2020. január 19., vasárnap

Isten ígéretei I.


Isten ígéretei

             Isten ígéreteiről mindnyájan hallottunk. Azt is tudjuk, hogy fontos szerepet játszanak az életünkben. Valaki állítólag meg is számolta, hogy több mint 3OOO ígéret van a Bibliában. Spurgeon áhítatos könyvét is sokan szeretjük és olvassuk.
            Ezért gondoltam arra, hogy foglalkozzunk kicsit behatóbban Isten ígéreteivel egy vagy esetleg több előadás keretében. Tavaly egy nagyon híres holland lelkésznek könyve jelent meg Isten ígéreteiről, múlt év októberében találkozhattam ezzel a lelkésszel s tőle kaptam ajándékba ezt a könyvet, s  ennek a könyvnek a segítségével készítettem el ezt az előadást.
1 Az ígéreteket tévő Isten

            Isten szólt az emberhez és kijelentette magát neki. Ádámmal és Évával a bűneset előtt színről-színre beszélt. De az a kimondhatatlan kegyelem, hogy Isten a bűneset után is beszélt az emberrel, mégpedig megváltásról, az ember újjáteremtéséről, helyreállításáról. Pedig a bűneset után az lett volna a természetes, hogy Isten ne beszéljen többé az emberrel. De Isten szólt és rögtön a bűneset után ígéretet adott. Mert az evangélium ígéret nélkül nem lenne örömüzenet.
            Sajnos nagyon sok hiányosság van a hívőkben is az ígéretek körül, sokféle zavar, tudatlanság uralkodik bennünk. Nyílván az se helyes, ha csak ígéretekről beszélünk és elhallgatjuk, hogy Istennek vannak követelései is. A Szentírás mind a kettőről nyílván beszél, hogy mit ígér, és hogy mit követel Isten. Kálvin ezt Isten két nyelvének hívja, s kihangsúlyozza, hogy a kettőt nem lehet egymástól elválasztani. Mi nem tudjuk értékelni Isten ígéreteit, ha nem vesszük komolyan követeléseit. Tulajdonképpen a követelés, a parancsolat vezet el minket Isten ígéreteihez.
            Isten ígéreteiben nagy gazdagság és még több vigasztalás van. Nagyon szegény maradna az életünk, ha nem ismernénk meg Isten ígéreteit és nem élnénk azokkal.
            A Biblia első ígéretét mindenki ismeri :Ellenségeskedést szerzek közötted és az asszony között, a te magod és az ő magva között. Ő a fejedre tapos, te pedig a sarkát mardosod .(1Móz.3,15)  Az átokban, amit Isten a kígyóra mondott, már ott van az áldás az ember számára. És ez az, hogy az asszony magvából fog származni, aki a kígyó, a Sátán fejét szétmorzsolja. Ez tehát az első ígéret, az első kijelentése Isten üdvtervének, kegyelmi szövetségének. Ez az ígéret volt a válasz az ember bűnére. Isten másképpen is válaszolhatott volna, úgy hogy örökre eltaszítja az embert magától. De Isten kegyelmes volt az első emberpárhoz. Már ez az első ígéret sok mindent elmond az ígéretekről általában. Ezért is hívjuk ezt ős-ígéretnek, mert minden más ígéret ebből származik, minden ígéretnek ez az őse.
            Ez egy meg nem érdemelt ígéret volt. Az első emberpár mindent eljátszott, a szövetséget megtörték, a parancsolatot áthágták. Ezzel átkot vontak magukra és utódaikra. De Isten mégis ígéretet adott nekik, pedig semmi bűnbánat, bűnvallás, szabadulás utáni vágy nem volt bennük. Csak félelem volt bennük, vádaskodás egymás iránt és Isten iránt. De Isten mégsem hagyta el az embert, nem hagyta sorsára, hanem megajándékozta az embert meg nem érdemelt irgalmával. Ez az irgalom egy ígéretnek a formájában érkezett el hozzájuk. Mi volt ennek az ígéretnek a feltétele? Hát semmi, ezt feltétel nélkül adta az embernek, úgy hogy az embernek semmit se kellett érte tennie.
            Már ennek az az első ígéretnek Krisztus volt a tartalma. Az, hogy az eljövendő Messiás szabadulást fog hozni az embernek. Már ebben benne vannak a legfontosabb dolgok. Az, hogy  a Szabadító asszonytól születik Az asszony magva lesz, vagyis ember lesz, egy olyan ember, aki szenvedni fog, mert a kígyó a sarkát mardossa, de győztes is lesz, mert a kígyó fejére tapos.
            Ez az első ígéret nagyon sokat elmond nekünk Isten többi ígéreteiről. Ezek mind érdem nélkül, kegyelemből vannak és Krisztus a tartalmuk. Minden későbbi ígéretnek ez az ígéret a forrása. A holland teológia nem véletlenül nevezi ezt „ anya-ígéretnek” mert az összes többi ebből születik, tulajdonképpen ezt magyarázza, mélyíti el. Ádámtól Ábrahámig a hívőket ez az egytelen ígéret éltette. Énóknak, Nóénak elég volt ez az egyetlen ígéret, mert abban minden benne volt, ami az üdvösséghez szükséges.

a.Isten ígéreteinek természete

Isten az elbukott embernek ad ígéretet, ez Isten érthetetlen lehajlása az emberhez. De mi is az ígéret? Úgy fogalmazhatnánk ezt meg, hogy az ígéret Istennek egy olyan elköteleződése, amiben ő megígéri, hogy valami nagy jót fog adni, és valami nagyon rossz dologtól meg fog minket óvni. Ezért kell az ígéreteket a parancsolatoktól megkülönböztetni. A parancsolatokban Isten engedelmességet követel, itt egy követelő Istennel találkozunk. Sőt a követelésen túl fenyeget is arra az esetre nézve, ha mi a prarancsnak nem engedelmeskedünk. De az ígéretben nincs sem követelőzés, sem fenyegetés, hanem csak a jónak a megadása. Az ígéretekben Isten azt mondja el, hogy ki ő a mi számunkra és mit tesz értünk. Az őt szeretőknek azt ígéri, hogy mindent megad nekik , ami az életre és az üdvösségre szükséges.
            A politikusok a választási kampányban nagyon sok szép ígéretet tesznek, csak épp nem teljesítik azokat. Az embereknél az ígéret és az ígéret beváltása, megcselekvése között hatalmas szakadék tátong. Az ember azért nem váltja be ígéretét, mert vagy tehetetlen arra, vagy pedig egyenesen szélhámos, megbízhatatlan. Isten ígéretei azonban megbízhatóak, Isten nem ember, hogy hazudjon, olvassuk a 4Móz.23,19-ben. Józsué halála előtt összehívja a népet és többek között ezt mondja nekik: egy szó sem veszett el, mindabból a jó szóból, amelyet az Úr, a ti Istenetek ígért nektek. (Józs.23,14)
            Istennek hatalmas ereje van, hogy ígéretét beteljesítse. Őt sem gyengeség, sem tehetetlenség nem akadályozza. Már Ábrahámnak azt mondja: avagy az Úrnak lehetetlen-e valami? (1Móz.18,14)  Isten ígéretei tévedhetetlenek s mind beteljesednek.
            Néha úgy tűnik, hogy ellentmondás van Isten ígéreteiben. Mert Mózesnek azt ígérte az égő csipkebokornál, hogy kiviszi őket Egyiptomból és beviszi őket a tejjel és mézzel folyó földre (2Móz.3,7-8) de a Zsid.3,19-ben azt olvassuk, hogy nem mentek be a hitetlenség miatt. Úgy tűnik tehát, hogy az ember hitetlensége meghiúsítja az Isten ígéretét. Úgy tűnik, hogy Isten megígérte, hogy mindnyájukat beviszi az ígéret földjére, de az emberek hitetlensége miatt Isten ezt nem tudta megtenni. A Szentírás valóban hangsúlyozza, hogy kapcsolat van a hit és az ígéretek beteljesedése között, ahogy kapcsolat van a hitetlenség és a be nem teljesedés között. De vigyáznunk kell arra, nehogy azt gondoljuk, hogy az ígéretek beteljesedése az embertől függ.  Az Úr az ember hitetlensége ellenére is be tudja teljesíteni ígéretét. Ígéretei nem inagadoznak, nem megbízhatatlanok. Neve és dicsősége garancia a beteljesedésre, építhetünk az ígéreteire, mert szeretete és hűsége áll az ígéretei mögött. Az ígéretek beteljesedéséről maga Isten kezeskedik.
            Az ígéretek nem érdem szerintiek, azokat Isten pénz nélkül, ingyen adja. Nem a mi cselekedeteink megjutalmazáa, hanem ajándék. Isten nem azért ad ígéreteket, mert mi azokat megérdemeljük, hanem azért mert szükségünk van azokra. Isten ígéretei irgalmat jelentenek a nyomorultaknak, bocsánatot a bűnösöknak, megnyugvást a megfáradtaknak, szabadulást a foglyoknak, örök életet a halandóknak, üdvösséget a kárhozatra méltóknak.
            Az Isten ígéretei a mi nyomorúságunkból fakadnak, de azt is, hogy Isten nem akar minket abban hagyni.

b. Isten ígéreteinek eredete, oka

A Szentírásban az ígéretek mind az embereknek szólnak, Isten az ígéretekkel magát az emberhez köti. Miért teszi ezt, hisz az ember lázadó, bűnös, hitetlen és romlott? Ki kell határozottan mondanunk, hogy Isten ígéreteinek egyetlen oka, forrása az ő jósága, végtelen szeretete. Mert Isten nem volt köteles arra, hogy megváltsa a bűnös embert. Egy embernek sincs joga Isten ígéreteire. És Isten mégis ígéreteket tett, Kálvin azt mondja,  hogy Isten ígéretei az ő szeretetének bizonyítékei.

c. A kijelentett és elrejtett dolgok

Az ígéretek kijelentik az Isten szeretetét, amivel ő a kiválasztottakat szerette. Ami eddig csak Isten gondolatában volt, azok most az ígéretek által nyilvánvalókká lesznek. Ezt sem a Sátán ravaszsága, sem az ember gonoszsága nem akadályozhatta meg.
            Van itt egy nehéz kérdés: ha Isten ígéretei az ő választottai életében teljesednek be, akkor én vajon ki vagyok választva? Mit lehet erre a kérdésre válaszolni?  Mindnyájan ismerjük az igét: A titkok az Úréi, a kijelentett dolgok pedig a miénk. (5Móz.29, 29) Mi nem tekinthetünk bele Isten titkaiba. Mi csak annyit tudhatunk Istenről és terveiről, ami igéjében ki van jelentve. Ezt a tervet Isten először Ádámnak és Évának adta, majd az ősatyáknak, a prófétáknak, majd Jézus Krisztusban beteljesítette. Mi is ugyanazokat az ígéreteket halljuk, amiket Ádám és Éva, az ősatyák, a próféták, csak mi tudjuk, hogy ezek Krisztusban beteljesedtek.
            A Szentírásban két nagy dolog van kijelentve: egyrészt az, hogy Isten a választottakat üdvözíti, másrészt pedig az, hogy aki hisz Krisztusban, annak örök élete van. Isten hirdetteti nekünk az evangéliumot, ami minket hitre szólít, és arra, hogy ígéreteit kapcsoljuk magunkhoz, higgyünk benne, térjünk meg. Az, hogy Isten kiket választott ki, az számunkra örök titok marad. De az kijelentetett, hogy aki hisz Jézus Krisztusban, annak örök élete van.
            A kiválasztás számunkra egy titok. Ezt nem kell nekünk boncolni, de a mi feladatunk, hogy higgyünk abban, amit Isten igéjében kijelentett. És Isten az igéjében parancsolja, hogy higgyünk benne. Jézus Krisztus azt is ígéri, hogy aki hozzá jön, azt semmiképpen ki nem veti, hogy aki kér, az kap, aki keres talál, és a zörgetőnek megnyittatik.
            Azt, hogy mi ki vagyunk-e választva, azt mi nem tudjuk, de azt tudjuk, hogy a kegyelmet Isten nekünk is felajánlotta és mi azt hálás szívvel elfogadhatjuk. Azt tudjuk, hogy a hit az a kapu, amin át mi beléphetünk Isten oroszágába. Ezért nagyon fontos, hogy különbséget tegyünk a kijelentett és az elrejtett dolgok között. Az Isten elrejtett könyvébe be van írva Péter, Pál, Lidia és sok másnak a neve. De a kijelenetett könyvben az van megírva, hogy aki csak hisz, annak mind örök élete van, azt ő mind üdvözíti és hogy az üdvösségből senki sincs kizárva. Mi ebbe az ígéretbe kapaszkodhatunk teljes erőnkkel.
            Thomas Boston puritán teologós ezt így szemlélteti, hogy Istennek van egy rejtett testamentuma, amiben ott vannak a kiválasztottak nevei, és annak van egy másolata a földön, és ez a Biblia, abban pedig az van megírva, hogy aki hisz Jézus Krisztusban az nem vész el, hanem örök élete lesz. Mi az eredeti testamentumot nem tudjuk olvasni, de a földi másolatot igen, ez a Biblia, a teljes elfogadásra méltó evangélium. (1Tim.1,15)
 Aki először a kiválasztottságáról akarna bizonyos lenni és csak azután akarna hinni Istenben és az ő ígéreteiben, az egy ördögi körbe kerül, mondja Kálvin. Luther lelkigondozója is azt mondta a reformátornak: üdvösségedet ne a kiválasztásban, hanem Krisztus sebeiben keresd. Mert az üdvösség útja egyszerű: megtérni a bűnből, Krisztus evangéliumában hinni és annak engedelmeskedni.

d. A reménység kapuja
           
Sokan ezt túl könnyűnek és egyszerűnek tartják. Ők úgy gondolják, hogy inkább a mi komolyságunk, a parancsolatok megtartása, a Krisztusról való bizonyságtételünk kellene az ígéretek elnyerésének a feltétele legyen. De akkor az ígéretek beteljesedése tőlünk függne, és akkor mi ezeket a feltételeket sohasem tudnánk teljesíteni. A Szentírás sok helyen hangsúlyozza a hitet, a megtérést, az engedelmességet, de ezeket is ő adja nekünk ajándékba. „Lelkemet adom belétek és azt cselekszem, hogy rendelkezéseim szerint járjatok, törvényimet megtartsátok és betöltsétek. (Ez. 36,27) Ha az ígéretek beteljesedése az emberi teljesítményeken múlna, akkor ez teljességgel elérhetetlen lenne az ember számára. Akkor ez azt jelentené, hogy először az embernek kell valamit adni Istennek, hogy utána tőle kaphasson valamit, de az ember bűnén kívül semmit sem tud adni az Istennek, és így nyílván semmit sem kaphat tőle.

2. Krisztus és az ígéretek

Pál apostol másodszor is meg akarta látogatni Korintust. De megváltoztatta a tervét Inkább Macedónián megy keresztül, hogy az ottani gyülekezetek adományát Jeruzsálembe vigye. A korintusiaknak nem esett jól, hogy Pál elkerülte őket. Azzal vádolják, hogy megszegte szavát. Eszerint az igene nem volt igen és a nem-je nem volt nem. De Pál elutasítja a megbízhatatlanság vádját. A terv megváltoztatását a júdeai gyülekezetek megsegítésével hozza kapcsolatba. Ezek után kezd el beszélni Isten ígéreteinek megbízhatóságáról. Az evangélium, amit ő hirdet „igen” volt és nem „nem”.  Mert Isten ígéretei Krisztusban lettek igenné és ámenné.

a.Az ígéretek Krisztusban érkeznek el hozzám.
           
Az apostol arról a szoros kapcsolatról beszél, ami Krisztus és az ígéretek között van. Mindaz, amit Isten ígért, az Krisztusban lett igenné és ámenné. Ha ezért mi olvassuk Isten ígéreteit és feltesszük a kérdést: igazak-e azok? Akkor a válasz ez: igen, mert Krisztusban beteljesedtek. Krisztus betöltötte az ígéretek beteljesedésének minden feltételét. Jézus Krisztus és megváltói munkája a garancia Isten ígéreteinek a beteljesedésére. Ő lett az „igen”. Ádám elbukott nemzetségének Krisztusban kinyújtja kezét az elveszett bűnösök felé. Pál tehát azt akarja nagyon nyomatékosan elmondani, hogy szétszakíthatatlan kapcsolat van  Krisztus és az ígéretek között. Az ígéretek Krisztus által jönnek hozzánk és mi Krisztus által jutunk el Isten ígéreteihez. Krisztus az ígéretek kapuja. Mi semmit kaphatunk meg abból, amit Isten nekünk ígért, csakis Krisztus által. Ő az út, ami az ígéretekhez vezet. Két vonalat kell itt megkülönböztetni. Az első, hogy Isten, mint Atya a megváltás szövetségében Krisztusban ígéreteket adott. Az ő engedelmessége által  az Atya egy gyülekezetet, egy népet ad Krisztusnak. A második vonal, hogy hit áltak Krisztusban az ígéretek a miénkké lesznek. Nem lehet másképp részesedni Isten ígéreteiben, mint a Krisztusban való hit által.

b.Az ígéreteket Krisztus által lehet megnyerni.

A szövetségben feltételek vannak szabva és ígéretek adatnak. Isten azt követelte meg Krisztustól, hogy  az övéi helyett a törvényt betöltse, a bűn bűntetését magára vegye, hogy meghaljon értünk és hogy az örök halált tőlünk elvegye. De az Isten az ő Fiának ígéreteket is adott, azok felől, akiknek Megváltója lett. Bennük fog lakni a Szentlélek. Ők megújíttatnak, Krisztussal hit által egyesülnek, bűneik megbocsáttatnak, mindvégig megőriztetnek, örök életet nyernek, feltámadnak a halálból és királyként uralkodnak az örökkévalóságban.
            Nehéz volt a Jézus munkája, de bőséges volt jutalma is. Az ígéretek mind Krisztusban adattak és mind Krisztusban teljesedtek be. Krisztuson kívül nekünk Isten semmit semmit sem ígérhetett, de mi nem is kaphatunk semmit. Minket Isten csak Krisztusban és Krisztusért tud szeretni.
            Minden lelki áldás össze van kapcsolva Krisztussal. Mivel az Atya elfogadta Fia áldozatát, ezért fogadhat el minket is. Vele együtt ajándékoz mindent nekünk, mondja Pál. (Róm 8,32 ) Mi Krisztusban valasztattunk ki, igazíttattunk meg, szenteltettünk meg és Krisztusban fogunk megdicsőülni. Isten Krisztuson kívül semmit se tud adni a bűnös embernek.

c . Krisztus és a mi jogunk az ígéretekre

A nagy kérdés, hogy ki jogosult az ígéretekre, kit illetnek meg az ígéretek? Mindenki magáévá teheti ezeket az ígéreteket és hivatkozhat rájuk? Ki tudja elmondani: ezek az ígéretek nekem szólnak, rám érvényesek! Minden érvényes rám, amit Isten megígért? Ezek fontos kérdések.
            Láttuk már, hogy minden ígéret, csak Krisztusban teljesedhet be. Ezekre Jézus Krisztus jogos, de mindazok is, akik az ő testéhez, vagyis az ő gyülekezetéhez tartoznak. Az ígéretek mindazokéi, akik hit által Krisztussal össze vannak kapcsolva. Ez ad jogot Isten ígéreteire.
            Ami a  Krisztusé, az azoké is, akik a Krisztuséi. Ahogy az olaj először az Áron fejére folyt és onnan a testére, úgy az ígéretek is, először Krisztusra érvényesek, de azutánk ránk is az ő testének tagjaira. A kérdés tehát nem az, hogy az ígéretek az enyémek-e, hanem hogy én a Krisztusé vagyok-e? Mert, aki nincs Krisztusban, aki nem hisz Krisztusban, az ki van zárva az ígéretekből .Tehát addig, amíg valaki Krisztust elveti, addig nem teljesedhetnek be rajta az ígéretek sem. Krisztus nélkül az ember a harag fia és kívül van az Isten országán. Ha tehát részesülni akarsz Isten ígéreteiben, akkor higgyj Jézus Krisztusban. Ennél kevesebbel nem lehet megelégedni.
            Tehát mi teljességgel bízhatunk abban, hogy az ígéretek a miénkek is, nem azért, mert mi azt megérdemelnénk, hanem egyedül Krisztusért, akiben hiszünk. Az egyetlen útja és módja, hogy Isten ígéretei a miénkek legyenek: a Jézus Krisztusban való élő hit.

d. Hogy jutok az ígéret tulajdonába?

Ha az ígéretekhez való jog olyan szorosan kapcsolódik a hithez, akkor miben reménykedhet a meg nem tért ember? Ha Isten az elbukott embernek Krisztuson kívül semmit sem ígér, akkor mégis ígért nekem valamit?  Miben reménykedhetek én, mert én hit által még nem vagyok Krisztusban, akiben minden igenné és ámenné lett? Akkor először hívővé kell lennem, mielőtt reménykedhetnék Isten ígéreteiben? Ezek nagyon fontos kérdések, amikkel sok lélek viaskodik. Olvassák a Bibliában Isten ígéreteit, de azt gondolják, hogy ezek csak a megtért emberekre érvényesek. Sokszor maguk az igehirdetők is kimondják: a meg nem tért ember számára nem adattak ígéretek. Így van-e ez? Nem, mert Isten a hitetlen, sőt istentelen embereknek is adott ígéreteket. Pl. hagyja el a gonosz az ő útját és a bűnös férfiú a gondolatait és térjen az Úrhoz, a mi Istenünkhöz, és ő könyörül rajta, mert ő bővölködik a megbocsátásban. (És 55) Isten tehát ígéreteket tesz a bűnös, meg nem tért, még hitetlen embereknek is.
            Ezért tehát arra a kérdésre, hogy ki birtokolhatja az Isten ígéreteit, két dologról kell beszélni: használati és tulajdonjogról. Az isteni ígéreteket a hívők birtokolják, mert ők hit által Krisztusban vannak. De mindenkinek, aki hallja, joga van Istenhez jönni és hitet kérni. Mert Krisztus Jézus azért jött a világba, hogy üdvözítse, megtartsa a bűnösöket. A hitetleneket hívja Isten és felajánlja nekik a lehetőséget, hogy Istenben higyjenek.
            Az evengéliumban Isten mindenkit hív, hogy bűneikkel s nyomorúságaikkal hozzá térjenek és aki hozzá tér, azt ő megtartja, üdvözíti. „Térjetek hozzám a föld minden határáról, hogy megtartassatok, föld minden határai, mert én vagyok az Isten és nincsen több.” (És.45,22) A hívők tehát birtokolják az ígéreteket, a hitetlenek használhatják, élhetnek az ígéretekkel, úgy hogy Krisztushoz jönnek, hitre jutnak, hogy így ők az ígéretekek birtokosaivá váljanak.

e. A Krisztussal való közösség ígérete

Hogyan juthat a bűnös ember Krisztussal közösségre? Hogyan egyesülhet vele? Krisztus mennybe ment, nincs többé a földön. Hogy egyesülhetünk hát vele, hogy beteljesedjen, amit a főpapi imájában mondott: én őbennök és te énbennem.  A Krisztussal való egyesülés nem egy testi, hanem egy lelki valóság. Ezt a Szentlélek végzi el az ige által, közelebbről az evangélium ígéretei által. A Krisztussal való egyesülés tehát az ígéretek által valósul meg. Krisztushoz az út az ígéretek által vezet. Krisztus és a bűnös ember az ígéretekben találkozik egymással. Krisztust az ígéretek által ismerjük meg és fogadjuk be. Az ígéret az a hely, ahol Krisztus és a bűnös ember találkozik. A bűnös ember soha nem merne Istenhez közeledni, ha nem lenne ígéret.
            Amikor Isten azt mondja, hogy aki a megfeszített Krisztusban hisz, az nem vész el, hanem örök élete van, akkor a bűnös elkezdhet reménykedni. Az ígéretek a bűnös embert Krisztushz vonzzák. Lehetnek kétségek a szívében, példáúl ilyenek: vajon engem is hív? Isten, amikor azt mondja: aki szomjúhozik, jöjjön énhozzám és igyék(Ján.7,37), akkor az vajon rám is érvényes? Jézus Krisztus vére megtisztít minket minden bűntől (1Ján.1,7) ez érvényes rám is, aki úgy bemocsoltam magam különféle bűnökkel?
            Ilyenkor a Szentlélek az, aki  ezeket a kételyeket legyőzi. Az ígéretekben a gazdag Krisztus találkozik a szegény bűnössel. Az ígéret, hogy aki Krisztusban hisz, az üdvözül, a találkozási hely Krisztus és a bűnös lélek között. Jézushoz nem vezet más út csak az ígéretek. A nyugtalan lelket az ígéret vezeti Krisztushoz s nála nyugszik meg.





f.Krisztus, mint az Isten ígéreteinek bizonyossága

Az Isten ígéretei, ami bizonyosságunk és reménységünk forrása. Nincs semmi, amiben jobban bízhatnánk és amire jobban hagyatkozhatnánk, mint Isten ígéretei. De van még valami, ami Isten ígéreteit bizonyossá teszi és ez Jézus halála. Jézus halála az „ámen” isten ígéreteire és a mi üdvösségünkre. Isten ígéretei nem bizonytalanok és nem ingadoznak. Ha az ígéretek nem teljesednek be, Isten nagyobbat veszítene, mint mi. Mi elveszítenénk az üdvösségünket, de Isten elveszítené az ő dicsőségét és megbízhatóságát. Isten az ő gyermekeinek ígéretei által mindig bizonyosságot és vigasztalást ad.
            Krisztust, az ő váltságát, ígéretit nem lehet egymástól elválasztani. Ha ígéreteket Krisztustól elválasztjuk, akkor csak egy üres forma marad. Ő az ígéretek tartalma és beteljesedése. Ha a bocsánatról hallunk, Krisztus ígéreteire kell godolnunk: „benne van a mi váltságunk, bűneink bocsánata” (Kol.1,14)
            Ha a megtisztulásról hallunk Krisztus vérére kell gondolnunk, amely által minket bűneinktől megtisztított (Zsid.1,3) . Ha az ellenség feletti győzelemről hallunk, akkor is Krisztusra kell gondolnunk, aki a kereszten minden ellenség felett diadalmaskodott.” Lefegyverezte a fejedelemségeket és a hatalmasságokat”(Kol.2,15)
            Ha szenvedésben való megvigasztalódásról hallunk, újra csak Krisztusra kell gondolnunk, aki meg tud indulni a mi gyengeségeinken, (Zsid.4,15). Ha pedig a halál felett aratott győzelemről hallunk, és az örök életre való általmenetelre, akkor megint csak Krisztusra kell gondolnunk, aki eltörölte a halált és világosságra hozta az életet és a halhatatlanágo taz evangélium által.(2Tim.1,1O)
            Krisztusban mindent megtalálhatunk, amire a szegény, elveszett, kárhozatra méltó bűnös számára szükséges az üdvösségre.
            Az ígéretek végső soron mind Jézus Krisztusról beszélnek, aki azért jött a világba, hogy a bűnösöket üdvözítse, aki a bűneink átkát magára vette és annak bűntetését elhordozta. Arról a Jézusról beszélünk, akinek  a vére megtisztít minket minden bűntől, aki azt modta aki énhozzám jön azt semmiképpen ki nem vetem.
            Ha egy lélek megtalálja Jézust, az megtalálja az ígéreteket is, mert az ígéretek a bűnös és a bűnös ember találkozásának a helyét jelenti. Krisztus az ajtó az ígéretekhez való bemenetelre. Ha ezt az ajtót a bűneink, vagy a Sátán elzárnák, nézzünk Krisztusra és az ő ígéreteire.

3 Az ígéretek fajtái

            Péter apostol nagy és becses ígéretekről beszél. Az ígéretek azért nagyok, mert a nagy Isten adja azokat. Bennük nagy szeretet és nagy kegyelem van és nagy bűnösökhöz szól.
            Az ígéretek nagyok, mert Isten a szerzőjük. A nagy Istentől származnak és nagy áldásokat tartalmaznak. Azért nagy az ígéret, mert benne megkaptunk mindent, ami az életre és az üdvösségre való. Az ígéretekben megkapunk mindent, hogy Istennek szolgáljunk és Isten szerinti életet éljünk. Megkapjuk benne az erőt is a kereszt hordozásához, a vigasztalást a szenvedések között. És mindezt ajándékba kapjuk minden mi érdemünk nélkül. Az ígéret azért nagy, mert benne van Krisztus.

a. A földi életre vonatkozó ígéretek

            Sokszor azt gondolnánk, hogy az ígéretek mind az üdvösségre és az örök életre vonatkoznak. Pedig nagyon sok ígéret erre a földi éltre szól. Sok ember úgy gondolja, hogy Isten nem törődik a mi kicsiny, földi életünkkel, annak mindennnapi bajaival. De Isten gondoskodik testünkről, lelkünkről, a nagy és kis dolgokról egyaránt. A földi életre szóló ígéretek általában össze vannak kapcsolva a parancsolatok megtartásával. „ Ha szolgáljátok Isteneteket, az Urat, akkor megáldja kenyereteket és vizeteket és eltávolítom közületek a bajokat. (2Móz.23,25)
            Vannak olyan ígéretek, amelyek ahhoz vannk kapcsolva, hogy a felebaráttal való kapcsolatban minden igazságtalanságot eltávoztassunk, illetve hogy szeressük felebarátunkat. „ Aki igazságban jár és egyenesen beszél, aki megveti a zsarolt nyereséget, aki kezével elhárítja és nem fogadja el a megvesztegetést, aki bedugja fülét, hogy ne halljon vérontásról és befogja szemét, hogy ne lásson gonoszságot, az ilyen magasságban lakik, kőszál a bástyája, kenyerét megkapja és vize nem fogy el. (És.33,15-16). Még sok ilyen igét lehetne felsorolni. Zsolt.84,12 : „Nem vonja meg a jót azoktól, akik ártatlanul élnek.” Vagy Zsolt 91,3-4. „Mert ő szabadít meg téged a madarásznak tőréből, a veszedelmes dögvésztől, tollaival fedez be téged és szárnyai alatt lészen oltalmad. Paizs és pncél az ő hűsége.”  Mindezek az ígéretek az istenfélő élettel vannak kapcsolatban.  Az ilyen emberek áldott életet élnek, részesülnek Isten gondviselésében.

b.Az eljövendő életre vonatkozó ígéretek

            Egy ilyen ígéret pl. a Márk 1O, 29-3O: „Jézus pedig így felelt: bizony mondom nektek, senki sincs, aki elhagyta házát, fiútestvéreit, nőtestvéreit, apját, anyját, feleségét gyermekeit vagy szántóföldjeit énérettem és az evangéliumért, és ne kapna százanyit most ebben az időben üldözésekkel együtt, a jövendő világban pedig örök életet.”  Vagy pl a Jel.2,1O: „Légy hív mindhalálig és neked adom az életnek koronáját.”A Bibliában nagyon sok ígéret van a jövendőbeli életre nézve, azoknak, akik Krisztussal járnak. Azt ígéri, hogy akik hisznek Krsiztusban bemehetnek a mennyei Jruzsálembe. (Jel.22.3-5)      
            Ezek az ígéretek erősítik a hívőt a földi pusztaságban való járásban. Ezen ígéretek megédesítik a földi szenvedés keserűségét és a halál rettentését.

c.A törvényre vonatkozó ígéretek

            Ezek a törvénynek való engedelmességre vonatkoznak. Ez azt jelenti, hogy aki cselekszi a törvényt, az él általa. Ezt Jézus a gazdag ifjúnak is elmondja. „Ezt cselekedd és élsz!”  (Luk.1O,28)  Pál is ezt mondja , hogy aki cselekszi a törvényt, él azáltal. (Róm,7,16) De tudjuk, hogy ez az út számunkra járhatatlan a bűn miatt. A cselekedetek által lehetetlen üdvösségre jutni. De a törvénynek mégis van egy szerepe, hogy elvezet minket az evangélium ígéreteihez. Az evangélium, azt ígéri nekünk, amit a törvény követel tőlünk.

d. Az evangélium ígéretei

            Itt azokról az ígéretekről van szó, amelyeket Isten az evangéliumokban ad nkünk. Ezek nem érdemről, hanem kegyelemről szólnak. Ezek az ígéretek vonják a bűnöst Krisztushoz, ezek arról a szeretetről beszélnek, amivel Krisztus a bűnösöket magához vonja: aki énhozzám azt én semmiképpen ki nem vetem (Ján.6,37) Ezek az ígéretek a megrettent bűnöst arra bátorítják, hogy jöjjön Krisztushoz, mert nála nyugalmat talál.

e.Az imádságra vonatkozó ígéretek

            Ezekben az Úr imádságaink meghallgatását ígéri. Zsolt 5O,15 „Hívj segítségül engem a nyomorúság idején, én megszabadítlak és te dicsőítessz engem.” Vagy a legismertebb: „kérjetek és adatik nektek, keressetek és találtok, zörgessetek és megnyittatik nektek”. (Mát.7,7) Ezek az ígéretek afelől biztosítanak, hogy Isten meghallgatja könyörgésünket és arra bátorítanak, hogy minden szükségünkkel őhozzá jöjjünk.

f. Isten törvényének megtartására vonatkozó ígéretek

            Isten hosszú életet ígér azoknak, akik tisztelik szüleiket. Az 5Móz.könyve különös ígéreteket tartalmaz azok számára, akik a törvényt megtartják. „Igy leszünk igazak az Úr, a mi Istenünk előtt, ha vigyázunk arra, hogy megtartsuk mindazokat a parancsolatokat, amelyeket ő parancsolt nekünk. „ (5Móz.6,25, Zsolt.5O,23)”Aki hálával áldozik az dicsőít engem, és aki figyel az útra, annak mutatom meg Istennek szabadítását” Ezek mind arra ösztönöznek, hogy szolgáljunk az Úrnak, úgy hogy komolyan vesszük az ő parancsolatait.

g. Ígéretek azoknak, akik az Úrban bíznak

            Számtalan ígérete van Istennek arra nézve, hogy kik az Úrban bíznak, nem fognak megszégyenülni. „ Senki se szégyenüljön meg, aki benned bízik. (Zsolt.25,3) Az Úr azt ígéri, hogy nem hagyja el azokat, akik benne bíznak , sem el nem távozik tőlük.  (Zsid.13,5) Ezek az ígéretek arra bátorítank, hogy merjünk az Úrban bízni.

h. Ígéretek, amik segítenek a kereszt hordozásában

            Az Úr arra bíztat, hogy gondjainkat vssük rá. Hagyjad az Úrra a te utaidat, bízzál benne, ő majd teljesíti. (Zsolt.37,5) Erőt ad a megfáradottnak és az erőtelen erejét megsokasítja. (És. 4O,29) Minden gondotokat őreá vessétek, mert néki gondja van reátok. (1Pét.5,7) . Ezek az ígéretek arra buzdítanak, hogy ha keresztet hordozunk kérjünk tőle erőt és kitartást.

i.                   Személyes ígéretek

            Ezékiás király személyes ígéretet kapott, hogy Isten 15 évvel meghosszabbítja az életét. (És.38,5) Ebed-Melek, aki Jeremiás pártjára állt szintén személyes ígéretet kapott: „egészen biztos, hogy megszabadítalak téged, nem esel el fegyvertől és lelkedet ajándékul kapod, mert bíztál benne, azt mondja az Úr.”  (Jer.39,18) Pál apostol is kapott személyes ígéreteket, amikor a viharban voltak Róma felé tartva: „ ne félj Pál, a császár elé kell állanod és Isten ajándékba adta neked mindazokat, akik veled hajóznak.”  (Ap.csel.27,24) A személyes ígéret a hívő ember különleges kincse. Isten szinte minden gyermeke kap ilyen ígéretet. A Szentlélek ezt olyan hatalmasan írja a szívünkbe, hogy nem kételkedünk, hogy Isten azt nekünk személyesen adta. Ezek sokszor olyan igei ígéretek, amiket Isten eredetileg Ábrahámnak, Pálnak és másoknak adott, de egy adott ponton úgy érezzünk, hogy ezeket most nekünk személyesen adja.

j. Csoportoknak,  szóló ígéretek

            Például nagyon sok ígéret szól az özvegyekhez, árvákhoz. Árváknak Atyja és özvegyek védelmezője az Úr, az Isten (Zsolt.68,6)”hagyd rám árváidat, én eltartom őket, özvegyeidet is, belém vessék bizalmukat”.(Jer.49,11) De Isten tesz ígéreteket az elnyomottaknak, a szegényeknek, az elbukott bűnösöknak.

k. Az üdvösségre vonatkozó ígéretek

            A legtöbb ígéret erről szól a Bibliában, ide tartoznak az olyan ígéretek, amelyek az újjászületésről, a megtérésről, a Jézus Krisztusban való hitről, bűnbocsánatról s a megszentelődésről szólnak. Ezek az ígéretek általánosak, hisz mindenkinek megtartatást ígérnek, akik hisznek Krsiztusban. A legismertebb a Ján.3,16. Ezekben az ígéretekben visszatérő szó: „ mindenki, aki csak”  Isten ezeket az ígéreteket a legmesszebb levő népekhez is intézi: „térjetek énhozzám a föld minden határáról, hogy megszabaduljatok. „ (És.45,22) Még az istenteleneknek is szól az ígéret. „Hagyja el a gonosz  az ő útját és a bűnös ember a gondolatait, térjen az Úrhoz, a mi Istenünkhöz és ő könyörül rajta.” (És.55,7)
            Nem szabad ezekwt az ígéreteket azzal a kérdéssel kijátszani, hogy de miért nem választott ki Isten mindenkit az üdvösségre és miért nem fog minden ember üdvözülni? Azért nem fog mindenki üdvözülni, mert nem hisznek Jézus Krisztusban.

l. Ígéretek, amelyek csak Isten gyermekeinek szólnak

            Vannak általános ígéretek, de olyanok is, amelyeket Isten csak az ő hozzá megtért, benne hívő gyermekeinek ad.  Az ilyen gyermekeinek elsősorban bűnbocsánatot ígér.  „Mert megbocsátom bűneiket és vétkeikről többé nem emlékezem meg”(Jer.31,34) Azt ígéri, hogy őket soha nem veti el, haragját nem tölti ki rájuk. „Többé nem haragszom rád, és nem fenyítelek meg” És 54,9 Megígéri, hogy megszenteli őket, szívükbe írja törvényét.”Lelkemet adom belétek, és azt cselekszem, hogy rendelkezéseim szerint járjatok,, törvényeimet megtartsátok és betöltsétek” (Ez.36,27) Megígéri nekik, hogy megőrzi őket a bajokban. „Mikor vizen mész át, veled vagyok,és ha folyókan, azok nem borítanak el.Ha tűzben jársz, nem égsz meg, a láng meg nem perzsel téged.”(És.43,2) Megígéri, hogy az üdvösséget nem veszíthetik el, hogy ki nem ragadhatja őket kezéből. (Ján.1O,28) Azt is megígéri, hogy a bennük elkezdett munkát be fogja végezni a teljes váltság napjára. (Fil.1,6) Azt is megígéri nekik, hogy senki és semmi nem fogja őket elválasztani az Isten szeretetétől. (Róm.8,38-39) Ezek az ígéretek a hívőknek óriási erőt és vigasztalászt jelentenek. Főleg olyankor, amikor elbukunk, ha keresztet hordozunk, ha kísértések és próbák között vagyunk.

m. Abszolút, illetve feltétel nélküli ígéretek

            Ezeknek a beteljesítését Isten nem köti semmilyen feltételhez, ezek függetlenek attól, amit az ember tesz vagy épp nem tesz. Ezt Isten szuverén módon elhatározta. Ilyen például az az ígéret, hogy Isten a világot nem pusztítja el másodszor özönvíz által. (1Móz.6,13) Ilyen ígéret a Messsiás szűztól való születése(És.7,14) ami annak ellenére beteljesedik, hogy Ákháb és Júda népe nem hiszi ezt. Ezek az ígéretek beteljesednek attól függetlenül, hogy az ember hiszi-e ezt vagy sem.

n. Feltételhez kötött ígéretek

            Ilyen például a Ján.3,16, ehhez hasonlít a Márk 16,15-16 „Aki hiszen és megkeresztelkedik az üdvözül, aki nem hisz, az elkárhozik.” Ezeket az ígéreteket tehát Isten csak akkor teljesíti, ha az ember bizonyos feltételeknek eleget tesz. Ha az ember a feltételt nem teljesíti, az ígéret sem teljesedik be. Az abszolút ígéretnél az ember passzív, a feltételhez kötött ígéretnél az ember aktív szerepet játszik.


o. A legnagyobb ígéret

            Ez az, amit Isten Ábrahámnak adott: Istened leszek neked és utódaidnak.(1Móz.17,7) A Sínai hegynél ezt Isten megismétli. „Én vagyok az Úr, a te Istened”. (2Móz.2O,2) Ezt az Újszövetség is megismétli : ”mert ez az a szövetség amelyet azon napok elmúltával kötök az Izrael házával. Ezt mondja az Úr: törvenyemet elméjükbe adom és szívükbe írom azokat, és Istenük leszek ők pedig népemmé lesznek.” (Zsidók 8,1O) Ez az ígéretek koronája, hogy az Úr a bűnösök Istenének vallja magát. Ez a legnagyobb szó, amit Isten az első emberpár bukása után kimondott. Az ember a paradicsomban engedetlensége által elveszítette Istent és ezzel mindent elveszített. De Isten Krisztusban vissztér az emberhez, egyedül kegyelméért. Ennek a nagy ígéretnek az alapja Krisztus engesztelő áldozata. Istenük leszek, ez a legnagyobb, amit Isten a bűnös embernek mondani tud. Hisz ezzel önmagát adja nekünk, a legtöbbet, amit adhat. Ez a leggazdagabb és a legáldottab szó, amit Isten valaha kimondott.

p. A sokféle ígéret haszna

            A bibliai ígéretek tehát nagyon sokfélék, sokszínűek. Ezeket a hatalmas Isten, a menny és föld Ura adja az embernek. Ez nagyon vigasztaló, hogy Isten ennyi féle ígéretet ad nekünk A sokféle ígéret haszna, hogy ezek segítenek rajtunk a mi sokféle szükségünkben. Ezek az ígéretetkl segítégek lehetnek az élet különböző helyzeteiben, próbáiban. Azt, hogy ez miként történik a mi személyes életünkben, azt ha Isten éltet, egy következő előadásban fogom elmondani.

( Ezen előadást C.Harinck: Gods beloften in het persoonlijk leven könyve alapján írtam)

                                                                                    Lőrincz István
           

           


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése