen. Így született meg az Újszövetség vigasztaló könyve, a Jelenesek könyve. Ennek a könyvnek a végén  János leírja azt a csodálatos várost, amit neki Isten megmutatott. Ez a város Isten ajándéka mindazok számára, akik földi életükben Istennel jártak, akik nem tudtak egy percig se nélküle élni. Ez egészen más, mint a földi Jeruzsálem, hisz azt bűnös emberek építették, s ezért magán viseli az ember minden bűnének és nyomorúságának a nyomát. Ez a város Isten kezének az alkotása, és a Krisztus elvégzett váltságművén alapszik. Azért olyan jó, hogy az ige ezt nekünk megmutatja, mert így mi már vágyakozhatunk e város után. Különösen az életünk nagyon nehéz pillanataiban, amikor szenvedünk a bűn és következményei miatt, tudhatjuk, hogy van egy csodálatos város, ahol a bűnnek már nincs semi helye és semi rontása sem.
            Ebben a városban minden új, mert Isten, a trónon ülő mindent újjá tesz. Milyen jó tudni, hogy ott már minden hatalom az Ő kezében lesz. Mi most is hisszük ezt, de azt is látjuk, hogy itt a világ Fejedelme, a Sátán is hatalmat kapott és végzi áldatlan, romboló munkáját. De hisszük, hogy ő csak annyit tehet, amennyit Isten megenged neki, és hogy a világtörténelem a végső cél felé siet. Ebben a városban Isten már mindent újjá teremt. Az új az lesz, hogy már nem lesz sem kiáltás, sem fájdalom, sem halál, sem szenvedés. Most ezek még jelen vannak, s még szüntelen fenyegetik az életünket. Isten az újjátételt már elkezdte Jézus feltámadásakor, mi ennek az előízét, drága valóságát már most megtapasztaljuk az életünkben. Már itt a földi életünkben elkezdi rajtunk és bennünk megújító munkáját, amit egykor teljessé fog tenni.
            János egy magas hegyen állva pillantja meg a mennyei Jeruzsálemet, ahogy valamikor Mózes a Nébó hegyén megpillantotta az ígéret földjét. A mennyei Jeruzsálemet is falak veszik körül, ahogy abban az időben minden várost falak vettek körül. A fal egyfelől választóvonalat jelentett a kinn és benn között, másfelől a benn lévőknek biztonságot és védelmet jelentett. A városban bőven van hely mindazok számára, akik a nyitott kapukon bemennek a városba. A kapuk még nyitva vannak, Jézus még mindig hívja a megfáradtakat és megterhelteket. Hív, mert a falakon kívül nincs igazi élet, az csak a falakon belül van. A kérdés mindenki számára személyesen hangzik: bementünk-e már a Jézus Krisztusban való igaz hit által ebbe a városba? Aki nem benne hisz, hanem magában, a világban, vagy bármi másban rajta kívül, az kinn marad. A kapunál angyalok, őrzők vannak, hogy oda semi tisztátalan be ne mehessen. Aki megfehérítette ruháit a Bárány vérében, az már tiszta, az bemehet. A nyitott kapu nem csak azt jelenti, hogy mi bemehetünk, hanem azt a szent feladatot rója rank, hogy másokat is hivogassunk, hogy senki se maradjon kívül.
            Különös, hogy ebben a városban már nincs templom. A földi Jeruzsálemnek a templom emblematikus, nélkülözhetetlen épülete volt. De a mennyeiben nincs. Vajon miért? Azért, mert a földi Jeruzsálem ideiglenes volt. Erre a templomra addig volt szükség, amíg Jézus el nem végezte az egyszeri és tökéletes áldozatát.  Ezért ott már nem lesz szükség templomra, mert ezt a várost Isten jelenléte teljességgel betölti.. Ott már nem kell igét hallgatni, nem kell a közösséget Istennel és egymással megélni, mert ott a lét maga az Istennel és egymással való közösség. Minden ebben történik, ez tölti be a mennyei életet.
            Ez a város a világosság városa is lesz. Pedig nem lesz benne sem Nap, sem Hold. Ahhoz, hogy ezt megértsük vissza kell mennünk a negyedik teremtési naphoz, amikor Isten e világító égitesteket megteremtette. Mi volt ezeknek a feladata? Hát az, hogy elválasszák az éjszakát a nappaltól, hogy elválasszák a munkát és a pihenést, hogy a földi életnek egy szép és jó rendje legyen.. Itt a földön nem lehet Nap és Hold nélkül élni., de a mennyei Jeruzsálemben ezekre már nem lesz szükség, mert Isten dicsősége teljességgel megvilágítja ezt a várost. Az Úr Jézus Krisztus lesz ennek a városnak a világossága, aki eltörölte a halál sötétségét, és nyilvánosságra hozta az élet világosságát. Ennek a dicső világosságnak is tapasztaljuk már most a valóságát. Aki hisz Krisztusban az már most világosságban él, az megtagadta és elhagyta a sötétség cselekedeteit. Persze most olyan nehéz elképzelni azt nekünk, hogy nem lesz többé éjszaka. Hisz most az olyan félelmetes. Sokszor megébredünk az éjszakában, lehet, hogy nehéz gondolatok is ránk törnek, s ilyenkor az éjszaka végtelennek tűnik. De hitünk számára olyan boldogság lehet az, hogy egyszer eljön az idő, amikor nem lesz már éjszaka. János már látta és át is élte ezt. Hitünk által ezt mi is megragadhatjuk és vágyakozhatunk erre az éjszaka és sötétség nélküli állapotra, ami ott lesz majd ebben a csodálatos városban.
            János hatalmas dolgokat láthatott, amiket neki maga Isten mutatott meg. Ő látta a mennyei Jeruzsálemet. S ezzel be is fejezhetné mondandóját. De nem teszi, még valamit el akar mondani. És ez az ítélet, a figyelmeztetés, az intés szava. A nyitott kapuk hallatán azt gondolnánk, hogy mindenki be fog végül is menni a városba, de ez nem így lesz. A mennyei Jeruzsálembe nem fog mindenki bemenni. Kik azok, akik nem mehetnek be? Azok, akik tudatosan hitetlenül és tisztátalanságban élnek. Azok, akik a Jézus Krisztusban való hitet megvetik és csak ez a világ és annak örömei töltik ki életüket. Ezeket az ige ebekhez, kutyákhoz hasonlítja. Az ókori Keleten a kutyák általában a városon kívül kóboroltak. Félelmetes ez a kép, ez a hasonlat. A hit nélküli ember olyan, mint a kóbor kutya, sehol sincs helye és menedéke. Miért van ítélet még itt is, ahol pedig csak szép dolgokról hallottunk? Azért, mert Isten kedvét leli abban, hogy minket fenyegessen, kétségbe ejtsen? Nem, hanem azért, hogy megszabadítson minket minden közömbösségtől és felelőtlenségtől. Az ítélet célja, ahogy azt nagy reformátorunk Kálvin oly szépen megfogalmazta, hogy Krisztushoz vezessen minket. Ahhoz a Krisztushoz, aki azért hullatta vérét, hogy ez a vér megtisztítson minket minden hitetlenségtől, tisztátalanságtól, felelőtlenségtől és közömbösségtől. Ezekkel nem lehet a mennyei Jeruzsálembe bemmeni. Oda csak Jézus által, a benne való hit által juthatunk be. Ennek a sorozatnak is, amit most Istennek kegyelméből befejezünk ez volt a célja: hogy eljussunk Krisztushoz, s benne megtaláljunk mindent: igazi és áldott életet itt a földön, és örök életet majd odaát. Ha  ez a sorozat ebben segíthetett minket, akkor Istené legyen érte minden dicsőség!

Olvasandó igék: Mt.11,28, 1Ján.1,9, Jel.21,2.12.22.23,  22,5.15

                                                                                                Lőrincz István

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése