Igehirdetés
gyülekezeti csendesnapra Text.Zsolt.48,2-15
Szeretettel köszöntelek Benneteket ezen a szép
gyülekezeti csendesnapon. Örülök, hogy eljöttetek, s épülhetünk egymás hite
által. Nem egy ismert igét választottam a mai napra, de hiszem, hogy Isten most
ebből akar üzenetet készíteni számunkra. A Zsoltárok könyvének egyik
gyöngyszemét, a negyvennyolcadik zsoltárt olvastam fel előttetek. Tudjuk azt,
hogy a Zsoltárok könyvében sokféle ének van: ott vannak Dávid zsoltárai, Aszáf
fiainak a zsoltárai, vannak az ú.n.zarándok-énekek, vagy másképp grádicsok
énekei, és van egy olyan csoport, aminek gyűjtőneve az, hogy: a Sion énekei.
Azok a zsoltárok, énekek tartoznak ide, amelyikben a költők Jeruszálemnek, a
szent városnak dicsőségét, szépségét éneklik meg, isteni rendeltetését
magasztalják, ha távol vannak tőle epekednek utána, vagy áldást mondanak rá,
vagy épp áldást kérnek tőle. Hogy Jeruszálemnek a zsoltár-költészetben ilyen
kiemelkedő helye van, az nem egy meglepő dolog. Hisz ez a város az ország
fővárosa volt. A város leghíresebb hegyén, a Sionon ott állott Dávid király
vára és a templom. A vár és a templom szimbóluma volt Izrael nemzeti és vallási
életének. Ez jelképezte számukra az Isten országát is. Ha Jeruzsálem és benne a vár és a templom
dacolt a történelem viharaival, akkor az számukra Isten megőrző kegyelmének,
hatalmának bizonysága volt. Viszont ha Jeruzsálemet sikerült egy idegen
hatalomnak legyőzni, bevenni, akkor ez a hívők számára szinte kibírhatatlan,
elviselhetetlen próbatétel volt. Ezért Jeruzsálem képe kísérte az Ószövetség
hívő embereit akkor is, ha távol voltak tőle, mindig eszükbe jutott, gondoltak
rá.
Azt megértettük most,
hogy mit jelentett Jeruzsálem az az Ószövetségben a hívő számára. De vajon
miért akarok én ma erről szólni? Mi közünk van nekünk ehhez az igéhez? Hisz a
mi hitéletünknek nincs semmilyen földi központja, mi nem kötődünk egy bizonyos
helyhez, intézményhez, szertartáshoz. Jézus megmondta, hogy Istent nem egy
földrajzi helyen, hanem lélekben és igazságban kell imádni. Mit jelenthet, mit
üzenhet nekünk ma ez a zsoltár?
K.T. Világosan kell
látnunk, hogy Jeruzsálem jelentőségében volt valami maradandó, valamit ma is
szimbolizál, jelképez és jelképezni is fog a világ végezetéig az Isten
gyermekei számára. Jeruzsálem, az Isten népe egységének és áldott közösségének
a szimbóluma volt. Itt gyülekezett össze Isten népe, itt érezték azt, hogy akik
az Istenéi, azok egymással is összetartoznak.Ez a közösség a templomon kívül is
létezett, de sokkal halványabban, erőtlenebbül. A hétköznapokban, a
mindennapokban egymástól távol élve is tudjuk, hogy Isten gyermekei vagyunk, de
amikor együtt vagyunk, az mégis olyan más. A hétköznapokban annyi minden
elválaszt egymástól, mert ütközhetnek különféle érdekek, ott fáj az, hogy az egyik
gazdag, a másik szegény, az egyik főnök, a másik beosztott, az egyik
egészséges, a másik beteg és sorolhatnám tovább. Amikor azonban összegyülünk,
itt minden válaszfal leomlik. Itt már csak egy marad, hogy mi Isten gyermekei
vagyunk, nem számít az, hogy honnan jöttél, mennyi pénz van a pénztárcádban,
melyik felekezethez tartozol, hanem csak az, hogy Krisztusban drága testvéremmé
lettél.
1.Ez a zsoltár azt mondja
el, hogy Jeruzsálem az a látható közösség, ahol Isten valóságosan jelen van. Mi
azt is tudjuk, amit a zsoltáríró is jól
tudott, hogy Isten jelenlétének jeleivel tele van az egész föld, mégis a
közösség az a hely, ahol Isten sajátosan, különösen, valóságosan, szinte
kézzelfogható, kitapintható közelségben van jelen. Amikor a Jeruzsélembe érkező
zarándokok Észak felől megpillantották a várost, nem csak az jutott eszükbe,
hogy milyen milyen gyönyörű is ez a látvány, hanem arra gondoltak, hogy Isten
ott jelen van: ismeretes ott, mint menedék. A mindenütt jelenvaló Isten itt
mégis másként, mélyebb módon van jelen, mint a hétköznapokon. Itt, hogy úgy
mondjam minden más háttérbe szorul. Itt mindenki Róla beszél és Reá gondol. Itt
Ő a házigazda és mindenki az Ő vendége.Mindenki az Ő színe előtt van. Itt az Ő
nevében gyülekeznek össze mindazok, akik akik az Ő nevében keresik egymást.
Máskor is az Ő imádói vagyunk, akárhol is legyünk szétszórva a mindennapokban.
De máskor annyi más gondunk is van. Az egyik gazdálkodik, szánt-vet, a másik
kereskedik, a harmadik a háztartást vezeti, a negyedik gyermekeivel bajlódik. Kinn
az életben annyi minden földi gonddal-bajjal is kell foglalkozni, ami úgy le
tudja kötni a figyelmünket. Nyilván, hogy ott is gondolunk Istenre, egymásra,
de Istent ott kinn mégsem érezzük olyan valóságosnak, jelenléte nem jár úgy át
bennünket. De amikor a közösségben, a gyülekezetben vagyunk, ott már nem az számít, hogy én adok, te pedig
veszel, hanem csak az számít, hogy én sz Istené vagyok és te is az vagy. Akkor
Isten kerül teljességgel a középpontba. Ilyenkor nem számít az, hogy faluról
jöttünk vagy városról, fiatalok vagy öregek vagyunk, hanem csak egy a fontos,
hogy mindnyájan hiszünk Istenben, a mi Urunk Jézsu Krisztus Atyjában, aki
Szentlelke által munkálkodik az életünkben. Ilyenkor egész lényünkkel Isten
felé fordulunk és minden más érdek elmarad mögöttünk. Ilyenkor világosan
meghalljuk Isten szavát, gondolatai átjárnak minket és csodálatos lénye
hatalmába keríti lelkünket. A közösség, egy ilyen csendesnap nem más, mint az
Isten lakóhelye. Ahol ketten vagy hárman egybegyülnek az én nevemben, én ott
vagyok közöttük. Aki kivonja magát a közösségből, aki nem keresi a hitben testvéreket,
aki magányos útakon jár, az sorvadásra ítéli a lelki életét. Annak sápadt és
vézna lesz a hite. Az olyan lesz, mint az a növény, amit az élető napfénytől s
annak melegétől fosztottak meg, de akik szeretik a közösséget, akik megmaradnak
abban, ápolják azt, azoknak a hite virulni fog és duzzad az erőtől.
2.A közösség ápolása újra
és újra megbizonyítja számunkra az Isten erejét és hatalmát. Jeruzsálem nem egy
meseváros volt a fellegek felett, hanem egy valóságos város. Olyan város, ami
sok vihart átélt, amit ostromolt már sok ellenség, de nem tudtak neki
ártani.Úgy tűnik, ezt a zsoltárt olvasva, hogy nem is olyan rég, a közelmúltban
a város valami nagy próbatételt élt meg. A zsoltárban még érezzük ennek az
utórezgéseit, hisz ilyeneket olvasunk: a királyok összegyűltek, de megijedtek,
elriadtak, rémület fogta el őket. Vagyis Jeruzsálem ostromlói megszégyenültek,
megverve távoztak el a falak alól. Ennek a ngy győzelemnek a híre eljutott a
legtávolabbi faluba is, az egész ország népe örülhetett neki. A zarándokok
számára óriási öröm volt ezt a várost
épségben viszontlátni, de még nagyobb öröm volt, hogy találkozhattak azokkal,
akik ott harcoltak és élő tanui voltak a győzelemnek. Ez a zsoltár tele
van a győzelem feletti örömmel,
újjongással. Jeruzsálem falai, de még inkább azok, akik a falak között
összegyűltek, drága bizonyítékai voltak Isten megőrző hatalmának. Testvéreim!
Mi valahányszor összegyűlünk a testvéri közösségben, úgyanez az igazság ragyog
fel előttünk. Mert mi minden történik az életünkben a találkozások között?
Mennyi próba, küzdelem volt az életünkben csak az elmúlt időben is! Hányszor
próbálta az ellenség elrabolni hitünket, lelki javainkat, hányszor éreztük úgy,
hogy már-már legyőznek a gondok, bajok, kísértések, a minket körülvevő világ!
Hányszor tettük fel a kérdést aggódva: nem fog-e ez a testvér elbukni ebben
vagy abban a próbában és kísértésben? És most itt vagyunk és örömmel láthatjuk,
hogy a bűn és kísértések nem tudtak legyőzni minket. Lehet, hogy sokszor
imádkoztunk egy-egy bajban levő testvérünkért és most láthatjuk, hogy Isten
gőzelmet adott neki abban a bajban, kísértésben, próbában, amiben volt. Hálát
adunk, hogy Isten nagyobb volt minden veszedelemnél és kísértésnél, hogy Isten
csodálatos szabadulást adott.Minden testvér, aki most itt van, az mind-mind az
Isten győzelmes erejét, hatalmát hirdeti. Igen, mi is kiáltjuk Pállal:
mindezekben felettébb diadalmaskodunk azáltal, aki minket szeretetett. Sok
mindenen mentünk át, sok minden próbálta meg hitünket, de Isten kegyelméből
mind itt vagyunk.
Aki kimarad a közösségből, az nem láthatja meg
Isten hatalmát, megőrző kegyelmét a
mások életében. Az abban a veszélyben van, hogy a következő próba alatt
össze fog omolni, hogy a következő ostromot nem fogja túlélni. Maradjunk azért
a közösségben, hogy Isten hatalmának valósága átjárhassa életünket és legyen
erősítésül további harcainkban.
3.Végül arról szeretnék
bizonyságot tenni, hogy a közösség áldása nem csak miérettünk, a közösségért
van, hanem azért, hogy ezeket kivigyük a világba is. Aki a Sion vendége volt az
nem térhetett haza üres lélekkel, üres szívvel és néma ajakkal. Jeruzsálemben
való tartózkodásának fő célja az volt, hogy megrakodjon olyan javakkal, amit
később szétoszthatott másoknak, a családtagoknak, szomszédoknak, barátoknak. El
kellett mondania másoknak Sion szépségeit, olyanoknak főleg, akik még nem
jártak ott, akik ebben a gyönyörűségben még nem részesültek. Ezért jól szét
kellett nézzen, körbe kellett járja, meg kellett számolja tornyait, meg kellett
nézze sáncait, be kellett járja palotáit, hogy elmondhassa a következő
nemzedéknek, hogy mit látott ott. Az üzenet, amit tovább kellett adjon, így
hangzott: az az Isten, aki eddig ilyen hatalmas és szabadító Istennek
bizonyult, az továbbra is az egyetlen és elégséges fundamentum, hisz az övé az
életünk. A zsoltár a jövőre nézve egy csodálatos ígéretet fogalmaz meg: bizony
ez az Isten a mi Istenünk mindörökké, Ő vezet minket mindhalálig. A Sion
zarándokai is olyan emberek voltak, mint mi. Elcsüggedtek, elfáradtak, tele
voltak gyötrő kérdésekkel, aggodalmakkal. Az ő életük is tele volt
küzdelmekkel, próbákkal. De amikor felmentek Jeruzsálembe, amikor részesei
lettek újra és újra Isten gyermekei közösségének, akkor megint bizakodva mertek
nézni a jövő felé, mert a közösség áldása mindig a jövő felé mutat. S mi e jövő
felé haladva egy üzenetet kell mindenkinek tovább adnunk, aki velünk együtt
halad az úton, nekünk hirdetnünk kell azt az Istent, azt a Jézus Krisztust, aki
tegnap és ma és mindörökké ugyanaz marad. Ő az egyetlen legyőzhetetlen hatalom,
mert legyőzte a halált, a bűnt, a poklot, a világot, Ő a mi jövendőnk egyetlen
biztosítéka és az örök élet ígérete. Aki kiszakad a közösségből, annak nem lesz
üzenete a világ és környezete számára. Annak az ajkán előbb vagy utóbb elhalkul
az örömhirdető bizonyságtétel. Aki azonban ott marad Sion várában, palotáiban,
tornyai védelmében, aki ott marad a közösségben, azt nem kell félteni, annak a
lelke tele lesz Isten jelenlétével és amerre csak jár, mindenkinek bizonyságot
tesz Isten szabadításáról és ígéreteiről.
Összefoglalva egyetlen
mondatban: a közösségben kapjuk az Isten jelenlétének megtapasztalását, itt
bizonyosodunk meg megőrző kegyelmének hatalmáról és itt kapunk olyan üzenetet,
amit kell vinnünk a világba, az emberek közé, hogy mások is ezt meglátva
megkívánják az Istennel és a hívőkkel való közösséget.
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése