Isten ígéretei
Isten ígéreteiről mindnyájan hallottunk. Azt
is tudjuk, hogy fontos szerepet játszanak az életünkben. Valaki állítólag meg
is számolta, hogy több mint 3OOO ígéret van a Bibliában. Spurgeon áhítatos
könyvét is sokan szeretjük és olvassuk.
Ezért gondoltam arra, hogy
foglalkozzunk kicsit behatóbban Isten ígéreteivel egy vagy esetleg több előadás
keretében. Tavaly egy nagyon híres holland lelkésznek könyve jelent meg Isten
ígéreteiről, múlt év októberében találkozhattam ezzel a lelkésszel s tőle
kaptam ajándékba ezt a könyvet, s ennek
a könyvnek a segítségével készítettem el ezt az előadást.
1 Az ígéreteket tévő Isten
Isten szólt az emberhez és
kijelentette magát neki. Ádámmal és Évával a bűneset előtt színről-színre
beszélt. De az a kimondhatatlan kegyelem, hogy Isten a bűneset után is beszélt
az emberrel, mégpedig megváltásról, az ember újjáteremtéséről,
helyreállításáról. Pedig a bűneset után az lett volna a természetes, hogy Isten
ne beszéljen többé az emberrel. De Isten szólt és rögtön a bűneset után
ígéretet adott. Mert az evangélium ígéret nélkül nem lenne örömüzenet.
Sajnos nagyon sok
hiányosság van a hívőkben is az ígéretek körül, sokféle zavar, tudatlanság
uralkodik bennünk. Nyílván az se helyes, ha csak ígéretekről beszélünk és elhallgatjuk,
hogy Istennek vannak követelései is. A Szentírás mind a kettőről nyílván
beszél, hogy mit ígér, és hogy mit követel Isten. Kálvin ezt Isten két
nyelvének hívja, s kihangsúlyozza, hogy a kettőt nem lehet egymástól
elválasztani. Mi nem tudjuk értékelni Isten ígéreteit, ha nem vesszük komolyan
követeléseit. Tulajdonképpen a követelés, a parancsolat vezet el minket Isten
ígéreteihez.
Isten ígéreteiben nagy
gazdagság és még több vigasztalás van. Nagyon szegény maradna az életünk, ha
nem ismernénk meg Isten ígéreteit és nem élnénk azokkal.
A Biblia első ígéretét
mindenki ismeri :Ellenségeskedést
szerzek közötted és az asszony között, a te magod és az ő magva között. Ő a
fejedre tapos, te pedig a sarkát mardosod .(1Móz.3,15) Az átokban, amit Isten a kígyóra mondott, már
ott van az áldás az ember számára. És ez az, hogy az asszony magvából fog
származni, aki a kígyó, a Sátán fejét szétmorzsolja. Ez tehát az első ígéret,
az első kijelentése Isten üdvtervének, kegyelmi szövetségének. Ez az ígéret
volt a válasz az ember bűnére. Isten másképpen is válaszolhatott volna, úgy
hogy örökre eltaszítja az embert magától. De Isten kegyelmes volt az első
emberpárhoz. Már ez az első ígéret sok mindent elmond az ígéretekről általában.
Ezért is hívjuk ezt ős-ígéretnek, mert minden más ígéret ebből származik, minden
ígéretnek ez az őse.
Ez egy meg nem érdemelt
ígéret volt. Az első emberpár mindent eljátszott, a szövetséget megtörték, a
parancsolatot áthágták. Ezzel átkot vontak magukra és utódaikra. De Isten mégis
ígéretet adott nekik, pedig semmi bűnbánat, bűnvallás, szabadulás utáni vágy
nem volt bennük. Csak félelem volt bennük, vádaskodás egymás iránt és Isten
iránt. De Isten mégsem hagyta el az embert, nem hagyta sorsára, hanem
megajándékozta az embert meg nem érdemelt irgalmával. Ez az irgalom egy ígéretnek
a formájában érkezett el hozzájuk. Mi volt ennek az ígéretnek a feltétele? Hát
semmi, ezt feltétel nélkül adta az embernek, úgy hogy az embernek semmit se
kellett érte tennie.
Már ennek az az első
ígéretnek Krisztus volt a tartalma. Az, hogy az eljövendő Messiás szabadulást
fog hozni az embernek. Már ebben benne vannak a legfontosabb dolgok. Az,
hogy a Szabadító asszonytól születik Az
asszony magva lesz, vagyis ember lesz, egy olyan ember, aki szenvedni fog, mert
a kígyó a sarkát mardossa, de győztes is lesz, mert a kígyó fejére tapos.
Ez az első ígéret nagyon
sokat elmond nekünk Isten többi ígéreteiről. Ezek mind érdem nélkül,
kegyelemből vannak és Krisztus a tartalmuk. Minden későbbi ígéretnek ez az
ígéret a forrása. A holland teológia nem véletlenül nevezi ezt „
anya-ígéretnek” mert az összes többi ebből születik, tulajdonképpen ezt
magyarázza, mélyíti el. Ádámtól Ábrahámig a hívőket ez az egytelen ígéret
éltette. Énóknak, Nóénak elég volt ez az egyetlen ígéret, mert abban minden
benne volt, ami az üdvösséghez szükséges.
a.Isten
ígéreteinek természete
Isten az elbukott embernek ad ígéretet, ez Isten érthetetlen lehajlása az
emberhez. De mi is az ígéret? Úgy fogalmazhatnánk ezt meg, hogy az ígéret
Istennek egy olyan elköteleződése, amiben ő megígéri, hogy valami nagy jót fog
adni, és valami nagyon rossz dologtól meg fog minket óvni. Ezért kell az
ígéreteket a parancsolatoktól megkülönböztetni. A parancsolatokban Isten engedelmességet
követel, itt egy követelő Istennel találkozunk. Sőt a követelésen túl fenyeget
is arra az esetre nézve, ha mi a prarancsnak nem engedelmeskedünk. De az
ígéretben nincs sem követelőzés, sem fenyegetés, hanem csak a jónak a megadása.
Az ígéretekben Isten azt mondja el, hogy ki ő a mi számunkra és mit tesz
értünk. Az őt szeretőknek azt ígéri, hogy mindent megad nekik , ami az életre
és az üdvösségre szükséges.
A politikusok a választási
kampányban nagyon sok szép ígéretet tesznek, csak épp nem teljesítik azokat. Az
embereknél az ígéret és az ígéret beváltása, megcselekvése között hatalmas
szakadék tátong. Az ember azért nem váltja be ígéretét, mert vagy tehetetlen
arra, vagy pedig egyenesen szélhámos, megbízhatatlan. Isten ígéretei azonban
megbízhatóak, Isten nem ember, hogy
hazudjon, olvassuk a 4Móz.23,19-ben. Józsué halála előtt összehívja a népet
és többek között ezt mondja nekik: egy
szó sem veszett el, mindabból a jó szóból, amelyet az Úr, a ti Istenetek ígért
nektek. (Józs.23,14)
Istennek hatalmas ereje
van, hogy ígéretét beteljesítse. Őt sem gyengeség, sem tehetetlenség nem
akadályozza. Már Ábrahámnak azt mondja: avagy
az Úrnak lehetetlen-e valami? (1Móz.18,14) Isten ígéretei tévedhetetlenek s mind
beteljesednek.
Néha úgy tűnik, hogy
ellentmondás van Isten ígéreteiben. Mert Mózesnek azt ígérte az égő
csipkebokornál, hogy kiviszi őket Egyiptomból és beviszi őket a tejjel és
mézzel folyó földre (2Móz.3,7-8) de a Zsid.3,19-ben azt olvassuk, hogy nem
mentek be a hitetlenség miatt. Úgy tűnik tehát, hogy az ember hitetlensége
meghiúsítja az Isten ígéretét. Úgy tűnik, hogy Isten megígérte, hogy
mindnyájukat beviszi az ígéret földjére, de az emberek hitetlensége miatt Isten
ezt nem tudta megtenni. A Szentírás valóban hangsúlyozza, hogy kapcsolat van a
hit és az ígéretek beteljesedése között, ahogy kapcsolat van a hitetlenség és a
be nem teljesedés között. De vigyáznunk kell arra, nehogy azt gondoljuk, hogy
az ígéretek beteljesedése az embertől függ.
Az Úr az ember hitetlensége ellenére is be tudja teljesíteni ígéretét.
Ígéretei nem inagadoznak, nem megbízhatatlanok. Neve és dicsősége garancia a
beteljesedésre, építhetünk az ígéreteire, mert szeretete és hűsége áll az
ígéretei mögött. Az ígéretek beteljesedéséről maga Isten kezeskedik.
Az ígéretek nem érdem
szerintiek, azokat Isten pénz nélkül, ingyen adja. Nem a mi cselekedeteink
megjutalmazáa, hanem ajándék. Isten nem azért ad ígéreteket, mert mi azokat
megérdemeljük, hanem azért mert szükségünk van azokra. Isten ígéretei irgalmat
jelentenek a nyomorultaknak, bocsánatot a bűnösöknak, megnyugvást a
megfáradtaknak, szabadulást a foglyoknak, örök életet a halandóknak, üdvösséget
a kárhozatra méltóknak.
Az Isten ígéretei a mi
nyomorúságunkból fakadnak, de azt is, hogy Isten nem akar minket abban hagyni.
b. Isten
ígéreteinek eredete, oka
A Szentírásban az ígéretek mind az embereknek szólnak, Isten az ígéretekkel
magát az emberhez köti. Miért teszi ezt, hisz az ember lázadó, bűnös, hitetlen
és romlott? Ki kell határozottan mondanunk, hogy Isten ígéreteinek egyetlen oka,
forrása az ő jósága, végtelen szeretete. Mert Isten nem volt köteles arra, hogy
megváltsa a bűnös embert. Egy embernek sincs joga Isten ígéreteire. És Isten
mégis ígéreteket tett, Kálvin azt mondja,
hogy Isten ígéretei az ő szeretetének bizonyítékei.
c. A
kijelentett és elrejtett dolgok
Az ígéretek kijelentik az Isten szeretetét, amivel ő a kiválasztottakat
szerette. Ami eddig csak Isten gondolatában volt, azok most az ígéretek által
nyilvánvalókká lesznek. Ezt sem a Sátán ravaszsága, sem az ember gonoszsága nem
akadályozhatta meg.
Van itt egy nehéz kérdés:
ha Isten ígéretei az ő választottai életében teljesednek be, akkor én vajon ki
vagyok választva? Mit lehet erre a kérdésre válaszolni? Mindnyájan ismerjük az igét: A titkok az Úréi, a kijelentett dolgok
pedig a miénk. (5Móz.29, 29) Mi nem tekinthetünk bele Isten titkaiba. Mi
csak annyit tudhatunk Istenről és terveiről, ami igéjében ki van jelentve. Ezt
a tervet Isten először Ádámnak és Évának adta, majd az ősatyáknak, a
prófétáknak, majd Jézus Krisztusban beteljesítette. Mi is ugyanazokat az
ígéreteket halljuk, amiket Ádám és Éva, az ősatyák, a próféták, csak mi tudjuk,
hogy ezek Krisztusban beteljesedtek.
A Szentírásban két nagy
dolog van kijelentve: egyrészt az, hogy Isten a választottakat üdvözíti,
másrészt pedig az, hogy aki hisz Krisztusban, annak örök élete van. Isten
hirdetteti nekünk az evangéliumot, ami minket hitre szólít, és arra, hogy
ígéreteit kapcsoljuk magunkhoz, higgyünk benne, térjünk meg. Az, hogy Isten
kiket választott ki, az számunkra örök titok marad. De az kijelentetett, hogy
aki hisz Jézus Krisztusban, annak örök élete van.
A kiválasztás számunkra
egy titok. Ezt nem kell nekünk boncolni, de a mi feladatunk, hogy higgyünk
abban, amit Isten igéjében kijelentett. És Isten az igéjében parancsolja, hogy
higgyünk benne. Jézus Krisztus azt is ígéri, hogy aki hozzá jön, azt semmiképpen
ki nem veti, hogy aki kér, az kap, aki keres talál, és a zörgetőnek
megnyittatik.
Azt, hogy mi ki vagyunk-e
választva, azt mi nem tudjuk, de azt tudjuk, hogy a kegyelmet Isten nekünk is
felajánlotta és mi azt hálás szívvel elfogadhatjuk. Azt tudjuk, hogy a hit az a
kapu, amin át mi beléphetünk Isten oroszágába. Ezért nagyon fontos, hogy
különbséget tegyünk a kijelentett és az elrejtett dolgok között. Az Isten
elrejtett könyvébe be van írva Péter, Pál, Lidia és sok másnak a neve. De a
kijelenetett könyvben az van megírva, hogy aki csak hisz, annak mind örök élete
van, azt ő mind üdvözíti és hogy az üdvösségből senki sincs kizárva. Mi ebbe az
ígéretbe kapaszkodhatunk teljes erőnkkel.
Thomas Boston puritán
teologós ezt így szemlélteti, hogy Istennek van egy rejtett testamentuma,
amiben ott vannak a kiválasztottak nevei, és annak van egy másolata a földön,
és ez a Biblia, abban pedig az van megírva, hogy aki hisz Jézus Krisztusban az
nem vész el, hanem örök élete lesz. Mi az eredeti testamentumot nem tudjuk
olvasni, de a földi másolatot igen, ez a Biblia, a teljes elfogadásra méltó
evangélium. (1Tim.1,15)
Aki először a kiválasztottságáról
akarna bizonyos lenni és csak azután akarna hinni Istenben és az ő ígéreteiben,
az egy ördögi körbe kerül, mondja Kálvin. Luther lelkigondozója is azt mondta a
reformátornak: üdvösségedet ne a kiválasztásban, hanem Krisztus sebeiben
keresd. Mert az üdvösség útja egyszerű: megtérni a bűnből, Krisztus
evangéliumában hinni és annak engedelmeskedni.
d. A
reménység kapuja
Sokan ezt túl könnyűnek és egyszerűnek tartják. Ők úgy gondolják, hogy
inkább a mi komolyságunk, a parancsolatok megtartása, a Krisztusról való
bizonyságtételünk kellene az ígéretek elnyerésének a feltétele legyen. De akkor
az ígéretek beteljesedése tőlünk függne, és akkor mi ezeket a feltételeket
sohasem tudnánk teljesíteni. A Szentírás sok helyen hangsúlyozza a hitet, a
megtérést, az engedelmességet, de ezeket is ő adja nekünk ajándékba. „Lelkemet adom belétek és azt cselekszem,
hogy rendelkezéseim szerint járjatok, törvényimet megtartsátok és betöltsétek.
(Ez. 36,27) Ha az ígéretek beteljesedése az emberi teljesítményeken múlna,
akkor ez teljességgel elérhetetlen lenne az ember számára. Akkor ez azt
jelentené, hogy először az embernek kell valamit adni Istennek, hogy utána tőle
kaphasson valamit, de az ember bűnén kívül semmit sem tud adni az Istennek, és így
nyílván semmit sem kaphat tőle.
2. Krisztus
és az ígéretek
Pál apostol másodszor is meg akarta látogatni Korintust. De megváltoztatta
a tervét Inkább Macedónián megy keresztül, hogy az ottani gyülekezetek
adományát Jeruzsálembe vigye. A korintusiaknak nem esett jól, hogy Pál
elkerülte őket. Azzal vádolják, hogy megszegte szavát. Eszerint az igene nem
volt igen és a nem-je nem volt nem. De Pál elutasítja a megbízhatatlanság
vádját. A terv megváltoztatását a júdeai gyülekezetek megsegítésével hozza kapcsolatba.
Ezek után kezd el beszélni Isten ígéreteinek megbízhatóságáról. Az evangélium,
amit ő hirdet „igen” volt és nem „nem”.
Mert Isten ígéretei Krisztusban lettek igenné és ámenné.
a.Az
ígéretek Krisztusban érkeznek el hozzám.
Az apostol arról a szoros kapcsolatról beszél, ami Krisztus és az ígéretek
között van. Mindaz, amit Isten ígért, az Krisztusban lett igenné és ámenné. Ha
ezért mi olvassuk Isten ígéreteit és feltesszük a kérdést: igazak-e azok? Akkor
a válasz ez: igen, mert Krisztusban beteljesedtek. Krisztus betöltötte az
ígéretek beteljesedésének minden feltételét. Jézus Krisztus és megváltói
munkája a garancia Isten ígéreteinek a beteljesedésére. Ő lett az „igen”. Ádám
elbukott nemzetségének Krisztusban kinyújtja kezét az elveszett bűnösök felé.
Pál tehát azt akarja nagyon nyomatékosan elmondani, hogy szétszakíthatatlan
kapcsolat van Krisztus és az ígéretek
között. Az ígéretek Krisztus által jönnek hozzánk és mi Krisztus által jutunk
el Isten ígéreteihez. Krisztus az ígéretek kapuja. Mi semmit kaphatunk meg
abból, amit Isten nekünk ígért, csakis Krisztus által. Ő az út, ami az
ígéretekhez vezet. Két vonalat kell itt megkülönböztetni. Az első, hogy Isten,
mint Atya a megváltás szövetségében Krisztusban ígéreteket adott. Az ő
engedelmessége által az Atya egy
gyülekezetet, egy népet ad Krisztusnak. A második vonal, hogy hit áltak
Krisztusban az ígéretek a miénkké lesznek. Nem lehet másképp részesedni Isten
ígéreteiben, mint a Krisztusban való hit által.
b.Az
ígéreteket Krisztus által lehet megnyerni.
A szövetségben feltételek vannak szabva és ígéretek adatnak. Isten azt
követelte meg Krisztustól, hogy az övéi
helyett a törvényt betöltse, a bűn bűntetését magára vegye, hogy meghaljon
értünk és hogy az örök halált tőlünk elvegye. De az Isten az ő Fiának
ígéreteket is adott, azok felől, akiknek Megváltója lett. Bennük fog lakni a
Szentlélek. Ők megújíttatnak, Krisztussal hit által egyesülnek, bűneik megbocsáttatnak,
mindvégig megőriztetnek, örök életet nyernek, feltámadnak a halálból és
királyként uralkodnak az örökkévalóságban.
Nehéz volt a Jézus
munkája, de bőséges volt jutalma is. Az ígéretek mind Krisztusban adattak és
mind Krisztusban teljesedtek be. Krisztuson kívül nekünk Isten semmit semmit
sem ígérhetett, de mi nem is kaphatunk semmit. Minket Isten csak Krisztusban és
Krisztusért tud szeretni.
Minden lelki áldás össze
van kapcsolva Krisztussal. Mivel az Atya elfogadta Fia áldozatát, ezért fogadhat
el minket is. Vele együtt ajándékoz mindent nekünk, mondja Pál. (Róm 8,32 ) Mi
Krisztusban valasztattunk ki, igazíttattunk meg, szenteltettünk meg és
Krisztusban fogunk megdicsőülni. Isten Krisztuson kívül semmit se tud adni a
bűnös embernek.
c . Krisztus
és a mi jogunk az ígéretekre
A nagy kérdés, hogy ki jogosult az ígéretekre, kit illetnek meg az
ígéretek? Mindenki magáévá teheti ezeket az ígéreteket és hivatkozhat rájuk? Ki
tudja elmondani: ezek az ígéretek nekem szólnak, rám érvényesek! Minden érvényes
rám, amit Isten megígért? Ezek fontos kérdések.
Láttuk már, hogy minden
ígéret, csak Krisztusban teljesedhet be. Ezekre Jézus Krisztus jogos, de
mindazok is, akik az ő testéhez, vagyis az ő gyülekezetéhez tartoznak. Az
ígéretek mindazokéi, akik hit által Krisztussal össze vannak kapcsolva. Ez ad
jogot Isten ígéreteire.
Ami a Krisztusé, az azoké is, akik a Krisztuséi.
Ahogy az olaj először az Áron fejére folyt és onnan a testére, úgy az ígéretek
is, először Krisztusra érvényesek, de azutánk ránk is az ő testének tagjaira. A
kérdés tehát nem az, hogy az ígéretek az enyémek-e, hanem hogy én a Krisztusé
vagyok-e? Mert, aki nincs Krisztusban, aki nem hisz Krisztusban, az ki van
zárva az ígéretekből .Tehát addig, amíg valaki Krisztust elveti, addig nem
teljesedhetnek be rajta az ígéretek sem. Krisztus nélkül az ember a harag fia
és kívül van az Isten országán. Ha tehát részesülni akarsz Isten ígéreteiben,
akkor higgyj Jézus Krisztusban. Ennél kevesebbel nem lehet megelégedni.
Tehát mi teljességgel
bízhatunk abban, hogy az ígéretek a miénkek is, nem azért, mert mi azt
megérdemelnénk, hanem egyedül Krisztusért, akiben hiszünk. Az egyetlen útja és
módja, hogy Isten ígéretei a miénkek legyenek: a Jézus Krisztusban való élő
hit.
d. Hogy
jutok az ígéret tulajdonába?
Ha az ígéretekhez való jog olyan szorosan kapcsolódik a hithez, akkor miben
reménykedhet a meg nem tért ember? Ha Isten az elbukott embernek Krisztuson
kívül semmit sem ígér, akkor mégis ígért nekem valamit? Miben reménykedhetek én, mert én hit által
még nem vagyok Krisztusban, akiben minden igenné és ámenné lett? Akkor először
hívővé kell lennem, mielőtt reménykedhetnék Isten ígéreteiben? Ezek nagyon
fontos kérdések, amikkel sok lélek viaskodik. Olvassák a Bibliában Isten
ígéreteit, de azt gondolják, hogy ezek csak a megtért emberekre érvényesek.
Sokszor maguk az igehirdetők is kimondják: a meg nem tért ember számára nem
adattak ígéretek. Így van-e ez? Nem, mert Isten a hitetlen, sőt istentelen
embereknek is adott ígéreteket. Pl. hagyja el a gonosz az ő útját és a bűnös
férfiú a gondolatait és térjen az Úrhoz, a mi Istenünkhöz, és ő könyörül rajta,
mert ő bővölködik a megbocsátásban. (És 55) Isten tehát ígéreteket tesz a
bűnös, meg nem tért, még hitetlen embereknek is.
Ezért tehát arra a
kérdésre, hogy ki birtokolhatja az Isten ígéreteit, két dologról kell beszélni:
használati és tulajdonjogról. Az isteni ígéreteket a hívők birtokolják, mert ők
hit által Krisztusban vannak. De mindenkinek, aki hallja, joga van Istenhez
jönni és hitet kérni. Mert Krisztus Jézus azért jött a világba, hogy üdvözítse,
megtartsa a bűnösöket. A hitetleneket hívja Isten és felajánlja nekik a
lehetőséget, hogy Istenben higyjenek.
Az evengéliumban Isten
mindenkit hív, hogy bűneikkel s nyomorúságaikkal hozzá térjenek és aki hozzá
tér, azt ő megtartja, üdvözíti. „Térjetek hozzám a föld minden határáról, hogy
megtartassatok, föld minden határai, mert én vagyok az Isten és nincsen több.”
(És.45,22) A hívők tehát birtokolják az ígéreteket, a hitetlenek használhatják,
élhetnek az ígéretekkel, úgy hogy Krisztushoz jönnek, hitre jutnak, hogy így ők
az ígéretekek birtokosaivá váljanak.
e. A
Krisztussal való közösség ígérete
Hogyan juthat a bűnös ember Krisztussal közösségre? Hogyan egyesülhet vele?
Krisztus mennybe ment, nincs többé a földön. Hogy egyesülhetünk hát vele, hogy
beteljesedjen, amit a főpapi imájában mondott: én őbennök és te énbennem. A Krisztussal való egyesülés nem egy testi,
hanem egy lelki valóság. Ezt a Szentlélek végzi el az ige által, közelebbről az
evangélium ígéretei által. A Krisztussal való egyesülés tehát az ígéretek által
valósul meg. Krisztushoz az út az ígéretek által vezet. Krisztus és a bűnös
ember az ígéretekben találkozik egymással. Krisztust az ígéretek által ismerjük
meg és fogadjuk be. Az ígéret az a hely, ahol Krisztus és a bűnös ember
találkozik. A bűnös ember soha nem merne Istenhez közeledni, ha nem lenne
ígéret.
Amikor Isten azt mondja,
hogy aki a megfeszített Krisztusban hisz, az nem vész el, hanem örök élete van,
akkor a bűnös elkezdhet reménykedni. Az ígéretek a bűnös embert Krisztushz
vonzzák. Lehetnek kétségek a szívében, példáúl ilyenek: vajon engem is hív?
Isten, amikor azt mondja: aki szomjúhozik, jöjjön énhozzám és igyék(Ján.7,37),
akkor az vajon rám is érvényes? Jézus Krisztus vére megtisztít minket minden
bűntől (1Ján.1,7) ez érvényes rám is, aki úgy bemocsoltam magam különféle
bűnökkel?
Ilyenkor a Szentlélek az,
aki ezeket a kételyeket legyőzi. Az
ígéretekben a gazdag Krisztus találkozik a szegény bűnössel. Az ígéret, hogy
aki Krisztusban hisz, az üdvözül, a találkozási hely Krisztus és a bűnös lélek
között. Jézushoz nem vezet más út csak az ígéretek. A nyugtalan lelket az
ígéret vezeti Krisztushoz s nála nyugszik meg.
f.Krisztus,
mint az Isten ígéreteinek bizonyossága
Az Isten ígéretei, ami bizonyosságunk és reménységünk forrása. Nincs semmi,
amiben jobban bízhatnánk és amire jobban hagyatkozhatnánk, mint Isten ígéretei.
De van még valami, ami Isten ígéreteit bizonyossá teszi és ez Jézus halála.
Jézus halála az „ámen” isten ígéreteire és a mi üdvösségünkre. Isten ígéretei
nem bizonytalanok és nem ingadoznak. Ha az ígéretek nem teljesednek be, Isten
nagyobbat veszítene, mint mi. Mi elveszítenénk az üdvösségünket, de Isten
elveszítené az ő dicsőségét és megbízhatóságát. Isten az ő gyermekeinek
ígéretei által mindig bizonyosságot és vigasztalást ad.
Krisztust, az ő váltságát,
ígéretit nem lehet egymástól elválasztani. Ha ígéreteket Krisztustól
elválasztjuk, akkor csak egy üres forma marad. Ő az ígéretek tartalma és
beteljesedése. Ha a bocsánatról hallunk, Krisztus ígéreteire kell godolnunk:
„benne van a mi váltságunk, bűneink bocsánata” (Kol.1,14)
Ha a megtisztulásról
hallunk Krisztus vérére kell gondolnunk, amely által minket bűneinktől
megtisztított (Zsid.1,3) . Ha az ellenség feletti győzelemről hallunk, akkor is
Krisztusra kell gondolnunk, aki a kereszten minden ellenség felett
diadalmaskodott.” Lefegyverezte a fejedelemségeket és a
hatalmasságokat”(Kol.2,15)
Ha szenvedésben való
megvigasztalódásról hallunk, újra csak Krisztusra kell gondolnunk, aki meg tud
indulni a mi gyengeségeinken, (Zsid.4,15). Ha pedig a halál felett aratott
győzelemről hallunk, és az örök életre való általmenetelre, akkor megint csak
Krisztusra kell gondolnunk, aki eltörölte a halált és világosságra hozta az
életet és a halhatatlanágo taz evangélium által.(2Tim.1,1O)
Krisztusban mindent megtalálhatunk,
amire a szegény, elveszett, kárhozatra méltó bűnös számára szükséges az
üdvösségre.
Az ígéretek végső soron
mind Jézus Krisztusról beszélnek, aki azért jött a világba, hogy a bűnösöket
üdvözítse, aki a bűneink átkát magára vette és annak bűntetését elhordozta. Arról
a Jézusról beszélünk, akinek a vére
megtisztít minket minden bűntől, aki azt modta aki énhozzám jön azt semmiképpen
ki nem vetem.
Ha egy lélek megtalálja
Jézust, az megtalálja az ígéreteket is, mert az ígéretek a bűnös és a bűnös
ember találkozásának a helyét jelenti. Krisztus az ajtó az ígéretekhez való
bemenetelre. Ha ezt az ajtót a bűneink, vagy a Sátán elzárnák, nézzünk
Krisztusra és az ő ígéreteire.
3 Az
ígéretek fajtái
Péter apostol nagy és
becses ígéretekről beszél. Az ígéretek azért nagyok, mert a nagy Isten adja
azokat. Bennük nagy szeretet és nagy kegyelem van és nagy bűnösökhöz szól.
Az ígéretek nagyok, mert
Isten a szerzőjük. A nagy Istentől származnak és nagy áldásokat tartalmaznak.
Azért nagy az ígéret, mert benne megkaptunk mindent, ami az életre és az
üdvösségre való. Az ígéretekben megkapunk mindent, hogy Istennek szolgáljunk és
Isten szerinti életet éljünk. Megkapjuk benne az erőt is a kereszt
hordozásához, a vigasztalást a szenvedések között. És mindezt ajándékba kapjuk
minden mi érdemünk nélkül. Az ígéret azért nagy, mert benne van Krisztus.
a. A földi
életre vonatkozó ígéretek
Sokszor azt gondolnánk,
hogy az ígéretek mind az üdvösségre és az örök életre vonatkoznak. Pedig nagyon
sok ígéret erre a földi éltre szól. Sok ember úgy gondolja, hogy Isten nem
törődik a mi kicsiny, földi életünkkel, annak mindennnapi bajaival. De Isten
gondoskodik testünkről, lelkünkről, a nagy és kis dolgokról egyaránt. A földi
életre szóló ígéretek általában össze vannak kapcsolva a parancsolatok
megtartásával. „ Ha szolgáljátok Isteneteket, az Urat, akkor megáldja
kenyereteket és vizeteket és eltávolítom közületek a bajokat. (2Móz.23,25)
Vannak olyan ígéretek, amelyek
ahhoz vannk kapcsolva, hogy a felebaráttal való kapcsolatban minden
igazságtalanságot eltávoztassunk, illetve hogy szeressük felebarátunkat. „ Aki
igazságban jár és egyenesen beszél, aki megveti a zsarolt nyereséget, aki
kezével elhárítja és nem fogadja el a megvesztegetést, aki bedugja fülét, hogy
ne halljon vérontásról és befogja szemét, hogy ne lásson gonoszságot, az ilyen
magasságban lakik, kőszál a bástyája, kenyerét megkapja és vize nem fogy el.
(És.33,15-16). Még sok ilyen igét lehetne felsorolni. Zsolt.84,12 : „Nem vonja
meg a jót azoktól, akik ártatlanul élnek.” Vagy Zsolt 91,3-4. „Mert ő szabadít
meg téged a madarásznak tőréből, a veszedelmes dögvésztől, tollaival fedez be
téged és szárnyai alatt lészen oltalmad. Paizs és pncél az ő hűsége.” Mindezek az ígéretek az istenfélő élettel
vannak kapcsolatban. Az ilyen emberek
áldott életet élnek, részesülnek Isten gondviselésében.
b.Az
eljövendő életre vonatkozó ígéretek
Egy ilyen ígéret pl. a
Márk 1O, 29-3O: „Jézus pedig így felelt: bizony mondom nektek, senki sincs, aki
elhagyta házát, fiútestvéreit, nőtestvéreit, apját, anyját, feleségét
gyermekeit vagy szántóföldjeit énérettem és az evangéliumért, és ne kapna
százanyit most ebben az időben üldözésekkel együtt, a jövendő világban pedig
örök életet.” Vagy pl a Jel.2,1O: „Légy
hív mindhalálig és neked adom az életnek koronáját.”A Bibliában nagyon sok
ígéret van a jövendőbeli életre nézve, azoknak, akik Krisztussal járnak. Azt
ígéri, hogy akik hisznek Krsiztusban bemehetnek a mennyei Jruzsálembe.
(Jel.22.3-5)
Ezek az ígéretek erősítik
a hívőt a földi pusztaságban való járásban. Ezen ígéretek megédesítik a földi
szenvedés keserűségét és a halál rettentését.
c.A
törvényre vonatkozó ígéretek
Ezek a törvénynek való
engedelmességre vonatkoznak. Ez azt jelenti, hogy aki cselekszi a törvényt, az
él általa. Ezt Jézus a gazdag ifjúnak is elmondja. „Ezt cselekedd és élsz!” (Luk.1O,28)
Pál is ezt mondja , hogy aki cselekszi a törvényt, él azáltal.
(Róm,7,16) De tudjuk, hogy ez az út számunkra járhatatlan a bűn miatt. A
cselekedetek által lehetetlen üdvösségre jutni. De a törvénynek mégis van egy
szerepe, hogy elvezet minket az evangélium ígéreteihez. Az evangélium, azt
ígéri nekünk, amit a törvény követel tőlünk.
d. Az
evangélium ígéretei
Itt azokról az ígéretekről
van szó, amelyeket Isten az evangéliumokban ad nkünk. Ezek nem érdemről, hanem
kegyelemről szólnak. Ezek az ígéretek vonják a bűnöst Krisztushoz, ezek arról a
szeretetről beszélnek, amivel Krisztus a bűnösöket magához vonja: aki énhozzám
azt én semmiképpen ki nem vetem (Ján.6,37) Ezek az ígéretek a megrettent bűnöst
arra bátorítják, hogy jöjjön Krisztushoz, mert nála nyugalmat talál.
e.Az
imádságra vonatkozó ígéretek
Ezekben az Úr imádságaink
meghallgatását ígéri. Zsolt 5O,15 „Hívj segítségül engem a nyomorúság idején,
én megszabadítlak és te dicsőítessz engem.” Vagy a legismertebb: „kérjetek és
adatik nektek, keressetek és találtok, zörgessetek és megnyittatik nektek”.
(Mát.7,7) Ezek az ígéretek afelől biztosítanak, hogy Isten meghallgatja
könyörgésünket és arra bátorítanak, hogy minden szükségünkkel őhozzá jöjjünk.
f. Isten
törvényének megtartására vonatkozó ígéretek
Isten hosszú életet ígér
azoknak, akik tisztelik szüleiket. Az 5Móz.könyve különös ígéreteket tartalmaz
azok számára, akik a törvényt megtartják. „Igy leszünk igazak az Úr, a mi
Istenünk előtt, ha vigyázunk arra, hogy megtartsuk mindazokat a
parancsolatokat, amelyeket ő parancsolt nekünk. „ (5Móz.6,25, Zsolt.5O,23)”Aki
hálával áldozik az dicsőít engem, és aki figyel az útra, annak mutatom meg
Istennek szabadítását” Ezek mind arra ösztönöznek, hogy szolgáljunk az Úrnak,
úgy hogy komolyan vesszük az ő parancsolatait.
g. Ígéretek
azoknak, akik az Úrban bíznak
Számtalan ígérete van Istennek
arra nézve, hogy kik az Úrban bíznak, nem fognak megszégyenülni. „ Senki se
szégyenüljön meg, aki benned bízik. (Zsolt.25,3) Az Úr azt ígéri, hogy nem
hagyja el azokat, akik benne bíznak , sem el nem távozik tőlük. (Zsid.13,5) Ezek az ígéretek arra bátorítank,
hogy merjünk az Úrban bízni.
h.
Ígéretek, amik segítenek a kereszt hordozásában
Az Úr arra bíztat, hogy
gondjainkat vssük rá. Hagyjad az Úrra a te utaidat, bízzál benne, ő majd
teljesíti. (Zsolt.37,5) Erőt ad a megfáradottnak és az erőtelen erejét
megsokasítja. (És. 4O,29) Minden gondotokat őreá vessétek, mert néki gondja van
reátok. (1Pét.5,7) . Ezek az ígéretek arra buzdítanak, hogy ha keresztet
hordozunk kérjünk tőle erőt és kitartást.
i.
Személyes ígéretek
Ezékiás király személyes
ígéretet kapott, hogy Isten 15 évvel meghosszabbítja az életét. (És.38,5)
Ebed-Melek, aki Jeremiás pártjára állt szintén személyes ígéretet kapott: „egészen
biztos, hogy megszabadítalak téged, nem esel el fegyvertől és lelkedet
ajándékul kapod, mert bíztál benne, azt mondja az Úr.” (Jer.39,18) Pál apostol is kapott személyes
ígéreteket, amikor a viharban voltak Róma felé tartva: „ ne félj Pál, a császár
elé kell állanod és Isten ajándékba adta neked mindazokat, akik veled hajóznak.”
(Ap.csel.27,24) A személyes ígéret a
hívő ember különleges kincse. Isten szinte minden gyermeke kap ilyen ígéretet.
A Szentlélek ezt olyan hatalmasan írja a szívünkbe, hogy nem kételkedünk, hogy
Isten azt nekünk személyesen adta. Ezek sokszor olyan igei ígéretek, amiket
Isten eredetileg Ábrahámnak, Pálnak és másoknak adott, de egy adott ponton úgy
érezzünk, hogy ezeket most nekünk személyesen adja.
j.
Csoportoknak, szóló ígéretek
Például nagyon sok ígéret
szól az özvegyekhez, árvákhoz. Árváknak Atyja és özvegyek védelmezője az Úr, az
Isten (Zsolt.68,6)”hagyd rám árváidat, én eltartom őket, özvegyeidet is, belém
vessék bizalmukat”.(Jer.49,11) De Isten tesz ígéreteket az elnyomottaknak, a
szegényeknek, az elbukott bűnösöknak.
k. Az
üdvösségre vonatkozó ígéretek
A legtöbb ígéret erről
szól a Bibliában, ide tartoznak az olyan ígéretek, amelyek az újjászületésről,
a megtérésről, a Jézus Krisztusban való hitről, bűnbocsánatról s a
megszentelődésről szólnak. Ezek az ígéretek általánosak, hisz mindenkinek
megtartatást ígérnek, akik hisznek Krsiztusban. A legismertebb a Ján.3,16.
Ezekben az ígéretekben visszatérő szó: „ mindenki, aki csak” Isten ezeket az ígéreteket a legmesszebb levő
népekhez is intézi: „térjetek énhozzám a föld minden határáról, hogy
megszabaduljatok. „ (És.45,22) Még az istenteleneknek is szól az ígéret. „Hagyja
el a gonosz az ő útját és a bűnös ember
a gondolatait, térjen az Úrhoz, a mi Istenünkhöz és ő könyörül rajta.” (És.55,7)
Nem szabad ezekwt az
ígéreteket azzal a kérdéssel kijátszani, hogy de miért nem választott ki Isten
mindenkit az üdvösségre és miért nem fog minden ember üdvözülni? Azért nem fog
mindenki üdvözülni, mert nem hisznek Jézus Krisztusban.
l.
Ígéretek, amelyek csak Isten gyermekeinek szólnak
Vannak általános ígéretek,
de olyanok is, amelyeket Isten csak az ő hozzá megtért, benne hívő gyermekeinek
ad. Az ilyen gyermekeinek elsősorban
bűnbocsánatot ígér. „Mert megbocsátom
bűneiket és vétkeikről többé nem emlékezem meg”(Jer.31,34) Azt ígéri, hogy őket
soha nem veti el, haragját nem tölti ki rájuk. „Többé nem haragszom rád, és nem
fenyítelek meg” És 54,9 Megígéri, hogy megszenteli őket, szívükbe írja törvényét.”Lelkemet
adom belétek, és azt cselekszem, hogy rendelkezéseim szerint járjatok,,
törvényeimet megtartsátok és betöltsétek” (Ez.36,27) Megígéri nekik, hogy
megőrzi őket a bajokban. „Mikor vizen mész át, veled vagyok,és ha folyókan,
azok nem borítanak el.Ha tűzben jársz, nem égsz meg, a láng meg nem perzsel
téged.”(És.43,2) Megígéri, hogy az üdvösséget nem veszíthetik el, hogy ki nem
ragadhatja őket kezéből. (Ján.1O,28) Azt is megígéri, hogy a bennük elkezdett
munkát be fogja végezni a teljes váltság napjára. (Fil.1,6) Azt is megígéri
nekik, hogy senki és semmi nem fogja őket elválasztani az Isten szeretetétől.
(Róm.8,38-39) Ezek az ígéretek a hívőknek óriási erőt és vigasztalászt
jelentenek. Főleg olyankor, amikor elbukunk, ha keresztet hordozunk, ha
kísértések és próbák között vagyunk.
m. Abszolút,
illetve feltétel nélküli ígéretek
Ezeknek a beteljesítését
Isten nem köti semmilyen feltételhez, ezek függetlenek attól, amit az ember
tesz vagy épp nem tesz. Ezt Isten szuverén módon elhatározta. Ilyen például az
az ígéret, hogy Isten a világot nem pusztítja el másodszor özönvíz által.
(1Móz.6,13) Ilyen ígéret a Messsiás szűztól való születése(És.7,14) ami annak
ellenére beteljesedik, hogy Ákháb és Júda népe nem hiszi ezt. Ezek az ígéretek
beteljesednek attól függetlenül, hogy az ember hiszi-e ezt vagy sem.
n. Feltételhez
kötött ígéretek
Ilyen például a Ján.3,16,
ehhez hasonlít a Márk 16,15-16 „Aki hiszen és megkeresztelkedik az üdvözül, aki
nem hisz, az elkárhozik.” Ezeket az ígéreteket tehát Isten csak akkor
teljesíti, ha az ember bizonyos feltételeknek eleget tesz. Ha az ember a
feltételt nem teljesíti, az ígéret sem teljesedik be. Az abszolút ígéretnél az
ember passzív, a feltételhez kötött ígéretnél az ember aktív szerepet játszik.
o. A legnagyobb
ígéret
Ez
az, amit Isten Ábrahámnak adott: Istened leszek neked és utódaidnak.(1Móz.17,7)
A Sínai hegynél ezt Isten megismétli. „Én vagyok az Úr, a te Istened”.
(2Móz.2O,2) Ezt az Újszövetség is megismétli : ”mert ez az a szövetség amelyet
azon napok elmúltával kötök az Izrael házával. Ezt mondja az Úr: törvenyemet
elméjükbe adom és szívükbe írom azokat, és Istenük leszek ők pedig népemmé
lesznek.” (Zsidók 8,1O) Ez az ígéretek koronája, hogy az Úr a bűnösök Istenének
vallja magát. Ez a legnagyobb szó, amit Isten az első emberpár bukása után
kimondott. Az ember a paradicsomban engedetlensége által elveszítette Istent és
ezzel mindent elveszített. De Isten Krisztusban vissztér az emberhez, egyedül
kegyelméért. Ennek a nagy ígéretnek az alapja Krisztus engesztelő áldozata. Istenük
leszek, ez a legnagyobb, amit Isten a bűnös embernek mondani tud. Hisz ezzel
önmagát adja nekünk, a legtöbbet, amit adhat. Ez a leggazdagabb és a
legáldottab szó, amit Isten valaha kimondott.
p. A
sokféle ígéret haszna
A bibliai ígéretek tehát
nagyon sokfélék, sokszínűek. Ezeket a hatalmas Isten, a menny és föld Ura adja
az embernek. Ez nagyon vigasztaló, hogy Isten ennyi féle ígéretet ad nekünk A
sokféle ígéret haszna, hogy ezek segítenek rajtunk a mi sokféle szükségünkben.
Ezek az ígéretetkl segítégek lehetnek az élet különböző helyzeteiben,
próbáiban. Azt, hogy ez miként történik a mi személyes életünkben, azt ha Isten
éltet, egy következő előadásban fogom elmondani.
( Ezen előadást C.Harinck: Gods beloften in het persoonlijk leven könyve
alapján írtam)
Lőrincz
István
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése