Barangolások
bibliai tájakon: Jezréel
Ezzel a névvel, aminek jelentése: Isten vet, többször is
találkozunk a Szentírásban. Két városnak is ez volt a neve, az egyik Júda
hegyvidékén, a másik pedik Izskhár törzsének a területén, ide valósi volt az a
Nábót, akiről beszélni is fogunk. Egy síkságot, völgyet is így hívtak, ami a
Kármel - hegy tövében van. Végül Hóseás legidősebb fiát is így nevezték.
Legelőször a Bírák
könyvében találkozunk e helységgel. Az aratás idején vagyunk. A midianiták
hatalmas sereggel közelednek Jezréel völgye felé, hogy onnan majd fosztogassák
Izrael falvait és városait. Minden ellenállás nélkül haladnak az országon
keresztül. Gedeon Isten Lelke indítására egy harminkétezres hadsereget tud
összetoborozni, de mi ez a midianiták százharmincötezres hadseregével szemben? Maga Gedeon is kételkedni kezd: vajon be
fog-e teljesedni Isten szava, aki azt ígérte, hogy le fogják győzni az ellenséget? Ebben a helyzetben Gedeon
jelet kér Istentől. Mit szóljunk mi erre? Bűn volt-e az, hogy ő ezt tette? Nem
volt, hisz a kételkedés is hozzátartozik emberi voltunkhoz, gyarlóságunkhoz. Nem
Gedeon az első és az utolsó a kételkedők sorában. A kételyek, félelmek a mi
életünkben is jelen vannak. Jöhet egy olyan nagy próba az életünkben, amibe
belerendülünk, s ilyenkor feltesszük mi is a kérdést: miért? Ha Isten szeret,
hogy engedhette ezt meg az életemben, mi lehet ezzel a célja? Ilyenkor mi is
kérhetünk jelet, a kételyeinket, miértjeinket Isten elé tárhatjuk. Ezt tette
Jézus is ott a Gecsemáné-kertben a kereszt szenvedése előtt. Isten gyermekének
csodálatos megtapasztálása lehet, hogy Isten kegyelme és szeretete nagyobb a mi
félelmeinknél és kételyeinknél és hatalmas legyőzni azokat.
Dávid életében is feltűnik
ez a helység. Ő nehéz helyzetbe hozta magát, azáltal, hogy Ákhisnál, a
filiszteusok királyánál keresett menedéket. Ebben az időben a filiszteusok
hadba akarnak vonulni Izrael ellen. Dávid abba a szörnyűséges helyzetbe kerül,
hogy a filiszteusokkal együtt kell harcoljon a saját népe ellen. Ez kétségtelenül
egy lehetetlen helyzet. A Dávid megoldása teljes csődöt mondott. Isten
segítségére siet Dávidnak azáltal, hogy a filiszteusok főemberei kételkednek
benne, s ezért hazaküldik a háborúból. Van ilyen a mi életünkben is, hogy
bűneink, gyengeségeink, tévedéseink miatt lehetetlen helyzetbe hozzuk magunkat.
Milyen jó, hogy az Úr ilyenkor nem azt mondja: na, edd is meg, amit főztél,
hanem kegyelmesen segítségünkre siet. Csak tudnánk tanulni ezekből, s
vigyáznánk jobban magunkra!
Illés életében is fontos
szerepe van ennek a vidéknek. Akháb és a
nép bűne miatt Isten rettenetes szárazsággal sújtja az országot, amit mi még
elképzelni se tudunk. De miután a nép az Urat választja és megtagadja Baál
pogány bálvány-istent, Illés imádkozik és Isten esőt ad. Mert Isten nem akarja
ennek a népnek és istentelen királyának a halálát. Az utóbbi években a mi
vidékeinket is sokszor sújtja hosszú ideig tartó szárazság. Nem kellene-e meglátnunk
ebben Isten méltó bűntetését sokféle hitetlenségünk, hálátlanságunk miatt? Isten azt ígéri, hogy Ő esőt és termő időket
fog adni. Imádkozunk-e mi ezért, hálásak vagyunk-e minden ajándékáért, és úgy
élünk-e, hogy ne kelljen minket is ilyen kemény próbák alá vessen?
Gondolkozzunk el ezen.
Maradjunk még mindig Illés
és Akháb idejénél. Ennek az istentelen királynak egy szép üdülője van a Jezréel
síkságán. Egy sétája alkalmával meglát a nyaralója mellett egy szép
szőlőskertet, ami határos az ő kertjével. Úgy gondolja, hogy ez jó lenne neki
veteményes kertnek. Azonnal tudakozódik, hogy kié is ez a kert és kiderül, hogy
a jezréeli Nábóté. Akháb hívatja és próbál vele alkuba bocsátkozni, de Nábót
ragaszkodik szőlőskertjéhez, mivel atyáitól kapta azt örökségbe. Ez őt Isten
őseivel kötött szövetségére és mindvégig való hűségére emlékeztette. Egy ilyen
telket még a királynak se tud eladni. Nábót ezért a ragaszkodásért az életével
fizetett, ahogy azt jól ismerjük ebből a történetből. Ez a történet minket is
arra tanít, hogy őseinktől drága anyagi, de főleg lelki örökséget kaptunk,
amire féltve kell vigyázzunk. Az egyik ilyen legdrágább örökség a szent
keresztség, amiben szüleink, keresztszüleink részesítettek. Ez minket egy
életen át Isten jóságára és hűségére kell emlékeztessen. De nem csak emléekeztet,
hanem el is kötelez a keresztség egy Istennek szolgáló, az Ő dicsőségét munkáló
életre. Isten őrizzen attól, hogy ezt az örökséget megtagadjuk, mert ez az
üdvösségünkbe kerülhet.
Tudjuk azt, hogy Akháb a
szőlőt pogány és gonosz feleségének, Jázabelnek a segítségével szerezte meg.
Nábótot megkövezik, de a vére bosszúért kiált Istenhez. Hiába megy ez a
megáltalkodott házaspár nyugodtan a maga útján, Isten nem felejt és nemsokára
kell hallják a rettenetes ítéletet, hogy ahogy a kutyák felnyalták a Nábót
vérét, úgy fogják felnyalni az ő vérüket is. Ez pontosan be is teljesedett,
mert Isten szava megáll örökre. A világ, amiben élünk egyre inkább hasonlít
Akháb és Jézabel világához. Isten törvényét lábbal tapossák és kigúnyolják ma
sokan. A világ tele van igazságtalansággal és erőszakkal. De olyan jó tudni, hogy
Isten határt szab ezeknek. Mi ne ezekre a vérontásokra figyeljünk és ne ezek
rettentsenek bennünket, hanem Jézus vére legyen számunkra drága, ami a mi
bűneinket eltörölte és életünket megújította. Imádkozzunk azért, hogy még azok
is megtérhessenek, akik a Jézus keresztjének az ellenségei, hisz ha ez meg nem
történik, az Isten rettenetes haragja marad rajtuk. Akháb, Jézabel, gyermekük
Jórám, és a többi hozzájuk hasonló ember példája pedig figyelmeztessen minket
arra, hogy bár Isten hosszan tűr, de egyszer üt az igazság órája. Használjuk ki
a kegyelmi időt, mert egyszer már késő lesz!
Különös, hogy ezzel a
névvel még egyszer találkozunk Hóseás prófétánál is. Elsőszülött gyermekének
ezt a nevet adja. Ez a gyermek maga egy megrázó prédikáció kell legyen, ami azt
hirdesse, hogy nem csak Akháb és Jéhu, hanem Izrael minden királyának és királyi
házának is vége lesz, s ennek az oka az, hogy nem keresték és nem félték az
Urat, hanem a maguk bűnös útjain jártak, s Isten törvényét semmibe vették.
Ez a név legyen a mi számunkra is komoly és elgondolkodtató üzenetté.
Tegyük fel magunkban a kérdést: mi egész életünkkel, szavainkkal és tetteinkkel,
vajon mit keresünk: a magunk dicsőségét vagy pedig az Isten dicsőségét?
Nyilván, hogy ez a név is, mint maga az egész Ószövetség az után kiált, aki
nagyobb Akhábnál, Jéhunál, de még Illésnél is, aki egyedül volt tökéletesen
engedelmes Istennel, Atyjával szemben. Jézus az egyetlen és igazi Király, és
milyen jó azt tudni, hogy míg a földi királyságok, mind csak ideig-óráig
tartanak, addig az Ő királyságánk, országának és uralmának sohasem lesz vége.
Mi ennek az áldott Királynak és az Ő országának lehetünk és maradhatunk örökre
boldog alattvalói.
Olvasandó igék: Bír.6,33,
1Sám.29,1, 1Kir.18,45-46, 21,1-19.23,
2Kir.9,16, Hós.1,4, Ján.18,37
Lőrincz István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése